lynx rave 550 07:a??

miketheman

Välkänd medlem
22 aug 2006
422
0
16
obbola
Hejsan har en srx 700 nu som går som satan.. men som ni vet så har dom faan ingen fjädringsväg vilket är störande.
och nu till frågan.
En lynx rave 550 07:a ???
är den bra är den driftsäker? jag är inte ute efter 200km på sjön utan har hellre roligt på leden... är den rapp? eller blir man besviken.. kanske går att meka till variatorerna på lynxen så den reser lite:)
skriv allt ni vet är mycket tacksam för alla svar...
mvh micke

Stugsittaren

Välkänd medlem
15 sept 2007
2.163
98
48
Sveriges motsvarighet till Afrika
Praktisk marsch hastighet med en 550 ligger på 60-70 km/h sedan ylar det mest. Min Adventure toppar 120 på hårt spår men det vill man inte hålla på med länge.

550 motorerna har jag hört blandade omdömmen om. Många Summit 550 har skurit här medan Lynxarna har funkat bättre. Vet inte om man vågar tro på det där men det är vad jag hört. Räkna med mer soppa åtgång än på vätskekyla maskiner och billig försäkring. Jag är sket nöjd efter 70 mil.

polarisIQ

Välkänd medlem
7 mar 2007
812
0
16
Boden
Re: Sv: lynx rave 550 07:a??

Praktisk marsch hastighet med en 550 ligger på 60-70 km/h sedan ylar det mest. Min Adventure toppar 120 på hårt spår men det vill man inte hålla på med länge.

550 motorerna har jag hört blandade omdömmen om. Många Summit 550 har skurit här medan Lynxarna har funkat bättre. Vet inte om man vågar tro på det där men det är vad jag hört. Räkna med mer soppa åtgång än på vätskekyla maskiner och billig försäkring. Jag är sket nöjd efter 70 mil.
ylar mest ? alltså, min original gick väl som rappast upp till kring 80-90 men nu har jag drevat ner, bestyckat snålare, annan matta och fixat till variatorn, och den går rappt som fan. man saknar ju toppfarterna på isen, men du kommer ju ändå upp i en 120 så egentligen hamnar du inte långt bakí polarna, PPS-boggin är ju underbar, kör på bana och dämparna behövde jag faktiskt inte schimsa om, den käkar dåliga leder/banor alltså =) kanon fin skoter som inte alls drar mycket soppa. dock före 50mils servicen kan den dra mycket då dom är feta från fabrik. Men nu när jag har fixat den så är den så grymt rapp och rolig, och med 4" höjare och fly snox racebar är den så jävulst skön att köra, du gör vad du vill med skotern =) men alltså, är du inte ute efter nå toppfarter eller brassa is så är det en kanonfin skoter som bara går och går. Jag har inte behövt laga/byta något egentligen, åkte 80mil på original först så, men ska man hänga med på banan så ska man;)

berrob

Välkänd medlem
25 jul 2007
3.324
1
36
Luleå
Har en 06a och den räcker till, lite sämre boggie men bättre dämpare fram. Vet inte hur 07an har det men 06an har samma dämpare som 600an.... toppar runt 120 blås, du håller ca 90 på mätaren på guppig led, där du skulle behöva ny rygg med din gamla skoter...

Väldigt rolig lekmaskin som går snålt vid lugn körning dock så kan den ta 3 liter milen om du vill....

Räkna med att behöva bestycka om den ifall det inte är gjort.

miketheman

Välkänd medlem
22 aug 2006
422
0
16
obbola
hejsan tack för alla svar..
jag är skit sugen på en lunx 550 rave 07:a.. det blir nog en sån till sommaren. ska fara och prova en nu efter helgen...
reser den eller är den för vek för det.. lyxen har ju en res boggie vilket jag gillar:).. skriv gärna mer om era maskiner..
tacksam för mera svar

berrob

Välkänd medlem
25 jul 2007
3.324
1
36
Luleå
Nog går den att resa med i början.... fast den jag har är väl injusterad av ägaren innan, troligen nerdrevad lite också, iofs 38as matta på också. Varför vänta till sommaren när folk säljer sina maskiner redan nu till rätt kurs :) 06 eller 07 spelar inte så stor roll med den motorn... Gamla boggien är inte dålig direkt...