Lynx Xterrain 600R E-Tec 2020, Variator trassel?

Soyd©

Medlem
27 sept 2022
15
4
3
Övik
Lite bra att veta gällande köp av olja och remmar till BRP:

Lindroths.se är de som säljer mest XPS E-TEC Tvåtaktsolja Olja 3,785L (779282) av alla handlare i Sverige! Det går såklart att hitta kampanjer hos andra handlare då och då! Men oftast så matchar de bara Lindroths pris inklusive frakt! Brukar även vara dagen efter leverans! (Norrland..)

Som du säkert vet så är det enklast att köpa 3st dunkar så får du en oöppnad låda!..

Samma sak med BRP’s original remmar hos Lindroths de säljer flest och allt som oftast bästa priserna!

Exempel:
571
574

Så vida man inte är stamkund hos sin lokala handlare och får -25% på allt så lönar det sig oftast att handla av Lindroths.se

JAAG

Välkänd medlem
1 jan 2000
4.546
419
83
Malå/Adak
Naturligtvis vill BRP tjäna pengar på oljan, men lite känsligare är det på en direktinsprutad motor än en vanlig.

Det finns en "BRP-standard" också som en del oljetillverkare hänvisar till men just nu kommer jag inte ihåg siffrorna, typ "BRP272" eller något sådant. ..av någon märklig anledning hittar jag inget när jag googlar heller... vet att i fjol stod det lite här och där på olika oljor men nu ingenting...

Pitabroed

Välkänd medlem
7 nov 2005
3.287
86
48
Övik
Rotax 253 kanske du syftar på? Den brukar stå med men vad det egentligen är för klassning och vad den betyder har jag inte lyckats utrett :)

PulkaSkurken

Medlem
23 jan 2022
19
1
3
43
Falun
Lite bra att veta gällande köp av olja och remmar till BRP:

Lindroths.se är de som säljer mest XPS E-TEC Tvåtaktsolja Olja 3,785L (779282) av alla handlare i Sverige! Det går såklart att hitta kampanjer hos andra handlare då och då! Men oftast så matchar de bara Lindroths pris inklusive frakt! Brukar även vara dagen efter leverans! (Norrland..)

Som du säkert vet så är det enklast att köpa 3st dunkar så får du en oöppnad låda!..

Samma sak med BRP’s original remmar hos Lindroths de säljer flest och allt som oftast bästa priserna!

Exempel:
571
574

Så vida man inte är stamkund hos sin lokala handlare och får -25% på allt så lönar det sig oftast att handla av Lindroths.se
tackar å bockar för tipsen :)

PulkaSkurken

Medlem
23 jan 2022
19
1
3
43
Falun
Naturligtvis vill BRP tjäna pengar på oljan, men lite känsligare är det på en direktinsprutad motor än en vanlig.

Det finns en "BRP-standard" också som en del oljetillverkare hänvisar till men just nu kommer jag inte ihåg siffrorna, typ "BRP272" eller något sådant. ..av någon märklig anledning hittar jag inget när jag googlar heller... vet att i fjol stod det lite här och där på olika oljor men nu ingenting...
tackar å bockar för svaren, jag får helt enkelt inse att de är BRP olja som behövs idag och tiderna förändras :)
jag har letat och letat med hjälp av några ChatGPT Ai "motorer" hittar nada info själv. så de har verkligen gjort de svårt för oss 😄

JAAG

Välkänd medlem
1 jan 2000
4.546
419
83
Malå/Adak
På 600an är det inte riktigt lika kris med oljealternativ, och särskilt om man mestadels kör led, för oljeförbrukningen där/då är bara en tiondel av vad man får genom en 850 lössnömaskin som tuktas i granriset. När man tippar i drygt en halvdunk för varje 30 liter soppa börjar man se sig om efter prisvärdare alternativ det vet jag av egen erfarenhet.
På min korta led-600R exempelvis kollar man bara oljenivå ibland, den tar knappt någonting alls känns det som =)

PulkaSkurken

Medlem
23 jan 2022
19
1
3
43
Falun
På 600an är det inte riktigt lika kris med oljealternativ, och särskilt om man mestadels kör led, för oljeförbrukningen där/då är bara en tiondel av vad man får genom en 850 lössnömaskin som tuktas i granriset. När man tippar i drygt en halvdunk för varje 30 liter soppa börjar man se sig om efter prisvärdare alternativ det vet jag av egen erfarenhet.
På min korta led-600R exempelvis kollar man bara oljenivå ibland, den tar knappt någonting alls känns det som =)
jag har en mix av led och "off-led" inte djupsnö som lyckostarna i Norrland har :)

Men förra året fick vi massor med snö på kort tid, julen 2023 så hade vi ca 20-30cm å strax innan nyår kom 50cm puder, de var då jag lyckades suga i massa puder i min gamla Frankenstein ArcticCat å skjuta toppen mitt ute på min egen åker xD

Sen när det snudd på upprepas igen så kom massor med snö dagen före julafton 2024, men då pajjar rullarna på "nya" skotern.
känner mig lite som en olyckfågel, men förmodligen jag som är expert på att ha sönder grejerna bara.

bara synd att samtidigt som vi får betydligt mer snö sista åren så har vi också väldigt varma dagar i Januari och februari som gör att de töar å fryser, töar å fryser om vart annat.

poängen är att jag åker väldigt blandat men i lyxen med lössnö som norr över :)
Men jag har inte sett att det dragit nämnvärt mycket olja ännu iaf :)