Lynx Xtrim

Marcus77

Ny medlem
4 sept 2025
2
0
1
47
Sverige
Aldrig ägt ngn skoter men suget har funnits länge och nu är det väl läge när jag kan styra min egen tid osv. Gissningsvis 80% ledkörning med transport som fokus för att kunna randonnéa lite längre bort än vanligt. Hittat en Lynx Xtrim 900 ace årsmod 2018 med ca 1000 gångtimmar. Jag är inne på en 4-takt så check på den, men frågorna är mer om vad ett vettigt pris är, är 1000 timmar mycket eller lite, är det annat man ska kolla upp på en 7 år gammal skoter? Jag är personligen rätt usel på motorer så vill ju ha nåt som är driftsäkert såklart. Jag är inne på en Lynx då det finns service i närheten av där vi har stugan.

asker

Staff member
Moderator
9 jan 2005
14.305
1.120
113
Stora Blåsjön
1000 timmar är mycket på en skoter, vid 300timmar är det mesta trött.
Ska nog vara riktigt billig om det ska vara värt ett köp. Vet inte om man kan klassa 900an som extremt driftsäker heller, såg an aktion av 5-7st 2020 och 2021 med 900an och de flesta hade hål i blocket, säkert gått mycket men bör ju även ha servats då det var skidanläggning som haft de.

Reactions: Sneeuwscooter

JAAG

Välkänd medlem
1 jan 2000
4.580
445
83
Malå/Adak
1000 timmar är mycket på en skoter,.....
+ på den!

Ska du ha problemfritt, eller billigt, ägande av gammal skoter så ska du hålla tekniknivån låg hellre än att stirra dig blind på motortyp!
Insprutning är jättekul... tills det jävlas...
4-takt kan vara bra..... till det jävlas
osv.

Ska jag råchansa så begär dom säkert 60k eller mer för den där x-trimen, eller?
Finns gott om bra grejer för dom pengarna.

Reactions: Sneeuwscooter

mas

Välkänd medlem
17 dec 2011
1.197
161
63
Säfsen
Insprutning krånglar nästan aldrig i jämförelse med hur förgasare kunde bråka. Och för de som har minimalt intresse av att rengöra förgasare, så kom motorskärningen närmare och närmare för varje säsong, ju mer munstyckena satte igen sig. Så insprutning är bra och funkar oftast en snöskoters livslängd.

När det gäller 900ACE, så har ett grannpar till mig varsin XTrim, hon en 600ACE och han en 900ACE, och trots att hon har en betydligt svagare motor så vill han helst köra hennes, för dels så går den bättre i snön (vikt antar jag) och så blir han skogstokig på fördröjningen som finns i den elstyrda tumgasen. Hennes svarar snabbare på på gasen eftersom att den är wirestyrd direkt till spjället.
Nu kan jag inte årsmodellerna på deras maskiner, men jag tror att hennes är en 2014. De nyare 600ACE har väl också elstyrd gas, eller?

Marcus77

Ny medlem
4 sept 2025
2
0
1
47
Sverige
Tack för bra svar! Då är väl frågan snarare om jag ska vidga vyerna istället. Budget ca 70-75000, gärna 4takt, mestadels led (typ 80%). Vad rekommenderas då?