Lysande "bromslampa", ski-doo rev mxz 600 sdi -04

A_Lindahl

Välkänd medlem
7 jan 2008
330
0
16
Torpshammar
Hejsan!

Har precis införskaffat en ski-doo rev mxz 600 sdi -04, hämtade den idag och åkte 90mil tur och retur..

Regnade mestadels av restiden och hade bara ett överdrag till skotern..
Kommer hem och ska starta den och ser att bromslampan lyser, antar att de är den som också lyser när handbromsen ligger i?

Lampan slocknar när man lossar kontaktstycket som kommer upp vid styret, men de funkar ju inte heller bromslampan bakpå..

Någon som har en aning?
 

speedo_4

Välkänd medlem
25 mar 2008
2.083
3
38
35
Fåker
Hejsan!

Har precis införskaffat en ski-doo rev mxz 600 sdi -04, hämtade den idag och åkte 90mil tur och retur..

Regnade mestadels av restiden och hade bara ett överdrag till skotern..
Kommer hem och ska starta den och ser att bromslampan lyser, antar att de är den som också lyser när handbromsen ligger i?

Lampan slocknar när man lossar kontaktstycket som kommer upp vid styret, men de funkar ju inte heller bromslampan bakpå..

Någon som har en aning?
Kolla så att det itne blir kortis precis vid kontaktsockeln. Spreja å torka å testa igen. Lampan lyser genom att strömen leds igenom när du bromsar.
 

NezQ

Välkänd medlem
25 sept 2009
518
0
16
Sundsvall
Min vart så en vinter,tog lös kontakt stycket sprayade rent,sen sa brorsan min att an skulle ta vaselin liknade & smeta in kontakterna så då kommer det ingen fukt in & de har funkat än,nu är det ite vasselin kommer inte ihåg vad det hette.

// Tomas
 

A_Lindahl

Välkänd medlem
7 jan 2008
330
0
16
Torpshammar
Hmm, välldigt underligt..

Startade den igen imorse efter att den hade fått stått inne och torkat sedan färden hem igår, och då lös inte lampan och allt var frid och fröjd..

Märkte när jag höll på att byra plast att dynan inte satt riktigt där den skulle och lossade plasten under sätet, och såg där att en kabel var lös till baklyset.. kollade och mkt riktigt så fanns de inge bakljus, endast bromsljus.

Skarvade ihop den och provade, OCH då började lampan lysa konstant på panelen igen.. orginalplasten över kylaren och org. lyset är borttaget och de sitter en diodlampa, typ biltema där nu och kikade närmare på den.. Det är samma lampor som agerar bakljus som bromsljus, kan de ha något med den lysande lampan på panelen att göra, eller funkar de så orginal också?
 

bcool

Välkänd medlem
20 mar 2008
5.277
5
38
Luleå
Det kanske kan vara så att diodlampan gör för litet motstånd i den kretsen, och därför lyser varnigslampan på panelen. Den känner inte att det sitter nån lampa där, helt enkelt. Har varit med om det på en bil då jag satte dit diodlampor, då fick jag sätta ett litet motstånd på varje krets för att varningslampan skulle slockna...