Mätare lynx boondocker 2014

leolarne

Ny medlem
14 nov 2024
1
0
1
17
vilhelmina
halloj! mätarna på min lynx boondocker 800 2014 spökar, den analoga hastighetsmätaren går upp vid start samt varvräknaren men sedan efter så visar hastighetsmätaren olika och är oftast i botten medans den digitala visar rätt hastighet, samt så går trippmätaren när jag står på tomgång, har inget batteri men batteri lampan brukar börja lysa, några tips om vad det kan bero på?

eing9911

Välkänd medlem
8 dec 2008
1.383
171
63
Offerdal, Jämtland
Är glaset på mätarhuset helt? De där är känsliga för fukt och minsta lilla spricka på dem gör att de tar in fukt. De är så snajdigt konstruerade att komponenterna i nederkant av kortet ligger då i vatten som gör att kortet ärgar. När det händer tar de och lever ett eget liv. Jag fixade ett sånt kort genom ultraljudstvätt av kretskortet förra året. Har tvättat massor av ärgade kretskort på det sättet på mitt förra jobb och det funkar kanon förutsatt att inte ärgandet har orsakat någon kortslutning som pajjat någon komponent men oftast har inte det hänt.

Angående voltregulator så tror jag den sitter i ECUn för de har ju flera olika DC-spänningar pga insprutningen. Tror den har 12, 20 och 55/60 V om jag minns rätt.

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.708
833
113
Kramfors
Tvätta kretskort va någ nytt/intressant för mig. I vilket tvättmedel tvättar man kretskorten i ultraljudaren?

eing9911

Välkänd medlem
8 dec 2008
1.383
171
63
Offerdal, Jämtland
Jag började med något som heter RO-vatten (avjoniserat vatten) för att jag hade tillgång till det och det vattnet har en förmåga att binda sig till smuts lätt men på slutet har jag använt vanligt vatten och sett till att det är varmt >80°C och jag har kört i 2-5 minuter. Det är inte så viktigt tror jag vad man tvättar i för det är mer UL-tvättens egenskaper man utnyttjar. Sen är det otroligt viktigt är att få bort vattnet efteråt, speciellt under IC-kretsar, för det är fukt och syre som skapar ärg. Så det jag har gjort är att blåsa av med tryckluft direkt efteråt och sen sköljt av det med etanol med så hög procent som möjligt. Då jag tidigare jobbade på sjukhus så hade vi tillgång till finsprit på 99,5% vilket kanske också var overkill.
Anledningen till att ha etanol med hög andel alkohol är för att det binder eventuell kvarvarande fukt och sen blåste jag av det igen och på så sätt minskat risken för ny ärgbildning.
Detta har räddat jättemånga kretskort som har varit fuktskadade och jag listade ut detta i samband med att pandemind drog igån för då fick vi in drösvis med fuktskadade apparater då de definficerades rigoröst på fel sätt och apparaterna var viktiga inom vården och var förhållandevis dyra.
Men jag räddade just ett sånt mätarhus som trådskaparen har och ett mätarhus till en volvo v70 samt lite annan elektronik. Man har ju oftast inte så mycket att förlora om det redan är fuktskadat.