Mätare

henkew

Välkänd medlem
31 dec 1999
1.630
0
16
45
Bredbyn
www.henkew.com
Vilken sorts mätare?

Hmm, jag hittar ingen för 1795:- men twostroke menar nog en avgastemp-mätare med tanke på priset, är det en sån du är ute efter?

Jag var inne på en vanlig vattentemp-mätare när jag tipsade om biltema, är det en avgastemp-mätare du ska köpa så finns ju Skoterbutiken också....

keihin

Välkänd medlem
31 dec 1999
2.778
0
36
40
Skellefteå
Ang. vattentempmätare så funkar Biltema's finfint så länge det är likström...iom. du heter Formula Z så finns risken du har växelström till instrumenten, men det har du kanske koll på redan?
Tänkte bara tipsa.

Ang. varvräknare: köp en beggad på blocket, finns ju många demonterade maskiner tillsalu, betala en hundring eller så å vill du inte fälla in den så gör ett eget litet hus. Kolla bara upp att mätarna går på samma antal pulser!

PolePosition

Välkänd medlem
31 dec 1999
1.055
0
36
37
Umeå
Och om du inte hittar någon varvräknare på blocket ringer du till någon av de välsorterade skoterdemonteringarna.. : )

PolePosition

Välkänd medlem
31 dec 1999
1.055
0
36
37
Umeå
Formula_Z skrev:
Ja det kan man ju också göra.men är varvräknarn så viktig igentligen?
Ja det kan man fråga sig, jag kollar då hellre på varvräknaren än hastighetsmätaren. Men det sabla höga styret och den korta ryggen gör så jag inte kan se någon av mina mätare!

2stroke

Välkänd medlem
31 dec 1999
4.445
2
38
Norrbotten
www.lynxtalk.se
Hej !!

OBS !!

Om du tänker använda tex. Biltema's mätare och givare etc etc så glömm inte att fixa
DC = Lik Ström !!

I så gott som alla skotrar utom Yamaha så finns det bara AC = Växel Ström

Men detta lilla problem kommer du runt genom att sätta dit en diod brygga / likriktare !

- - - - - - - - - - - - - - - - - - -

keihin

Välkänd medlem
31 dec 1999
2.778
0
36
40
Skellefteå
2stroke skrev:
Men detta lilla problem kommer du runt genom att sätta dit en diod brygga / likriktare !
Jag bökade ju lite med detta på sista GLS'en jag hade, men fick aldrig fart på det...likströmmen fick jag men den ville ändå inte ta tempen på den!
Fick höra nåt löst om positiv jord men jag vet inte...?
Vet dock att när jag stängde av motorn och matade mätarn med ström från ett vanligt 12V batteri (ex. bil) så visade den temp!

henkew

Välkänd medlem
31 dec 1999
1.630
0
16
45
Bredbyn
www.henkew.com
"Ful-ström"

Kan det ha varit att spänningen inte var tillräckligt "snygg" kanske?

Jag vet inte hur tempmätaren fungerar men om den använder 12V:en som nån sorts referens så är det ju knappast särskilt bra om den gungar lite upp och ner...