Måste med non-slip?

BowmorE

Välkänd medlem
3 feb 2005
1.108
1
16
38
kiruna
jag tycker nonslip drivhjulen är värd varenda krona.
finns inget värre än när man är hittar ett klockrent ställe på våren men du kan inte riktigt gasa fullt ut för att mattan kuggar.

så jag säger. Sätt på nonslip
 

golvis

Aktiv medlem
26 sept 2007
62
0
6
Luleå
Ja, nu blev det i allafall att jag beställde non-slip, stenmarksmaskin har ju så sjukligt bra priser på både mattor och drivisar.
Kanske någon här kan förklara hur man byter dessa från början till slut.
Allt från att pressa lager till att centera non-slip hjulen rätt på drivaxeln osv. Sökt lite på forumet men hittar inget direkt konkret.
 

Vidgren

Välkänd medlem
15 sept 2006
7.352
40
48
46
Piteå
jag tycker nonslip drivhjulen är värd varenda krona.
finns inget värre än när man är hittar ett klockrent ställe på våren men du kan inte riktigt gasa fullt ut för att mattan kuggar.

så jag säger. Sätt på nonslip
Min matta har aldrig kuggat över... Har din gjort det så bör du sträcka mattan, inte byta drivhjul.
 

Johansson..

Välkänd medlem
14 apr 2007
606
1
18
Kalix
Min matta har alltid kuggat över oavsett om de har varit puder,skare,blötsnö så har den kuggat över. Mattan har varit så spännd att den inte har hängt nått under slidsen. Jag hade 4 drivhjul och endå rappade de. Nu har jag köpt 8 kuggs non-slip för 900kr st och en 44mm matta.
 

Vidgren

Välkänd medlem
15 sept 2006
7.352
40
48
46
Piteå
Jo men nu pratar vi om ski-doo .. Att yamaha haft problem med överkuggning är inget nytt för någon.
 

Medelsvensson

Aktiv medlem
5 dec 2008
56
0
1
Boden
Jag ska byta matta på min RX Warrior till en 44:a (sitter en kass 32:a) och dom sa att det bästa jag kan göra är att sätta på NON slip, dels för att motorn är så stark att det finns risk för rappning, men å andra sidan...säljare vill ju sälja, men jag tror dom så jag har lämnat in den...så vi får väl se, jag ska skriva ett omdöme om det sedan...
 

renegadexx

Välkänd medlem
18 apr 2008
2.134
1
38
Östersund
. . jag har på min Renegade 10T drivhjul och nu 44mm kammar, har en 51mm på ingång och ÅF jag talat med säger att den ska gå in den med, kommer bli lite jobbigt att montera, men den passar. Snålt av BRP att inte installera no-slip hjulen i min orginal, då de e både mer effekt och matta.

Hur som hellst så passar en 44mm in i din med, detta eftersom de e samma drivhjul vi har. (samma part# om de nu inte är en X). De 10T hjulen som du har just nu kommer att ge bra grepp på mattan och motorn kommer utan problem att driva runnt.

Men jag säger fortfarande att no-slip är bättre. Jag har använt båda under längre tid och skiftande snöförhållanden. Visst, de jag använde var 9T vilka har mindre kontaktyta än 10T, men principen är samma.

Men du avgör ju sj. hur mkt du vill lägga ner och vad du vill investera i :)
Det är ju som svårt att avgöra hur du prioriterar, finns ju folk som lägger pengar på att eftermontera hantagsskydd, lååga rutor, andra dynöverdrag. . ja du förstår.
det sitter inte nonslipdrivhjul på renegadearna 05 och 06.. även om de e X modellen! lite synd tycker jag! hur går de till att montera? pressar man på dem på axeln?
 

golvis

Aktiv medlem
26 sept 2007
62
0
6
Luleå
Kan svara eftersom det blev så att jag monterade. Japp dom ska pressas på, bör använda hydralpress. Jag fick hjälp med mina, att göra det utan press tror jag skulle vara näst intill omöjligt.
Stenmarksmaskin har helt klart bäst priser på non-slip hjul! under 500 lappen /styck
 

melmaq

Välkänd medlem
1 jan 2000
2.916
1
38
www.lynxtalk.se
renegadexx: nej att de inte sitter orginal på någons 05 vet jag :) , fick tag på ett par 9T extroverta nu på annons för 500:- så de ska monteras nästa helg.. lite bökigt :-/ har ju redan installera nya mattan.., men lite skruva har ju ingen dött av :)

Den mattan jag installerade var en 03 BRP 136"x15"x2" så var 3dje fönster är stängt men de ska jag ordna med hålsågen..

Postar upp bilder nånstans när de e klart ifall någon är nyfiken..

Medelsvensson: 7000:- , de e alltid fint med nya grejjer.. men 7000:- är jävligt dyrt.. jag spekulerar lite men du kommer att hitta en prisvärd matta bara du spanar lite på de "vanliga" annonssidorna sidor..
 

Nestander

Välkänd medlem
17 jan 2007
1.364
0
16
renegadexx: nej att de inte sitter orginal på någons 05 vet jag :) , fick tag på ett par 9T extroverta nu på annons för 500:- så de ska monteras nästa helg.. lite bökigt :-/ har ju redan installera nya mattan.., men lite skruva har ju ingen dött av :)

Den mattan jag installerade var en 03 BRP 136"x15"x2" så var 3dje fönster är stängt men de ska jag ordna med hålsågen..

Postar upp bilder nånstans när de e klart ifall någon är nyfiken..

Medelsvensson: 7000:- , de e alltid fint med nya grejjer.. men 7000:- är jävligt dyrt.. jag spekulerar lite men du kommer att hitta en prisvärd matta bara du spanar lite på de "vanliga" annonssidorna sidor..
Självklart! posta bilderna på pixbox :)

Du ska väl clippa mattan med?

Medelsvensson: Ja, de lät lite dyrt faktiskt. Ett tips är att kolla stenmarksmaskin.se.
 

melmaq

Välkänd medlem
1 jan 2000
2.916
1
38
www.lynxtalk.se
Självklart! posta bilderna på pixbox :)

Du ska väl clippa mattan med?

Medelsvensson: Ja, de lät lite dyrt faktiskt. Ett tips är att kolla stenmarksmaskin.se.
. .precis, jag tänkte på dem men vet inte hur de e med försäljnings och annonsreglerna nuförtiden.. tror de blive hårdare(?) :confused:
men nu när du sagt de så ja stenmarks har bra priser.. och blocket är ju grett..

Men nej, jag har tänkt köra utan clips, har kört så på min lynx och inte märkt av ökad mattnötnig i de oklipsade hålen..
på lynxen så använde jag huggjärn och en kniv och de tog sin tid..
Nu så har jag rådfrågat lite på Dootalk och där har folk använt hålsåg ist för huggjärn med bra resultat..

Har inte bestämmt mig men tror jag kommer att porta mattan samtidigt.. fårse hur mkt tid jag känner mig ha just då.,.
. . och nje inte så mkt att lätta mattan och rotationsmassa som för att tömma boggien lättare från insammlad snö..

Taget, projekt kommer att dokumenteras!
 

Medelsvensson

Aktiv medlem
5 dec 2008
56
0
1
Boden
Jo jag vet att det är dyrt, men kostar så kostar det som min gamle mormor brukade säja, eftersom jag är en komplett:hahaha: "noob" vad gäller skruvande i skotrar så har jag en trevlig snubbe på Yamaha Center som ser till att jag har bra grejer och jag vet att jag betalar lite för mycket:laugh:...tro mej, men som sagt var så har ju en lite:hahaha: "garanti" när det görs på firma..får skotern om 2 v...så då får man se om det var värt de "dinneros" man lägger ut...

Hur som helst så tycker jag detta med skoter forum var en trevlig erfarenhet, har aldrig vart inne och diskuterat saker på nätet om skotrar tidigare...så vad jag vill säja med det är...TREVLIGT !!

Tack Gubbs and Boys:rock:

//medelsvensson
 

Medelsvensson

Aktiv medlem
5 dec 2008
56
0
1
Boden
Ok, nu har jag en 44 matta med No-Slipp, och jag måste säja att det är helt sjukt bra, inte en rappning och jag upplever skotern som mer "direkt" i gaspådrag både i lössnö och på led...men å andra sidan så har jag bara erfarenhet av en RX1:a med 32 matta utan NO-Slipp, och detta är ju en Warrior med 44...nåja..bra är det ju..

//Medelsvensson
 

Extra

Välkänd medlem
26 dec 2008
206
0
16
Norge/skellefteå
min rev 600 med 44as har då aldrig över kuggat har original driv hjul och spänd matta som man ska :hmmmm2: Var och körde i slalom backen och tuktade som fan när de var ny pistat hade grepp som en gud däremot Pro Xr:en som jag var och körde med kuggade över innan vi spände mattan som en fiol sträng:hmmmm: Kanske är de över kurrs med nya driv hjul endå till rev om man inte hoppar och stutsar som en kängru ;)
 

Medelsvensson

Aktiv medlem
5 dec 2008
56
0
1
Boden
Medelsvensson: Hur hårt har du spännt din matta, jag har också bytt till nonslip drivhjul på min rx 1
har fanimej ingen aning, fixades på Yamaha center, har nu sedan det kom mer snö provat på alla underlag och ingen rappning what so ewer...men en sak vet jag...det kan rappa med NO-slipp, har en polare som har en AC CF 1000 och den rappar...hahaha...nåja det är ju artic

MvH
Medel
 

DKarlsson

Medlem
29 dec 2007
44
0
1
Östhammar
Ursäkta att jag lånar tråden lite.
Tänket bara fråga om det sitter nonslip i MXZ 600 ho -07 (ej x-rs)
Att den inte driver i fönstren vet jag, men finns det någon annan typ av non-slip?