M-serien på vatten?

camata

Välkänd medlem
25 okt 2005
3.870
9
38
Jo, förvisso. Det här med måtten är inga problem för mig. Jag undrar mer om ni har har några preferenser vad gäller mattmönster?
Skrev jag inte Challenger?
Om du annars vill tjorva till det (mer åt den ekonomiska sidan) så finns ju innemattan anno 2006, Maverick, eller favvomattan 07, Challenger Extreme. Eller kanske tom 90-talets största grej för mountainåkarna: Finger! (en 2.5" Finger kapad till 1.7" och med lååånga kamdubbar på varje liten fingertopp är väl något jag skulle provat om jag hittade en bunt med pengar)
Jag hävdar bestämt att några mm hit eller dit på kammarna inte har så stor betydelse och skulle då gärna se att du provar en Back Country (som faktiskt är 1.7" = 44 mm, som du väl nästan var ute efter?) för att sedan återkomma till mig om hur den känns. :D

B

Biosteel

Pontus: ok, tack för hjälpen.
Vilka ersättningsmattor finns det i längd 153" som passar rakt av på m-serien med en kamhöjd på runt 40 mm? Finns det fler erfarenheter av hur EFI:n klarar vatten?

aoe min EFi klarade vattnet utan problem :)

arjeplogarn

Välkänd medlem
11 mar 2008
3.792
3
38
Residenset
Skrev jag inte Challenger?

Jo, det gjorde du. Förlåt min brist på självkritik men jag är ganska uppmärksam. Notera att jag frågade "ni" vilket inte bara inbegriper dig, trevligt med andra synpunkter trots att dina fackkunskaper mer än väl matchar frågeställningen. Sen var väl mitt efterlysande av mattmönster mer ett förtydligande och fördjupande av frågan jag skrev i inlägget strax före. Men här har jag all info jag behöver.

Back Country. Tog lite googlande innan jag hittade den. Fanns inte på camoplasts hemsida. Men det är inte 3" pitch. Lite synd men inte hela världen. Verkade inte allt för tokig.

Tack camata för svaren.

Edit:Back country är endast 144" lång. Hade kunnat korta av boggiskenor på egen hand men när den har en pitch på 3" känns det inte så värt det.

Last edited:

camata

Välkänd medlem
25 okt 2005
3.870
9
38
Edit:Back country är endast 144" lång. Hade kunnat korta av boggiskenor på egen hand men när den har en pitch på 3" känns det inte så värt det.

Ja, se där - det var den! :hmmmm2:

TrackUSA.com har överskådligt vilka mattor som är aktuella i dagsläget, utöver OEM-sortimenten.

2.52" pitch för dig är ju bara ett drivhjulsbyte bort, om du skulle gå bet på pitchen. $75 för ett hjul.

arjeplogarn

Välkänd medlem
11 mar 2008
3.792
3
38
Residenset
Jo, man blev riktigt sugen på den mattan. Hade kunnat korta av skenorna eller byta drivhjul, känns nästan som för mycket jobb att göra båda. Annars har du ju rätt, att ta en hederlig challenger och korta kammarna är också ett bra alternativ.

Max_K

Välkänd medlem
15 sept 2007
2.534
1
36
Koskullskulle
Det hjälper inte så mycket om du inte ger mer info. Vilken mattlängd hade han? Var den original? Om inte, hur var den modifierad?
Ja men menade att det var en m7 -05, vettefan vilka mattlängder dom finns i. Tror det var 141". Och jag tror den var original..

tur att det aldrig var en bild från blocket ^^
Spelar väll ingen roll vars jag tog bilden ifrån, syftet var ju att ni skulle se vilken modell jag menar..

B

Biosteel

men det va just det som va grejjen . att se en bild säger inte specc mycket om han ville veta mattlängd/fabrikat osv..

B

Biosteel

oj nej satan nu svammlar jag .. 05 har 141" och 153" och 06 har 153" och 162" .. så tror jag det förhåller sig :)

B

Biosteel

men det kan inte finnas många 162" M7 letade en sån sj förut men hittade då ingen :)