M5:a som bluddrar under 5000 varv?

tottomannen

Medlem
18 feb 2005
32
0
1
Jag köpte en M5 EFI -06 häromdagen, måste säga att jag är mkt nöjd trots den "klena" motorn. Förutom en sak, kör man sakta och fint efter led och håller sig under 5000 varv så vill den bluddra och gå allmänt surt. Vet inte om det helt enkelt är den karaktären på motorn, att den måste ha lite varv för att gå bra, eller om det är något fel. Finns det några uppdateringar av programvaran till dessa, eller någon som har något annat tips?
 
19 jan 2008
6
0
1
Skoterns Paradis
Det kan vara att förgasaren är fel inställd, det vill säga att den får för mycket bensin. Det kan du justera på förgasarn vart det finns två skruvar, en tomgångsskruv och en när den är på högre varv. om du är osäker kan du lämna in på verkstad och säga att dom ska kolla förgasarn om den är felinställd
 

urbanf

Medlem
5 sept 2004
41
0
1
När man har en EFI så har man inte så mycke och skruva på
Det första jag tänkte på var om luftfiltret är tätt.
För då bromsar ju filtren luftflödet och utifrån spjel-position
och då sprutar den in mera bränsle jämt i mot luftfödet
sedan när du belastar motorn så märker man inte av det på
samma sätt efter som motorn kan svälja en för fet blandning
utan att det märks annat än på effekten

så kolla luftfiltern kan vara så enkelt
och byt tändstifen för säkerhets skull
för har dom blivit sura en gång så är dom körda
 

tottomannen

Medlem
18 feb 2005
32
0
1
Det är lite svårt att justera förgasaren, då det sitter insprutning på skotern.... :)





Det kan vara att förgasaren är fel inställd, det vill säga att den får för mycket bensin. Det kan du justera på förgasarn vart det finns två skruvar, en tomgångsskruv och en när den är på högre varv. om du är osäker kan du lämna in på verkstad och säga att dom ska kolla förgasarn om den är felinställd
 

jpn

Välkänd medlem
3 nov 2005
230
0
16
37
Byyn
min m6 beter sig på samma sätt har gjort det sedan det stod 0mil på mätaren och den bluddrar fortfarande...
 

Kekken

Välkänd medlem
9 mar 2007
421
0
16
Lycksele
de kan ju vara så att den inte har gått ca 100mil.
då går isprutningen på ett inkörningsläge dvs att den går lite fett. de ska iaf 700 göra vad jag vet...
 

jpn

Välkänd medlem
3 nov 2005
230
0
16
37
Byyn
min har gått ca 130mil nu och jag har då inte märkt nån skillnad på motorkaraktären eller soppa förbrukningen sedan den var helt ny.
 

tottomannen

Medlem
18 feb 2005
32
0
1
Min har gått 240 mil, så det är knappast tal om något inkörningsproblem iaf. Det kanske ska vara så helt enkelt....
 

arjeplogarn

Välkänd medlem
11 mar 2008
3.792
3
38
Residenset
Min m5 gick 800 mil innan jag bytte bort den, och den bluddrade hela tiden. Jag samtalade en hel del med generalagenten och med högsta chefen. De skyllde hela tiden på USA.

Problemet uppkommer mellan 4000-5000 varv och är riktigt jä*la störande.

Det slutade med att generalagenten lät mig utnyttja deras garanti för att få ut en penningersättning istället för att åtgärda felet. Totalt blev skotern värd 9000kr mer efter 800mil och ett år.
Tråkigt för er dock, så har garantin gått ut.:laugh:
 

jpn

Välkänd medlem
3 nov 2005
230
0
16
37
Byyn
arjeplogarn: hur upplever du din M6a då? min tycker jag är riktigt slö från botten... den går väl hyffsat uppe i varv men från botten är den sten DÖD! och gassvaret något sådant existerar då öht inte alls. annars är jag nöjd med skotern man tar sig hyffsat bra och den är inte allt för dålig efter leden har en 141".
 

arjeplogarn

Välkänd medlem
11 mar 2008
3.792
3
38
Residenset
Gasresponsen på m6:an är inte i klass med förgasarmaskiner.
På låga varv tycker jag att motorn är tillfredställande, dock är den som du säger stundtals otillräcklig