M8 som går fett efter EFI uppdatering

erilar

Medlem
1 jan 2000
30
0
1
Hej
Är det någon som upplever att motorn går fett efter uppdateringen av EFI?

Min har börjat få avgasknallar när jag startar skotern + att motorn ofta hostar till rejält när jag ska igång, dvs den dör och jag får pumpgasa för att komma igång lite nu och då? Dessutom är "känslan" att den inte levererar lika mkt effekt nu...

Ifjol med orginal EFI programmet upplevde jag inget av det ovanstående...

Kekken

Välkänd medlem
9 mar 2007
421
0
16
Lycksele
Min maskin har oxå börjat sura lite. Men inte så mycket som din verkar göra. Men nog för att man ibland kan få slita 5-6 gånger i snöret innan den startar när man haft den avstängt 5 minuter.

Den tar inte mycket olja? En kompis oljepump fick något fel och tog runt 8 % olja då bettede den sig rätt likt det du beskriver.

erilar

Medlem
1 jan 2000
30
0
1
Kollade upp oljeförbrukningen och den hamnar mellan 2,5-3% vilket är i överkant förstås men det känns inte som grundorsaken.

Men det verkar inte som att någon annan har fått problem med den nya uppdateringen av EFI.
Terrängen jag körde i sist var ganska snårig och det blev en hel del krypkörning och M8 verkar gå ganska fett på låga varv, till helgen ska jag prova motsatsen och kanske är problemet ur världen!

Adrenalinejunky_

Välkänd medlem
1 dec 2009
711
6
18
Örnsköldsvik
Nyss köpt min 11a. Vet ej hur den gick innan uppdateringen men enligt mig går den tjockt på låga varv. Känns fet när jag ger gas från tomgång och just ovanför.

erilar

Medlem
1 jan 2000
30
0
1
Har kört lite mer med min -11 M8 och den går betydligt bättre nu, egentligen riktigt bra! Jag tror att mina problem med fett blandning berodde på att körning tidigare var i tätare skog och därmed med lägre varvtal som surade ner motorn en hel del.