Nu under veckan hämtar jag en rmk 600 -11 så då kan jag nog jämföra ganska direkt mot en m8 om du vill?
Ja nu hann jag inte riktigt mer än 5 mil innan skotern skar och sen gick dragsnöret till magnapullen av så det blev bogsering hem men i alla fall.
Körmässigt så är rmk och m-serien i princip likadana. Rmk:n kanske var lite mer mellanmjölk om man säger så, dvs den gjorde exakt vad den lovat och varken mer eller mindre utan att sticka ut som varken bra eller dålig. Men visst är M8an så mycket "mer". Gick helt enligt förväntan i snön och det var lite mer harmoni i körningen än med en M8. Om du var nöjd med polarisen så finns ingen anledning att byta, om du trivdes med polarisen men saknade effekt så är M8 en perfekt skoter.
Fördelen med en M8 är att du vet exakt vad du får. Den är ju i princip skottsäker. En svag punkt däremot är apv-systemet som kräver en hel del justering och underhåll för att fungera men om du lägger en timme per månad åt vajrar och ventiler så ska du klara dig.
Vad gäller variatorn så verkar det fallet vara en engångsföreteelse, möjligtvis orsakat av en sänkning och hastig nedkylning vid vattenåkning. Ett tips förövrigt om du ska köra på vattnet med dessa skotrar är att sätta en plastbit för hålet in till fotsteget bakom sekundärvariatorn för att skydda mot vattenstänk. Detta görs med fördel av en femlitersdunk.