Mach 1 som ej fick olja..??

Quattro_42

Medlem
16 nov 2006
20
0
1
Östersund
Hej!
Har en formula Mach 1 -92(617cc). Var ute och körde i helgen, när den plötsligt dog efter några Km. Jag hade saktat in och stod stilla när den dog för mig, fick sedan inte igång den igen. kollade olje slangarna fick då se att en av de tre slangarna hade böjt sig vid anslutningen till (tror jag) olje pumpen. Min fråga är nu vad som kan ha hänt/skadats? Motorn går runt men tänder inte(gnista finns). Det är inte samma motstånd när jag drar runt motorn. Kan rave portarna ha skadats?
 

HampusDj

Välkänd medlem
24 maj 2006
2.612
11
38
33
Lugnvik
Rave portarna har nog inte skadats om den inte fått olja men det låter som den har nöpe eller dyligt och därav att den blivit gles och inte går igång, slidmatar drevet kan också ha skadats om det inte fått olja, men ta upp kolvarna och kolla skulle tro att det blir till att köpa nya kolvar och kanske hona cylindrarna tyvärr.
 

Quattro_42

Medlem
16 nov 2006
20
0
1
Östersund
Tack för svaret! Vart sitter slidmatar drevet? Vad gör den exakt? Det kanske är läge att byta ut olje pumpen oxå eftersom den troligen gått torr, eller?
 

HampusDj

Välkänd medlem
24 maj 2006
2.612
11
38
33
Lugnvik
Slidmatar drevet driver slidskivan som öpnnar och stänger för förgasarna + att drevet driver olje pumpen, men om du måste byta den vet jag inte. Glömde att fråga om du blandar olja i tanken eller gör så att den tar ur burken?
 
Last edited:

Quattro_42

Medlem
16 nov 2006
20
0
1
Östersund
Det är separat smörjning! Alltså den är inte urkopplad. Det sitter tre olje slangar på oljebehållaren, den som går till pumpen sitter under behållaren, sedan en slang till på sidan av behållaren och ytterligare en ovanför den. Vad har de två sistnämda slangarna för funktion? (Antar att en är returslang)
 

HampusDj

Välkänd medlem
24 maj 2006
2.612
11
38
33
Lugnvik
Den under burken är som du säger till blandingen och den som är i mitten är till slid drevet och den andra retur från slid drevet, har nyss hållit på med min oljeburk har ju själv en -91'a har kopplat bort så jag blandar i tanken.
 

Quattro_42

Medlem
16 nov 2006
20
0
1
Östersund
Är det troligt att slidmatar drevet skurit? De två oljeslangarna till den var ju helt intakt och olja fanns i behållaren. Det var ju oljeslangen till pumpen som hade vikt sig och strypt oljetillförseln. Eller är slid drevet och slidmatar drevet två helt skilda drev?
 

Quiksilver

Välkänd medlem
9 feb 2007
198
0
6
Piteå
har du bara haft veck på slangen till oljepumpen så har slidmatningsdrevet klarat sig.

p.s Ni som kör Formula mach 1-91 har ni problem med att mattan rappar?
Det har nämligen jag och har provat allt känns det som. Tänkte ifall det var normalt för just detta chassiet eller?
 

HampusDj

Välkänd medlem
24 maj 2006
2.612
11
38
33
Lugnvik
Nej jag tror nog att hela slidsystemet klarat sig däremot så sa du att den var lättare att dra dvs dåligt komp så nya kolvar och kanske honing skulle jag tro, och jag har då inge som hälst problem med att mattan rappar, har en ganska ny 25mm matta på.
 

Quiksilver

Välkänd medlem
9 feb 2007
198
0
6
Piteå
Jag har också ny 25:a på. hade problem med 32:an jag hade tidigare också. verkar som om boggien inte sträcker upp tillräckligt vid fjädringsrörelser. Bakre saxen är modifierad av tidigare ägare. Dt kan ju kanske påverka. Funderar på att ändra om den till original.

Quattro 42: Lyft av cylindrarna och kolla hur loppen och kolvarna ser ut. Är dom fräscha så byt bara kolvringar och testa.
 

Quattro_42

Medlem
16 nov 2006
20
0
1
Östersund
Så fort förkylningen gått över ska jag kolla upp det hela. När motorn hade dött primade ja ganska rikligt, å prövade att starta men den tände inte en gång. Kollade sedan stiften men de var snustorra. Tog därefter bort stiften å gav burkarna varsin snapps men den tände inte nu heller. Kan detta bero på lågt komp enbart? Varför blev stiften inte blöta? Slidskivan?
 

Quiksilver

Välkänd medlem
9 feb 2007
198
0
6
Piteå
Låter inte troligt att lågt komp skulle orsaka det. Är du söker på att den inte fick smörjning trots allt. Du kanske bara har problem med bränsle tillförseln. Har du kollat att du har gnista?
 

HampusDj

Välkänd medlem
24 maj 2006
2.612
11
38
33
Lugnvik
Eftersom att du märker att kompet blivit sämre så har det så klart hänt något med cylindrarna, bara att plocka upp och kolla dom.
 

Quiksilver

Välkänd medlem
9 feb 2007
198
0
6
Piteå
Eller kolla kompet.Vet inte vad det ska vara men när min gått 1100mil så hade jag 11,5 i båda.cylindrarna hade ett slitage på 2/100.