Mach z

BiffBison

Aktiv medlem
1 jan 2000
54
0
1
Min mach z-99 får för sig att vara svårstartad då den stått för länge. surar stiften och gör dem obrukbara. vet att tripplar kan vara lite kinkiga men inte ska man väl behöva splitternya stift för att starta stackaren! till saken hör att den ryker lite mycke oxå...kanske hör dessa problem ihop? dvs att den går lite tjock och därför surar stiften när den är kall. (går hur fint som helst när den är varm, eller med nya stift!) vad kan en liten injustering gå lös på?
 

BiffBison

Aktiv medlem
1 jan 2000
54
0
1
Svarta mjuka beläggningar på både elektrod och
isolator. Det ger svårstartad motor, ryckig acceleration
och misständningar.
Orsak: Felaktig choke, för fet bränsleblandning, för sen
tändning, dåliga tändkablar eller för kallt (hårt) tändstift.
 

garrett

Medlem
1 jan 2000
8
0
1
haparanda sweden
Har samma problem med min Z. Bärnner nåt stift när den är kall för att esdan gå hyfsat bra när den är varm, förutom att den går fett. Svarar knappt någonting på bestycknin, justering av luftskruv mm. Fick till svar att det som är fel är att packboxarna på vevaxel läcker. Då får man samma symtom..börjar med att sura ner och slutar med att lagrena skär mo man låter den avra för länge. Skall byta packningarna i veckan så då får vi ju se om det var det som var felet. Elfel har jag uteslutit för länge sedan
 

torbjorn

Välkänd medlem
1 jan 2000
2.526
9
38
Sundsvall
Den vanliga orsaken till att 3-cylindriga Rotax slår igen stift är att man inte följer instruktionsbokens anvisningar för kallstart.
Starta utan gaspådrag och rör sedan inte gasen förrän motorn går jämnt på tomgång utan choke, då brukar det gå bra.

Anledningen till att de 3-cylindriga motorerna är känsligare än andra är att tändsystemet (CDI) arbetar med ungefär samma tändenergi i bägge fallen, men här ska energin räcka till 3 tändstift i stället för 2. För att förenkla konstruktionen ger man ju gnista i alla tändstift på en gång.

Om någon viss motor verkar mer besvärlig än den borde vara så kan det bero på glapp eller dålig kontakt till "lågfartslindningen" på tändplattan. För säkerhets skull kan man ohmmäta lindningarna och jämföra med resistansvärden ur verkstadshandbok. Se upp med att det förekommer flera olika typer av tändplattor beroende på årsmodell och motorutförande, det gäller att läsa på rätt ställe i handboken!
 

garrett

Medlem
1 jan 2000
8
0
1
haparanda sweden
Jag önskar att det vore så billigt fel som elfel. Öppnade nu min motor som just ätit stift men sedan gått någorlunda bra varm, rykt lite och inte svarat på justeringar, bestyckningar.

Det visade sig vara att just packboxarna på veven slitits ut och läckt under en längre tid. med följd att vevlagret ätits upp samt att bitar lossnat och repat upp kolven.

elfelen som alla säger är så vanliga undrar jag nog om dom inte är lite mer ovanliga men vad vet jag. Hur många TÄNKER ens på vevhuspackningar vid nersurning, stiftätning? jag gjorde inte det.. men det får jag betala för.