Map sensor felkod Polaris Axys

asker

Staff member
Moderator
9 jan 2005
14.211
1.045
113
Stora Blåsjön
Afr värdet på typ 80-100% gas kommer aldrig bli högre än 11-11.5 med original spridarna då dessa går på 100%, och så här efterhand så rekommenderar jag klart original spridarna för det blir så otroligt mycket enklare att mappa in, jag bytte till större spridare lite senare på min axys 800 turbo och det var ett helvete att mappa in dom. Det gick med det var inte riktig värt besväret för att få någon extra kuse på topp.
Fördelen med 2-t turbo är att det går nästan blåsa igenom hur mycket soppa som helst på full gas och max ladd utan att det gör någon jätte skillnad på max effekten.
 

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.763
844
113
Kramfors
Kan du eller Asker visa bild på mappen i powercommander här vore jag tacksam för jag är såklart intresserad av turbobygge på pro rmk.
 
Reactions: Ante79

SkoterWille

Medlem
4 feb 2014
36
2
8
sävar
Va o provkörde idag går fortfarande riktigt dåligt varm lite bättre kall. Har ett afr värde runt 11-12 från 2000 varv till ca 6000 när den är varm. Misstänker att jag fått grundinställningarna fel till själva mapsensorn i powercommander programmet.
 

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.763
844
113
Kramfors
Ja de låteer snorfett för där har du väl inge turbotryck heller. Jag har mappat in min pro rmk (Utan turbo) till tomg 14,5-15 afr krypafart strax efter tillslag 4700v samma 14,5-15 och vidare samma afr ända till ca 6000v där jag börjar feta på neråt 13,7 vid 7000 och ännu fetare uppöver i varv. Högre än så i varv är de ingen mening jämföra med min och inte om laddet kommer tidigare än 6000v på full gas heller. Skulle jag köra 11-12 upp till 6000v är de allvarlig surgång den skulle nog släcka stift tror jag.
 

asker

Staff member
Moderator
9 jan 2005
14.211
1.045
113
Stora Blåsjön
Va o provkörde idag går fortfarande riktigt dåligt varm lite bättre kall. Har ett afr värde runt 11-12 från 2000 varv till ca 6000 när den är varm. Misstänker att jag fått grundinställningarna fel till själva mapsensorn i powercommander programmet.
Kolla igenom denna video.

Men istället för psi så kör på kpa.
 

SkoterWille

Medlem
4 feb 2014
36
2
8
sävar
Har kikat denna video tidigare men när jag ska köra på kpa måste jag ändra någon inställning i powercommander programmet? Som jag gjort nu är att jag egentligen kopierat deras map setup då den också var för sea level och samma sensor
 

asker

Staff member
Moderator
9 jan 2005
14.211
1.045
113
Stora Blåsjön
En snabb fråga hur har ni ställt in map sensorn i pc5'an?

Sökt runt på nätet och kommit fram till dessa siffror

Är detta något som kan stämma?
Felet är här.
Prova knapp in detta istället:
0.250V = -90.39
4.750V = 205.60

Så är det i kpa istället för psi så stämmer det med mina mappar.
 
Last edited:

SkoterWille

Medlem
4 feb 2014
36
2
8
sävar
Du har matat in fel sifror

Felet är här.
Prova knapp in detta istället:
0.250V = -90.39
4.750V = 205.60

Så är det i kpa istället för psi så stämmer det med mina mappar.
Då var de som ja misstänkte. Ska prova mig ut igen på morgon o testa. Tack för hjälpen!
 

SkoterWille

Medlem
4 feb 2014
36
2
8
sävar
Va ut o testade o matade in dessa siffror men skotern vill inte ens driva nu 😅 afr är avsevärt högre ligger runt 14 på lågvarven
Bytte stift då ja släckte ett av dom när ja testade köra igår
Orkar inte varva mer än 4000varv
 

Attachments

SkoterWille

Medlem
4 feb 2014
36
2
8
sävar
Fick in skotern igen nu så ska börja greja på igen. Vilket värde bör jag se i kpa på tomgång? Så jag vet om jag är i rätt spår
 

SkoterWille

Medlem
4 feb 2014
36
2
8
sävar
Jag har grejat lite till och från och jag blir fortfarande inte klok på detta..

Nu när jag har PCV map sensorn ikopplad i luftburken får jag felkod på motortemp och skotern visar -40.
Felkoden och tempen börjar stämma igen när jag kopplar ur map sensorn från PCV'n och kopplar in original kabelstammen. Pressure på tomgång går dessutom upp stadigt som om det vore motortemp.. Känns som något är felkopplat men har dubbelkollat..
 

asker

Staff member
Moderator
9 jan 2005
14.211
1.045
113
Stora Blåsjön
Du har 2st mapsensorer inkopplade totalt va?
Tänkte på själva inkopplingen i pc5 kablaget, man ska inte klippa av kablarna utan man ska bara sno jord och +5v från kabelstammen, sen ska dessa fortsätta som vanligt.