Matta för rullegaranti?

Dallzii

Ny medlem
27 jan 2025
3
0
1
30
Sverige
Håller på att khaos konvertera(boogiedämpning & skenor) min RMK Pro -19 och gå från 163” till 155”. Letar då ny matta och syftet är egentligen bara att skotern ska bli mer lekfull och framförallt rullevänlig.
Kör så klart en del lössnö men framförallt mest på våren.
Verkar vara en djungel med mattor där vissa säger att M66 är kanon, andra säger att den är för mjuk och man ska ha challenger extreme, och den tredje säger att den är för mjuk och att det är pike(?) som gäller.
Kan någon hjälpa mig att reda ut vad det är som stämmer?

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.887
883
113
Kramfors
Absolut värsta rullemattan är den som sitter org på äldre proride 800 Assault typ 12-15 vet jag att de sitter men den är förb tundriven så skotern tappar minst 10hk mot andra mattor. Näst bäst är Camso Pike mutiduro 64mm kammar den funjkar även bra i lössnö och bra på led. En ännu hårdare kammad Camso pike 57mm som sitter original på många årsmodeller av polaris sks är bra också speciellt på led och vårkanten men sämre i snö än multiduro. M66 är för mjuk men i lössnö kan de bli rulle men inte på hårt till halvhårt. Challenger extream är ju bästa allroundmattan för all sorts snö och den ger ju bra rulle också typ liknade pike mutiduro.
Jag kör en Pike 57 från sks på min proride 800 pro rmk och den drar enormt bra på hård led och duger för mig i lössnö, men den gräver ner sig enormt typ inge flyt vid gasppådrag i djup pulversnö. Nu när kammarna börjat böja sig så sdrar den bättre ocxh flyter upp bvättre i lös snö så köp en som gått minst 500 mil :)

Dallzii

Ny medlem
27 jan 2025
3
0
1
30
Sverige
Absolut värsta rullemattan är den som sitter org på äldre proride 800 Assault typ 12-15 vet jag att de sitter men den är förb tundriven så skotern tappar minst 10hk mot andra mattor. Näst bäst är Camso Pike mutiduro 64mm kammar den funjkar även bra i lössnö och bra på led. En ännu hårdare kammad Camso pike 57mm som sitter original på många årsmodeller av polaris sks är bra också speciellt på led och vårkanten men sämre i snö än multiduro. M66 är för mjuk men i lössnö kan de bli rulle men inte på hårt till halvhårt. Challenger extream är ju bästa allroundmattan för all sorts snö och den ger ju bra rulle också typ liknade pike mutiduro.
Jag kör en Pike 57 från sks på min proride 800 pro rmk och den drar enormt bra på hård led och duger för mig i lössnö, men den gräver ner sig enormt typ inge flyt vid gasppådrag i djup pulversnö. Nu när kammarna börjat böja sig så sdrar den bättre ocxh flyter upp bvättre i lös snö så köp en som gått minst 500 mil :)
Tack för bra svar. Begagnat är lite krångligt för mig då jag bor/jobbar i södra delen av landet och har skoterlivet i norra så det får bli en matta man kan köpa ny och få skickad. Lutar mot en multidoro eller challenger extreme då

asker

Staff member
Moderator
9 jan 2005
14.277
1.097
113
Stora Blåsjön
Jag har provat typ alla "lössnö" mattor förutom de nyare med megahöga kammar.

Listar dom efter mest rulle vänliga.

Assault competition mattan 54mm = extremt bra bett som ett kugghjul. Man kan åka rulle på riktigt hårt underlag. Rätt dålig i lössnö såklart. Skulle inte säga att den är speciellt tungdriven men ska man köra fort med den så går den tungt, fick faktisk frågan på vilket bigborekit jag hade i min maskin när jag hade den mattan. (maskin var helt original bara lite variatorfix). Denna matta finns i 146" och 155" går nog inte köpa ny längre men nästan gratis beg då den är speciell...
Denna matta har jag bara kört i mer varaktig snö. Har bara provat 155"

Peak md 64mm, har också extremt bra fäste, men funkar något bättre i lössnö. Svårkörd matta då den nästan har för mycket fäste speciellt med högre kammar. Funkar bra i vårsnö och helt värdelöst i riktig pudersnö går nästan inte ta sig fram då. (Har haft både 146 och 155 av denna)

Challenger extrem 64mm
Enligt mig den bästa mattan. Den har en väldigt bra balans mellan lekfullhet (rulle) och att mata maskinen framåt, Maskin kan typ stå rakt upp men ändå så går det framåt, en peak matta vill bara slå över då. Håller också mycket bra.
Bara kört 146" av denna.

M66 är rätt lik challenger extrem, men mer tungdriven och inte samma precision i mattan vibrerar mer. Hållbarheten på de mattor jag haft har varit usel. Tycker inte alls det är värt den lilla prisskillnaden på en ny matta. Sen görs de i ryssland så att de går att köpa överhuvudtaget nu är märkligt...
Kört 146" och 155" av denna.

Polaris serie 5 & 6
En riktigt bra matta för att bara ta sig fram, väldigt mjuk men gör maskinen väldigt lättkörd. Upplevs som rätt tråkig, men den matar hela tiden maskinen framåt och håller ner framänden, bara hålla fullgas och ta sig fram...
Haft 146, 155 av dessa.

Men då du har en 155 så skulle nog en peak md 64mm kunna passa rätt bra om du inte åker så mycket puder.

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.887
883
113
Kramfors
M66 mattan från Ryssland har bra passform nu sedan ca 4 år tillbaka men jag tror den är utveklad för deras tanksar för den väger enormt mycket och den är tjock i själva mattstommen.För +5 år sedan va de värdelös passform i drivfönseer. I våran åkaergrupp kölr två m8000 153" m67 och samma Rysstillverkare m77. M77 har extremt mjuka kammar så den är hal utom i djup pulversnö då är de den bästa jag sett i uppflyt o drag. Men m67 är bättre 90% av körningen. Men som Asker sriver alla tyck hålla med om att challenger extream är bästa allround men den är dyr.

lindless

Prospect sledder
11 apr 2018
56
7
8
Stockholm
Jag hade en Talon M66 på min Pro RMK 850 -19 som jag hade för några år sedan. Satt ett v-kit på den och allt den gjorde va att resa, hela tiden. Helt värdelös som "klättrar" skoter, men riktigt rolig för att åka runt på myren och ha kul med.

Dallzii

Ny medlem
27 jan 2025
3
0
1
30
Sverige
Jag hade en Talon M66 på min Pro RMK 850 -19 som jag hade för några år sedan. Satt ett v-kit på den och allt den gjorde va att resa, hela tiden. Helt värdelös som "klättrar" skoter, men riktigt rolig för att åka runt på myren och ha kul med.
Också sett folk med M66 och det har sett ut att resa rätt bra! 👍

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.887
883
113
Kramfors
Jag har kört en m800 2012 med ny m66 i djup pulversnö och då reser den bra men lilla minsta hårdare snö eller värst på led blir de tvärtom den är snorhal där. Men de är ju en lössnömatta också så den ska ju va hal på hårt. M800-m8000 år 12-13 är ju tung och inte resvänlig så de mskinerna funkar även uppför men vist fronten går högt även på de blyslädarna uppför men de drar bra ändå. Men de är en blytung tjock matta som stjäl effekt vs camso mattor som ex. De funkar utmärkt till hägglunds bandvagnar kan jag tänka mig :)