matta

lillis41

Rookie sledder
1 jan 2000
5
0
0
En nybörjar fråga ang. drivmattor, jag har en fullblocks matta 19mm på min skoter, jämför den med en matta med 25 mm kammar på, vad är skillnaden och vilken är populärast?

L4
 
J

Jolle

Inte säkert, tänk på att han har 19mm fullblock så jag tror fullblocken är bättre.
Jag tycker du ska köpa en 30mm och högre matta ist för köra med fjuttmattor
 

lillis41

Rookie sledder
1 jan 2000
5
0
0
Jag har en 500 v-max touring och det är orginalmattan på den, hur kan det vara en sån "ovanlig" matta som orginal??
Funderar på en 28 mm, såg en ny för 3495.-
 

Kisse

Aktiv medlem
1 jan 2000
64
0
6
Insjön Sverige
Ju större ju bättre är ju fel, det beror väl på vart man ska åka. Tycker runt 32 är lämpligt till den mesta åkningen. Kommer du upp mot 50 mm så är det lättare för slidbränning, på led.
 

henkew

Välkänd medlem
31 dec 1999
1.630
0
16
45
Bredbyn
www.henkew.com
Jag tror inte att din matta är speciellt ovanlig, olika modeller och olika årgångar har olika mattor helt enkelt.
Tillverkaren sätter väl dit den matta han tror passar bäst för den körning som skotern är tänkt att användas till...

Tycker du att skotern tar sig fram för dåligt nu så kan det vara ide' att byta, ju högre kammar desto bättre framkomlighet, det trodde du inte va? ;-)
Sedan finns det ju både fullblocks-mattor och andra, vad jag vet ska fullblockarna ha bra grepp framåt men är hala i sidled (sladdar mycket). Andra mönster har då mer eller mindre de omvända egenskaperna.

Tänk också på att kammarna ska rymmas i tunneln om du satsar på någon värre modell!
 

lillis41

Rookie sledder
1 jan 2000
5
0
0
Jag har beställt en ny matta med 28 mm kammar på, får väl hoppas den får plats i tunneln, finns det nån chans att man kan sälja sin 19 mm matta och vad kan den vara värd?? Den är rätt så fräch.


L4
 

mm700

Medlem
1 jan 2000
12
0
1
gamla mattor, 1000 spänn...annars byter väl folk helst upp sig som du vill ochså...

 
J

jo

Fullblock funkar i stort sett bara när du ska rakt fram, i sidled blir dom välldigt "kastiga"!