matta

• Trådskapare Ej medlem/Inloggad
  • Startdatum
E

Ej medlem/Inloggad

dimension på orginalmatta till en yamaha excel-540?? nån som vet?? eller nån som moddat till hk-matta, som vet hur höga kammar som ryms...gamla bet dåligt

Sundin82

Välkänd medlem
1 okt 2004
250
0
16
Östersund
38x307 (tror jag) en kompis som satt på en 25a och den fungerade ganska bra det tog i på sidorna så det kan ska va en smalare men det var inte mycke så det kanske va fel på hans boggie.

E

Ej medlem/Inloggad

Varför Hk Matta?

Jag tycker personligen att HK matter är fullkomligt överdrivet! där du inte kommer upp med 25 mm kamamr så är det rakt upp i himlen.. och dom förstör spåren specielt när det är + grader! hade vi inte haft hk-matter så hade d vart mindre buskörning på fjället som tex riksgränsen och såna ställer för runt där fins det inte en top som inte är provad att komma upp för!! nej d räcker med 25mm kamar!!!!

henkew

Välkänd medlem
31 dec 1999
1.630
0
16
45
Bredbyn
www.henkew.com
Motsägelsefullt...

Ej medlem/Inloggad skrev:
Jag tycker personligen att HK matter är fullkomligt överdrivet! där du inte kommer upp med 25 mm kamamr så är det rakt upp i himlen.. och dom förstör spåren specielt när det är + grader! hade vi inte haft hk-matter så hade d vart mindre buskörning på fjället som tex riksgränsen och såna ställer för runt där fins det inte en top som inte är provad att komma upp för!! nej d räcker med 25mm kamar!!!!
Hmm, om man ändå tar sig upp överallt med 25mm kammar varför ska det då vara hk-mattornas fel att det är mycket buskörning i fjällen?
Sedan har vi den klassiska frågan om dom förstör lederna, visst, även om man kör lugnt så blir ytan lite "uppruggad" men det kanske bara är bra, det blir ju lite mjukare då.
Gasar man på lite så kör man lätt sönder en led med en 25:a också.

Det här med att man inte får köra skoter för att man "förstör" snön har jag aldrig förstått mig på, den ligger ju bara där tillfälligt och vad är det som blir så mycket bättre av att den är slät?
Visst, vill man ha snön för sig själv för att åka skidor/snowboard kan jag förstå det men det är ju tydligen en estetisk fråga för vissa... :confused:

Sundin82 skrev:
38x307 (tror jag) en kompis som satt på en 25a och den fungerade ganska bra det tog i på sidorna så det kan ska va en smalare men det var inte mycke så det kanske va fel på hans boggie.
Vad jag vet så är det ingen äldre skoter som har smalare matta än 38cm så nog tror jag att det var något skumt med den skotern om det tog i sidorna.

keihin

Välkänd medlem
31 dec 1999
2.778
0
36
40
Skellefteå
Är det en Excel V (ec540) eller en XLV (xl540)?
Dvs. den modell som fanns mellan -79-84 eller den som fanns mellan -85-90?
Första modellen hade 42x315cm matta, andra (tror jag) hade 38x307 (byggde mer på SRV'n...).

PolePosition

Välkänd medlem
31 dec 1999
1.055
0
36
37
Umeå
Vadå buskörning? Buskör man om man testar branter och berg där man får köra bara för att man har en rejäl matta på skotern?.. Dessutom, inte förstör man leder lättare med en högkamsmatta.. Du vet, kammarna viker sig (om det nu är rena mountains vi snackar)

Om man är vass på gasen så är runt 25 mm kammar bland det värre till att förstöra leder med om man bara så vill. Men 19 mm och lägre slirar man mest bara och 25 mm + gräver medan 51 mm viker sig. Fast det är klart, har man tillräckligt med motor så går det ju att förstöra det mesta till skoterled..

Excel V:n som många kallar XLV hade som sagt 42x315 cm matta, frågan är om det går att köpa nya sådana. Stenmarks säljer inga sådana verkar det som, klart det går att bygga om till en 38x307 med högre kammar. Fast visst jobb kräver det..

För övrigt stämmer det att XLV:n (samma chassie som SRV:n, fast med bladfjädring och elstart) var standardbeskodd med 38x307's matta : )