Mattan (44mm) rappar på Rev 600 ho

stissse

Medlem
25 sept 2007
28
0
1
hemligt
Jag har en ski-doo rev 600 ho (blair morgan) som jag har satt en 44 mm matta på. Monterade även non-slip drivhjul på den.

Nu när jag kör den på gatan är det inga problem men när jag kör ut i snön så börjar det låta som fasiken ifrån den. Jag vet inte om mattan rappar eller vad det är. När jag svänger eller kör ner eller upp så låter det likadant.

Lite info om problemet.

- När jag lyfter skotern och snurrar mattan är det inga problem.
- Mattan är 30 mm ifrån tunneln på variatorsidan och 15 mm ifrån på kedjehus sidan. (vart lite fel i monteringen av drivhjulen, detta ska väl inte påverka något?)
- har tagit bort plasten längst fram som skyddar om man har spikmatta för att få plats.
- på detta drivhjul är det 9 kugg mot orginal som var 10 (påverkar detta)

Nu kanske det blev lite lulligt med informationen om problemet men hoppas ni förstår ändå.
Som sagt ska til fjällen om 1 vecka och jag börjar ha smått panik!

/ Stefan

Leatherface

Välkänd medlem
1 mar 2005
182
0
6
41
Gällivare
Sv: Mattan (44mm) rappar, Ska till fjällen om 1 vecka!!!

Jag skulle nog försöka få drivhjulen på rätt ställe till att börja med. Det är nog inte så hälsosamt för varken matta eller boggie om drivhjulen inte är där som ska. Blir nog ett ganska fint bryt i boggien vid gaspådrag.

gulingen

Välkänd medlem
7 nov 2004
2.436
1
36

Ja precis, mattan styrs ju via slidesen sen bryts de i vid drivhjulen. Det enda rätta är att rätta till problemet vid drivhjulen.

stissse

Medlem
25 sept 2007
28
0
1
hemligt

Jag har pratat med många personer som är knunniga på skotrar idag och allar har sagt samma sak. Att det ska vara lika långt på båda sidorna av tunneln.
Ska fixa det imorgon.
Tack för svaren.

ps: återkommer om det inte fungerar=)

ostnor

Välkänd medlem
1 aug 2007
576
0
16

Jag har en ski-doo rev 600 ho (blair morgan) som jag har satt en 44 mm matta på. Monterade även non-slip drivhjul på den.

Nu när jag kör den på gatan är det inga problem men när jag kör ut i snön så börjar det låta som fasiken ifrån den. Jag vet inte om mattan rappar eller vad det är. När jag svänger eller kör ner eller upp så låter det likadant.

Lite info om problemet.

- När jag lyfter skotern och snurrar mattan är det inga problem.
- Mattan är 30 mm ifrån tunneln på variatorsidan och 15 mm ifrån på kedjehus sidan. (vart lite fel i monteringen av drivhjulen, detta ska väl inte påverka något?)
- har tagit bort plasten längst fram som skyddar om man har spikmatta för att få plats.
- på detta drivhjul är det 9 kugg mot orginal som var 10 (påverkar detta)

Nu kanske det blev lite lulligt med informationen om problemet men hoppas ni förstår ändå.
Som sagt ska til fjällen om 1 vecka och jag börjar ha smått panik!

/ Stefan

Höj, problemet är inget annat än att drivhjulen tar i slidesen längst fram. Eller rättare sagt bullen som sitter framför slidesen. Är helt bombsäker då jag hade samma problem.

Har du monterat 9k drivhjul? 8k går fritt men med 9 måste du slipa av ca 1cm längst fram på "bullen" framför slidesen.

Obs! Det här är inget jag tror utan vet....Det är svårt att se detta fenomen även då du trycker ihop främre boggiedämpare men då du kör rör sig boggien även horisontellt.

Fenomenet uppkommer endast när det är gropigt...på plant underlag känns det inte.

Ta en rasp eller en borrmaskin med slipsitft och slipa av ca 1cm. Se till så att det inte blir vasst. Lycka till

stissse

Medlem
25 sept 2007
28
0
1
hemligt

Åfan.. Jo det är ett 9k drivhjul... Ja men då gör jag det också, men fan om det är fel :)

ostnor

Välkänd medlem
1 aug 2007
576
0
16

Åfan.. Jo det är ett 9k drivhjul... Ja men då gör jag det också, men fan om det är fel :)

Hör av dig om du behöver bättre instruktioner.

stissse

Medlem
25 sept 2007
28
0
1
hemligt

Höj, problemet är inget annat än att drivhjulen tar i slidesen längst fram. Eller rättare sagt bullen som sitter framför slidesen. Är helt bombsäker då jag hade samma problem.

Har du monterat 9k drivhjul? 8k går fritt men med 9 måste du slipa av ca 1cm längst fram på "bullen" framför slidesen.

Obs! Det här är inget jag tror utan vet....Det är svårt att se detta fenomen även då du trycker ihop främre boggiedämpare men då du kör rör sig boggien även horisontellt.

Fenomenet uppkommer endast när det är gropigt...på plant underlag känns det inte.

Ta en rasp eller en borrmaskin med slipsitft och slipa av ca 1cm. Se till så att det inte blir vasst. Lycka till
Det var som du sa. Och dom tog inte i så lite heller :)

Tack för hjälpen

mxz_fluffy

Välkänd medlem
4 apr 2007
172
0
6
östersund
jag slipade inte utan tog av dom gummikuddarna helt. men vad har dom krockkuddarna för funktion och vart sitter plastskyddet som ska skydda för spikmatta?
min låter lite konstigt vid gaspådrag ibland.. har en 500ss -04 som hade 10k drivhjul och 32 matta.
nu har jag 9k nonslip och 44matta (och 45kdrev 43 innan)

Wildboy

Medlem
28 jan 2008
26
0
1
Alltså Noslip kan ju inte rappa , men sedan är det ju också att om du har nötta drivhjul/kuggar är det ju också ett stort problem. Hoppas du får till det.

Nestander

Välkänd medlem
17 jan 2007
1.364
0
16
Alltså Noslip kan ju inte rappa , men sedan är det ju också att om du har nötta drivhjul/kuggar är det ju också ett stort problem. Hoppas du får till det.

Dom menar inte att den kuggar över, utan att den låter. Drivhjulen tar i något.

stissse

Medlem
25 sept 2007
28
0
1
hemligt
jag slipade inte utan tog av dom gummikuddarna helt. men vad har dom krockkuddarna för funktion och vart sitter plastskyddet som ska skydda för spikmatta?
min låter lite konstigt vid gaspådrag ibland.. har en 500ss -04 som hade 10k drivhjul och 32 matta.
nu har jag 9k nonslip och 44matta (och 45kdrev 43 innan)
Plastskyddet för spikmattorna sitter längst fram i tunneln. Samma höjd som drivaxeln mot motorn alltså..