Max borrning ROTAX 643 ?

melmaq

Välkänd medlem
1 jan 2000
2.916
1
38
www.lynxtalk.se
:) Hallå !

Jag vet att frågan har varit uppe förut men jag blir inte så mkt klokare på den,

1. Hur mkt kan man borra upp en Rotax RAVE 643 motor ?

2stroke skrev i ett tidigare inlägg :
Std. Rotax 643 = 617 cc

Original kolv dia. = 76,00 mm

1'a öd. = 76,25 mm
2'a öd. = 76,50 mm
3'dje öd. = 76,75 mm
4'de öd. = 77,00 mm
5'te öd. = 77,50 mm
6'te öd. = 78,00 mm

2. Vad får man för cc på motorn när man använder sig av 77,5mm kolvar ?

och Haggla skrev att man kunde borra upp till 78mm och därmed använda 670 kolvarna.
Men att vevstakarna då var tvugna att bytas pga kolvbultens storlek i 670kolven.

3. Vad får man för cc på motorn med 670 kolvar ?

Jag har kollat på priserna för vevstakarna och de ligger på allt för många tusen för att vara aktuella för mig.

4. Har inte 670 motorn annan slaglängd än 643 motorn ?
5. Tar de inte i toppen när de börjar vispa omkring därinne ?

6. Det är ganska så mkt gods i vevstakarna som 643an använder, kan man inte borra även dem så att man får in en 20mm kolvbult istället för en 18mm ???

tack så mkt på tipps ang denna mortorn.. jag måste göra någon form av borrning hur som hellst eftersom vänstra cylingern har fått sig en maffig repa funnt hela cylingerväggen..

Jag bor i Hoting nu under sommaren så är det någon som vet nått om hurevida man kan genomföra en borrning i trakterna så är jag tacksam för tips!!

tack för mig och tack för snabba svar!
 
Senast redigerad av en moderator:

2stroke

Välkänd medlem
31 dec 1999
4.445
2
38
Norrbotten
www.lynxtalk.se
Original Rotax 643

Borrning : 76,00 mm
Slaglängd : 68,00 mm

detta ger ca 617 cc

643 motorn har 18,00 mm kolvbult !

- - -

76,25 mm borrning ger ca xxx cc ( Pirat , Rotax original )
76,50 mm borrning ger ca 625 cc ( Pirat , Wiseco )
76,75 mm borrning ger ca xxx cc ( Pirat )
77,00 mm borrning ger ca 632 cc ( Pirat , Wiseco )
77,50 mm borrning ger ca 640 cc ( Wiseco )
78,00 mm borrning ger ca 649 cc ( Wiseco )

-----------------------------

Original Rotax 670

Borrning : 78,00 mm
Slaglängd : 70,00 mm

detta ger ca 669 cc

670 motorn har 20,00 mm kolvbult !

...som du ser så har 670 motorn en annan slaglängd ( vevaxelslängar & stakar )
därav skillnaderna på cc i motorerna.

Dessutom skiljer som sagt var även kolvbults diametern.

----------------------------------------------------------------------------------------

Om du nu måste ha en 670 motor i din maskin så finns det ganska gott om äldre 670 motorer ute i omlopp på begagnat marknaden.
Eller också köper du på dig ett par halvtaskiga motorer och plockar ihop en "Pärla" till din maskin.


:) * Annars så är en rätt inställd och iordning gjord 643'a med ett Fast "Fat Boy" singel system en riktig underskattad killer motor. :)




.
 
Last edited:

2stroke

Välkänd medlem
31 dec 1999
4.445
2
38
Norrbotten
www.lynxtalk.se
melmaq skrev:
:) Hallå !

Jag vet att frågan har varit uppe förut men jag blir inte så mkt klokare på den,

1. Hur mkt kan man borra upp en Rotax RAVE 643 motor ?

2. Vad får man för cc på motorn när man använder sig av 77,5mm kolvar ?

och Haggla skrev att man kunde borra upp till 78mm och därmed använda 670 kolvarna.
Men att vevstakarna då var tvugna att bytas pga kolvbultens storlek i 670kolven.

3. Vad får man för cc på motorn med 670 kolvar ?

4. Har inte 670 motorn annan slaglängd än 643 motorn ?

5. Tar de inte i toppen när de börjar vispa omkring därinne ?

6. Det är ganska så mkt gods i vevstakarna som 643an använder, kan man inte borra även dem så att man får in en 20mm kolvbult istället för en 18mm ???

1. 78,00 mm

2. ca 640 cc

3. Du kan INTE använda 670 kolvar ( 78,00 mm ) rakt av ! ( du måste använda 78,00 mm kolvar avsedda för 643 motorn, detta pga att kolvbulten skiljer ! )

4. Ja, det skiljer 2,00 mm mellan de två typerna

5. Risken är stor..... ;)

6. Jag avråder bestämmt ifrån detta !
 

melmaq

Välkänd medlem
1 jan 2000
2.916
1
38
www.lynxtalk.se
alright! tack för svaren!!
är det någon som genomfört en såpass stor ökning i cylinder vol?
hur många hästar kan det ge?
så man kör upp den till 78mm?
 

2stroke

Välkänd medlem
31 dec 1999
4.445
2
38
Norrbotten
www.lynxtalk.se
Go for it !

melmaq skrev:
Alright ! TACK för svaren !
Är det någon som genomfört en såpass stor ökning i cylinder vol ?
Hur många hästar kan det ge ?
( ...om man borrar upp den till 78,00mm ! )
Finns säkert gott om folk som gjort detta, men frågan är väl om de ids skriva något om det då denna typ av motor tyvärr börjar bli till åren kommen och de personerna gått vidare med nyare projekt !

Då denna motor har STÅL foder så blir det inga problem med att borra.
Glöm inte att även fixa till topplocket om du borrar motorn.


Det kanske inte ger så mycket i "Rena" hästar extra, men däremot så får du en motor som har mera "Äkta" Hästar & Vrid över ett betydligt större varvregister !
Detta märks kan jag lova...
Sen beror det ju också på vad du parar ihop detta med...
* Vilken slidskiva ?
* Vilka förgasare ?
* Vilket avgassystem ?
Möjligheterna med speciellt en "RV" motor är nästan hur många som helst !


Som jag tidigare nämt så är ett FAST "FatBoy" singel rör en mycket bra modifiering till denna motor, då du tydligen har en LYNX COBRA så passar det utan någon som helst modifiering av chassiet ! :)
 

melmaq

Välkänd medlem
1 jan 2000
2.916
1
38
www.lynxtalk.se
alright tack för tippsen 2stroke!!
. . jag har läst endel om portning av 2takts motorer, mestadels från
http://hem.passagen.se/rikardn/trim/portning.html
jJg vet inte hur lika det är med skotermotorer, men det är ju 2takt iaf.. .. med slidskivan har jag inte hittat något, dock så fick jag höra av en bekant härom veckan att man kunde kapa in en del av kanterna för att få längre öppentider med soppainflöde till cylindrarna. men som sagt så har jag inte funnit någon matnyttig info om hur man går till väga..
jag förstår ju att man inte bara kapar bort dem utan att de e finlir som gäller.. men ja iaf så är jag lite brydd på de hela. .

och så har jag även vare fundersam på en topp från tikka redan innan de vart aktuellt att nu då borra.. http://www.tikka.se/skoterdelar/lynx/heads/rotax.htm
Men de finns ju varke speciellt mkt info om 643ans topp där varken effekthöjning eller priser ch jag har inte orkat fråga efter priserna heller.. . . men men iaf..
hur menar du att man ska se efter toppen? plana den eller?

Ge gärna tipps om rubbet om denna motor. . jag har sökt men det verkar inte finnas någon sida på internet, och en bok som kostar 3-400kr vet jag inte om jag är ute efter, men iaf en sida med bra och matnyttig info om motortrim till ROTAX motorer hittar jag inte vilket jag finner lite lustigt med tanke på antalet motorer och intresserade som finns!!
 
Last edited:

HampusDj

Välkänd medlem
24 maj 2006
2.612
11
38
33
Lugnvik
Har verkstas handbok och där står det att det inte går att borra 583an mer än 0.25mm pga rave ventilerna, och 643 har ju också rave ventiler så kanske att de inte går. Ha'de
 

2stroke

Välkänd medlem
31 dec 1999
4.445
2
38
Norrbotten
www.lynxtalk.se
Hur tjock är börsen ?

melmaq skrev:
Alright, Tack för tippsen 2stroke !!

Angående slidskivan...
Jag fick höra av en bekant härom veckan att man kunde ta bort en del av kanterna på slidskivan för att få längre öppentider med soppainflöde till cylindrarna.
men som sagt så har jag inte funnit någon matnyttig info om hur man går till väga..
jag förstår ju att man inte bara kapar bort dem utan att de e finlir som gäller..
men jag är i alla fall lite brydd på de hela...

och så har jag även varit fundersam på en topp från TIKKA redan innan det blev aktuellt att nu då borra...
http://www.tikka.se/skoterdelar/lynx/heads/rotax.htm
Men de finns ju varken speciellt mkt info om 643ans topp där varken effekthöjning eller priser och jag har inte orkat fråga efter priserna heller...
Hur menar du att man ska se efter toppen ? plana den eller ?

Ge gärna tipps om rubbet om denna motor...
Jag har sökt men det verkar inte finnas någon sida på internet, och en bok som kostar 3-400kr vet jag inte om jag är ute efter, men iaf en sida med bra och matnyttig info om motortrim till ROTAX motorer hittar jag inte vilket jag finner lite lustigt med tanke på antalet motorer och intresserade som finns !!

Det finns svar på de flesta frågor du ställer men innan vi går in på det så måste jag fråga hur mycket du tänkt att satsa i detta lilla PROJEKT ?

Räkna med mellan 5000 --> 15000:- innan det är klart beroende på hur seriös du gör allt !
 

melmaq

Välkänd medlem
1 jan 2000
2.916
1
38
www.lynxtalk.se
Ett par wiseco kolvar direkt från deras sida i usa kostar följande

302.18 kolvarna
+15.95 för frakten
318,13 dollar dvs. 2293.08 skr kostar 2kolvar med packningar och allt . .

sen så kostar borrningen 300kr per cylinder. .
planingen av toppen går väll inte på så mkt..

pipan får vänta eftersom jag tänker beställa ett par extroverta drivhjul från whal brothers.. 50dollar st..

men hur kan man trimma slidskivan?
 

stefann

Ny medlem
7 jan 2009
2
0
1
stockholm
angåde borrning har jag fått kotakt med en kille i stockolm . Skicka PM
 
Senast redigerad av en moderator:

melmaq

Välkänd medlem
1 jan 2000
2.916
1
38
www.lynxtalk.se
tack tack för tippset! men som tommy säger de e lite sent ;-)
men jo borrning vart de men bara första öd på cylindern, kommer inte ihåg va de landa på.. ca 600 för kolv tro jag och så 600 kanske för borrning? ah jag kommer inte ihåg.. men än har jag kvar de gamla projektet i garaget.. fått sig en liten uppdatering sedan i vintras tom. ;-) men men.. .