Hallå !
Jag vet att frågan har varit uppe förut men jag blir inte så mkt klokare på den,
1. Hur mkt kan man borra upp en Rotax RAVE 643 motor ?
2stroke skrev i ett tidigare inlägg :
Std. Rotax 643 = 617 cc
Original kolv dia. = 76,00 mm
1'a öd. = 76,25 mm
2'a öd. = 76,50 mm
3'dje öd. = 76,75 mm
4'de öd. = 77,00 mm
5'te öd. = 77,50 mm
6'te öd. = 78,00 mm
2. Vad får man för cc på motorn när man använder sig av 77,5mm kolvar ?
och Haggla skrev att man kunde borra upp till 78mm och därmed använda 670 kolvarna.
Men att vevstakarna då var tvugna att bytas pga kolvbultens storlek i 670kolven.
3. Vad får man för cc på motorn med 670 kolvar ?
Jag har kollat på priserna för vevstakarna och de ligger på allt för många tusen för att vara aktuella för mig.
4. Har inte 670 motorn annan slaglängd än 643 motorn ?
5. Tar de inte i toppen när de börjar vispa omkring därinne ?
6. Det är ganska så mkt gods i vevstakarna som 643an använder, kan man inte borra även dem så att man får in en 20mm kolvbult istället för en 18mm ???
tack så mkt på tipps ang denna mortorn.. jag måste göra någon form av borrning hur som hellst eftersom vänstra cylingern har fått sig en maffig repa funnt hela cylingerväggen..
Jag bor i Hoting nu under sommaren så är det någon som vet nått om hurevida man kan genomföra en borrning i trakterna så är jag tacksam för tips!!
tack för mig och tack för snabba svar!
Jag vet att frågan har varit uppe förut men jag blir inte så mkt klokare på den,
1. Hur mkt kan man borra upp en Rotax RAVE 643 motor ?
2stroke skrev i ett tidigare inlägg :
Std. Rotax 643 = 617 cc
Original kolv dia. = 76,00 mm
1'a öd. = 76,25 mm
2'a öd. = 76,50 mm
3'dje öd. = 76,75 mm
4'de öd. = 77,00 mm
5'te öd. = 77,50 mm
6'te öd. = 78,00 mm
2. Vad får man för cc på motorn när man använder sig av 77,5mm kolvar ?
och Haggla skrev att man kunde borra upp till 78mm och därmed använda 670 kolvarna.
Men att vevstakarna då var tvugna att bytas pga kolvbultens storlek i 670kolven.
3. Vad får man för cc på motorn med 670 kolvar ?
Jag har kollat på priserna för vevstakarna och de ligger på allt för många tusen för att vara aktuella för mig.
4. Har inte 670 motorn annan slaglängd än 643 motorn ?
5. Tar de inte i toppen när de börjar vispa omkring därinne ?
6. Det är ganska så mkt gods i vevstakarna som 643an använder, kan man inte borra även dem så att man får in en 20mm kolvbult istället för en 18mm ???
tack så mkt på tipps ang denna mortorn.. jag måste göra någon form av borrning hur som hellst eftersom vänstra cylingern har fått sig en maffig repa funnt hela cylingerväggen..
Jag bor i Hoting nu under sommaren så är det någon som vet nått om hurevida man kan genomföra en borrning i trakterna så är jag tacksam för tips!!
tack för mig och tack för snabba svar!
Senast redigerad av en moderator: