Stinger
Stingern i avgassystemet har en viss uppgift, den ska ge ett visst mottryck i hela systemet för att den i övrigt avstämda konstruktionen ska fungera på avsett sätt. Man brukar därför dimensionera stingern utlopp så att den ligger på c:a 60-65% av headerns diameter. Stingern ska vidare släppa ut avgaserna från avgassystemet med så få tryckstötar (=ljud) som möjligt och detta utan att störa baffelns arbete att reflektera tryck tillbaka till avgasporten i precis rätt ögonblick. Rent teoretiskt skulle man inte vilja ha en stinger men som sagt, avgaserna måste ju ut.
Om man nu ökar stingerns diameter ökar förstås ljudnivån (=häftigare ljud?) men man snedavstämmer hela avgassystemet, för det första genom att mottrycket minskar, sedan ökar också gashastigheten genom avgassystemet och baffelns reflex kommer då vid fel tidpunkt tillbaka till avgasporten och med reducerat tryck dessutom. Resultatet är då att färsk bränsleluftblandning sugs längre ut i avgassystemet och inte trycks tillbaka tillräckligt av den feltimade och svagare reflexen från baffeln. Detta ger ett lägre fyllnadstryck i cylindern när den stänger avgasporten och man får lägre effekt ur motorn. Detta kan visserligen kompenseras något av att cylindern fylls helt och håller av färsk bränsleluftblandning och den lilla inblandning av avgaser som ev. har tryckts tillbaka från ett korrekt dimensionerat avgassystem inte förekommer. Totalsumman är i alla fall en effektförlust genom den överdimensionerade utloppsarean i stingern.
Och inte minst en ökad bränsleförbrukning.
Precis som 'PolePosition' säger...
Gör för sjutton ingen ändring i avgassystemet om du inte är proffs på detta!