MCX190 montering på Yamaha Nytro

EngeMickman

Välkänd medlem
22 aug 2010
372
6
18
Piteå
Hejsan! Jag har monterat ett MCX190 kit på min Yamaha Nytro X-ride 2012 så jag tänkte dela med mig lite av installationen! Tänk på att installationen görs på egen risk så om man är osäker är det bättre att låta MCX eller liknande göra installationen! Finns säkert andra sätt att göra vissa av sakerna på men så här har i alla fall jag gjort! Klicka på bilderna för att se dom i helhet.

1. Ta bort kåpor, säte, bensintank, lyse, luft-box, avgassystem med ljuddämpare. Skruva även lös styrstången så att denna går att flytta i sidled så man kommer åt lättare. Töm motorn på motorolja.

[/URL][/IMG]

2. Installera MCX oljepump. För att få tillbaka oljan från turbon ska en sug-pump installeras bakom oljetanken och drivas av vevaxeln. Börja därför att skruva bort oljetanken. Bakom tanken slipar man ner tre upphöjningar för att pumpen ska kunna gängas in hela vägen.

[/URL][/IMG]

Ta sedan bort plastlocket i mitten där pumpen ska installeras. Skruva bort bulten (och pinnen i bulten) som sitter bakom plastlocket för att sedan byta ut den mot bulten som följer med pumpen. Man får låsa fast primärvariatorn för att kunna göra detta. Var försiktig så att bultbrickan ligger kvar i läge!
Sen skruvar man tillbaka mcx bulten med brickan och drar med rätt moment.

[/URL][/IMG]

[/URL][/IMG]

[/URL][/IMG]

Smörj upp pumpens delar med motorolja innan ni monterar den på skotern! Man börjar montera pumpaxeln med en liten pinne som man passar in i änden på bulten. Sen får man montera pumphuset. Använd o-ringen som sitter på plastlocket mellan pumphuset och godset! När pumphuset börjar gå tungt att gänga in för hand så kan man skruva i två M5 bultar och dra det sista med hjälp av en skruvmejsel. Avsluta pumpinstallationen med att montera fast pumphjulen med låspinnen, montera mellandelen med slanganslutningen snett till vänster samt montera locket till pumpen med de fyra bultarna.

[/URL][/IMG]

[/URL][/IMG]

[/URL][/IMG]

[/URL][/IMG]

3. Installera oljeslangen från motorn till turbon. Ta bort plastskyddet under motorn, detta har ni förmodligen redan gjort i och med att ni har tömt ut oljan från motorn. Ryck sedan ut kontakten för oljetryckssensorn och gänga ut sensorn. Denna är lokaliserad bredvid oljefiltret. Montera sedan fast den medföljande mcx-adaptern i hålet där sensorn satt. Använd lämplig gängtätning (själv använde jag mig av loctite 577). Sedan ansluter man oljetryckssensorn till banjo-anslutningen som följer med kittet. Även här används gängtätning. Sen drar man oljeslangen ner till anslutningen på skoterns vänstra sida. Oljeslangen som ska användas har en 10mm anslutning i ena änden och 12mm anslutning i den andra. Den mindre anslutningen monteras på adaptern. Tre kopparbrickor används för att täta.

[/URL][/IMG]

[/URL][/IMG]

[/URL][/IMG]

[/URL][/IMG]

4. Installera Pre-Coolern. Det ska monteras fast en kylare som sitter i bandtunneln som ska kyla luften från turbon innan den går till motorn. Därför måste man borra upp ett hål som är 51 mm i diameter. Hålet ska borras 35 mm från avgassystemets vänstra hål, sett i skoterns färdriktning. Man kan trycka och böja värmeskölden en aning för att komma åt bättre med borrmaskinen och hålsågen. Jag putsade även hålets kanter för att dessa inte skulle vara så vassa. Kylaren ska fästas med en bult och låsmutter. Man använder ett befintligt håll i tunneln genom att borra ut niten som sitter efter 341 mm från tunnelns framkant. Sen borrar man upp hålet med en 6,5 mm borr.

[/URL][/IMG]

[/URL][/IMG]
 
Last edited:

EngeMickman

Välkänd medlem
22 aug 2010
372
6
18
Piteå
[/URL][/IMG]

[/URL][/IMG]

[/URL][/IMG]

[/URL][/IMG]

5. Installera turbon. Egentligen är det tänkt att man ska provisoriskt montera turbon och avgassystemet efter att avgassystemet blivit kapat. Detta för att man sedan ska kunna punktsvetsa fast adaptern till turbon för att sedan montera bort allt igen och svetsa fast adaptern ordentligt på avgassystemet. Jag gjorde det dock enkelt för mig och lät mcx kapa och svetsa mitt avgassystem så blev det rätt och snyggt på en gång!

Man börjar med att installera ett stöd till turbon som skruvas fast i bandtunneln. Nitar borras upp på var sida om tunneln. Det är nitarna som är på 713 mm avstånd från tunnelns början som gäller. Borra sedan upp dessa två hål med en 8,5 mm borr. Montera sedan fast stödet med medföljande bultar. Sedan monterar man fast ett fäste på turbon vilket passar att skruva fast på stödet. Innan turbon sätts fast på stödet så ska man montera oljereturslangen under turbon samt "air-vent" oljeslangen. Innan denna slang ansluts så bör man fylla upp med olja i detta hål. Använd sedan gängtätning på denna slang. Sen monterade jag fast avgassystemet på turbon innan jag lyfte i hela paketet och skruvade fast turbon i stödet (Använd originalbultar och gummidämpare från originalljuddämpare). Sen är det bara att ansluta avgassystemet till flexrören och motorn. Man kan även montera fast mcx-ljuddämparen med tillhörande infästning, samt montera luftslang mellan turbo-precooler samt slang och luftfilter till turbons inlopp.

[/URL][/IMG]

[/URL][/IMG]

[/URL][/IMG]

[/URL][/IMG]

[/URL][/IMG]

[/URL][/IMG]

[/URL][/IMG]

[/URL][/IMG]

fortsättning följer...
 
Last edited:

EngeMickman

Välkänd medlem
22 aug 2010
372
6
18
Piteå
6. Montera slangar till och från turbon. Innan man monterar anslutningarna så ska man trä på värmesköldarna som följer med till slangarna. Den längsta träs på returslangen från turbon och de två lika långa sköldarna ska dras över de övriga två slangarna. Sedan drar man över den tjocka värmeskölden över alla tre slangarna. Innan man skruvar fast oljeslangen som monteras högst upp på turbon kan man fylla lite olja i hålet. För att få värmesköldarna/strumporna att sitta fast så tvinnade jag lite järntråd runt dom.

Sen gäller det att modifiera original värmeskölden/huven som ska sitta över turbon. Dels måste man göra ett hål så att man får igenom oljeslangarna. Man måste även ta bort ett stag på insidan vilket annars skulle varit i vägen för turbon. Använd hålsåg för hålet samt borra ut 6 st nitar för att kunna demontera staget.

Sen kan man dra oljeslangarna till sina anslutningar vid motorn. Slangen från oljetråget till motorn är redan monterad. Den tjockaste slangen är returledningen från turbon till oljepumpen på höger sida av skotern. Innan denna monteras på oljepumpen så kan man hälla lite olja i änden på slangen så att pumpen får lite smörjning från början. Den tredje och sista slangen drar man på höger sida och den ska så småningom anslutas till plenumet. Detta är "air-vent" slangen från turbon.

[/URL][/IMG]

[/URL][/IMG]

[/URL][/IMG]

[/URL][/IMG]

[/URL][/IMG]

7. Återmontering av oljetank. Nu kan man skruva tillbaka oljetanken igen! Det som krävs är att man böjer stödet i botten av kanten en aning. Detta eftersom tanken kommer ut litegrann eftersom oljepumpen sitter i vägen. På grund av detta blir även oljeslangen i botten för kort och måste därför bytas ut mot en slang som följer med kit:et.

[/URL][/IMG]

8. Installera EFI-boxen. Man ska koppla in en EFI box från mcx på befintligt kablage. Ta isär ett stort grått kontaktstycke på skoterns övre vänstra sida. Plugga i kontakterna från EFI-boxen i dessa kontakter. Borra hål i plasten på sidan av kylaren och fäst EFI-boxen med medföljande bultar och muttrar. Den svarta jordkabeln skruvas fast i lämplig del av chassit. En slang ska även anslutas mellan EFI-boxen och den högra MAP-sensor på skotern. Man skär av en slang och kopplar in en T-koppling på denna. Andra änden av slangen kopplas sen till EFI-boxen samt vidare till "blow-off" ventilen på plenumet.

[/URL][/IMG]

[/URL][/IMG]

[/URL][/IMG]

[/URL][/IMG]
 
Last edited:

EngeMickman

Välkänd medlem
22 aug 2010
372
6
18
Piteå
9. Installera plenum. Börja med att montera fast de tre 25mm långa slangar som följer med kit:et. Fäst med tre slangklammer mot plenumet och montera även dit de tre slangklammer som ska vara i andra änden. Dra inte åt dessa än. Passa in slangarna mot gasspjällen på motorn. När plenumet är på plats så är det bara att dra åt slangklammerna så att det blir tätt. Detta är lite trångt så man får ha lite tålamod. För att hålla plenumet fast så att det inte lossnar vid slangarna så monterar man även dit en hållare på varje sida. Denna skruvas fast i chassit men man byter ut ordinarie bult mot en längre samt lägger mellan en distans på varje sida. Det ska även sättas en gummidämpare på varje sida och dessa tar man från original luftburken. Sen är det bara att ansluta allt till plenumet. På vänster sida: Anslut "air-vent" slangen från turbon, ventilationsslangen från oljetanken (denna slang kapas lite grann för att passa bättre), slang från motorn samt ventilationsslang från plenumet vilken ska ventilera ut i atmosfären (man använder ordinarie slang från luftboxen, däremot ska det kapas bort ca 25mm för att den ska passa bättre).

På plenumets framsida ska luftslangen från pre-coolern monteras. Det är ganska trångt att få bak denna genom motorrummet till kylaren. Den kläms även ihop en hel del mellan chassi och cylinder. Det ska även monteras in ett litet aluminiumskydd mellan slangen och cylindern för att förhindra läckage från packning. Denna kan man limma fast men eftersom det är så trångt så tyckte jag att det ska räcka att klämma fast den mellan cylinder och slang.

Montera även fast slangen mellan EFI-boxen och "blow-out" ventilen på plenumet. Skruva även bort original luft-temp mätaren från luftboxen och koppla in den i ordinarie kontakt. Fäst den sedan i tex plastramen till strålkastaren.

Skruva ut luftskruvarna (3st) ett halvt varv för att öka tomgångsvarven en aning.

[/URL][/IMG]

[/URL][/IMG]

[/URL][/IMG]

[/URL][/IMG]

[/URL][/IMG]
 

EngeMickman

Välkänd medlem
22 aug 2010
372
6
18
Piteå
10. Uppstart. När turbo-kit:et är monterat och alla delar är återmonterade så är det dags för en första uppstart av motorn! Glöm för allt i världen inte av att fylla olja i motorn!! Mängden ska vara 3,2 liter om man även bytt oljefilter. 2 liter ska hällas i oljetanken och 1,2 liter ska hällas i oljepåfyllningen nära tändstiften. Det är en fördel att fylla här innan bensintanken monteras tillbaka för att underlätta! Kolla även oljenivå efter uppstarten så att det är tillräckligt!

Man startar upp motorn första gången utan att montera tillbaka dynan och huven ovanför turbon. Innan man vrider på nyckeln kan man lätta lite på banjo-kopplingen uppe på turbon där oljeslangen som går till turbon är monterad. Detta för att säkerställa sig att det kommer olja till turbon när man startar. Så fort man ser att det börjar komma olja är det bara att dra åt banjo-kopplingen igen. Kör skotern varm på tomgång och kolla efter läckage vid alla ställen där det kan tänkas kunna läka. Tänk även på att använda 98 oktanig bensin. Om man använder 95 oktan så kan man använda nån form av oktanhöjare för att få upp oktantalet.

Om allt verkar OK så är det väl bara att ta sig en tur i pudret som för närvarande lyser med sin frånvaro.. Det kan vara en bra sak att koppla in en laddtrycksmätare så man inte laddar för mycket! För att få ut 190 hkr så ska man enligt mcx ligga på 0,47 bars tryck. Det är inte rekommenderat att ladda över 0,5 bar!!

Det återstår förmodligen en hel del injustering av variatorerna också. Viktigt att motorn inte går mot varvstoppen då detta kan leda till motorhaveri i förlängningen! Jag kör med STP supertips vikter i primärvariatorn som man kan vikta på lite som man vill. Nu när man fått en massa mer effekt så får man förmodligen justera dessa och vikta på mera. Nästa grej blir väl ett mattbyte för att bättre få ner effekten i snön, eftersom originalmattan är helt värdelös på nytro!

Hoppas att nån får nytta av denna lilla guide! Ha bara gott om tid och var noga med installationen så ska det nog inte vara några större problem! Jag skulle tippa på att jag varit i garaget runt 20-25 timmar för att genomföra detta. Skulle gå betydligt fortare om man skulle göra det igen men då manualen var på engelska så får man studera den väldigt noga innan man förstår exakt hur det är tänkt man ska göra. Hur som helst har det varit riktigt kul och lärande att göra själv!

/M
 
Last edited:
Reactions: stefanoland

Eliminator

Välkänd medlem
6 feb 2006
1.120
0
36
Sundsvall
Väl skrivet och superbra bilder!

Lycka till nu och skriv gärna en liten uppdatering när nu snön kommer om hur du upplever skotern efter modifikationen!
 

droors

Välkänd medlem
15 sept 2013
160
0
16
Karlstad
Bra skrivet. Det verkar vara lite mekande det där men belöningen när man är klar verkar ju inte helt fel heller. :)
 

EngeMickman

Välkänd medlem
22 aug 2010
372
6
18
Piteå
Väl skrivet och superbra bilder!

Lycka till nu och skriv gärna en liten uppdatering när nu snön kommer om hur du upplever skotern efter modifikationen!
Tackar! Jo, man längtar enormt mycket till första provkörningen! Känns ju som man har en ny skoter och det har man ju i princip oxå! Självklart ska jag fylla i hur jag upplever skotern efter detta!
 

EngeMickman

Välkänd medlem
22 aug 2010
372
6
18
Piteå
Bra skrivet. Det verkar vara lite mekande det där men belöningen när man är klar verkar ju inte helt fel heller. :)
Nog tar det sina timmar men jag tror väl det ska vara värt det! Vi får väl se när snön kommer! Jag återkommer med info så fort jag testat!
 

EngeMickman

Välkänd medlem
22 aug 2010
372
6
18
Piteå
Hej igen! Idag har jag testat första svängen! Det blev på en skogsbilväg eftersom det har kommit så lite snö. Turbon verkade fungera som den ska och det verkar inte vara läckage nånstans! Däremot varvade motorn mot varvstoppen väldigt lätt.. Detta problem har jag ju även haft tidigare när skotern var original. Efter att jag monterat turbon så viktade jag på mina supertip ställbara 50xy-vikter. Jag satte samma utgångsläge som jag såg att David Machz här på forumet viktat efter sin turbokonvertering på hans 2000-mila nytro mtx! Detta var: 14g längst in, 8g i mitten och 1g längst ut, vilket ger en vikt på 73g totalt. Nu ska jag testa montera in mcx vikterna som följde med kit:et och se hur dom funkar. Annars är det väl bara att vikta på en massa gram längst ut oxå på mina supertip?

Kan ju tilläggas att det var väldigt isigt under snön på vägen så då varvar ju motorn ut lättare än när man har fäste. Det är inte direkt optimalt testarföre nu men man är ju så grymt sugen!


Skickas från min iPhone via Tapatalk
 

EngeMickman

Välkänd medlem
22 aug 2010
372
6
18
Piteå
Mcx vikterna fungerade ännu sämre tycker jag.. Gick direkt mot varvstoppen vid gaspådrag.. Har nån en bra ide hur jag ska göra nu? Ska jag vikta på supertip allt som går längst ut och därmed sätta på samtliga vikter, alltså 14g, 8g, 8g? Eller ska jag flytta ut vikter från mitten till längst ut? Ruggigt svårt att få till min variatorsetup..


Skickas från min iPhone via Tapatalk
 

Eliminator

Välkänd medlem
6 feb 2006
1.120
0
36
Sundsvall
Jag tycker inte att du ska lägga allt för mycket tid på att justera variatorn innan du har något bra underlag att åka på, kör på en beprövad bassetup och vänta på bättre fäste bara.
 

EngeMickman

Välkänd medlem
22 aug 2010
372
6
18
Piteå
Jag tycker inte att du ska lägga allt för mycket tid på att justera variatorn innan du har något bra underlag att åka på, kör på en beprövad bassetup och vänta på bättre fäste bara.
Ska man inte ha nåt som funkar hela tiden någorlunda? Dåligt fäste är det ju då och då under hela vintern, speciellt med x-ridens matta som är ett skämt. Jag har aldrig haft nåt problem med övervarv på nån skoter tidigare oavsett före men Nytron är ju enormt känslig tycker jag.


Skickas från min iPhone via Tapatalk
 

EngeMickman

Välkänd medlem
22 aug 2010
372
6
18
Piteå


Lägger upp en bild på hur jag löste monteringen av min eminenta biltema laddtrycksmätare😉 För att slippa göra hål i plasten så fäste jag den helt enkelt i styrets infästning till styrstången. Bockade en rostfri plåt och fäste den i befintliga bultar till styret. Tyckte att det funkade bra!


Skickas från min iPhone via Tapatalk
 

EngeMickman

Välkänd medlem
22 aug 2010
372
6
18
Piteå
Ser riktigt nice ut alltihop:) hoppas du blir nöjd! sugen som fan själv på detta tutbo kit på min mtx:)
Tackar! Hoppas jag med 😊! Det är bara att slå en pling till Marklund! Jag tror nog han har en massa paket som han vill bli av med! Det enda han vill ha i gengäld är några papperslappar 😉


Skickas från min iPhone via Tapatalk
 

Eliminator

Välkänd medlem
6 feb 2006
1.120
0
36
Sundsvall
Ska man inte ha nåt som funkar hela tiden någorlunda? Dåligt fäste är det ju då och då under hela vintern, speciellt med x-ridens matta som är ett skämt. Jag har aldrig haft nåt problem med övervarv på nån skoter tidigare oavsett före men Nytron är ju enormt känslig tycker jag.
Jo självklart så är det drömmen att man kan få en variatorsetup som håller 8800rpm på is, hårdpackad led, pudersnö, blötsnö osv men det är jäkligt svårt att hitta något som lirar i alla förhållandena. Jag har mixtrat lite och kommit fram till att man får justera för det underlaget man åker mest på sedan får man kompromissa och acceptera att det övervarvar i bland när underlaget är isigt/hårt. Om någon hittat någon magisk "allround" variatorsetup med överladdning så dela gärna med er! :)
 

EngeMickman

Välkänd medlem
22 aug 2010
372
6
18
Piteå
Jo självklart så är det drömmen att man kan få en variatorsetup som håller 8800rpm på is, hårdpackad led, pudersnö, blötsnö osv men det är jäkligt svårt att hitta något som lirar i alla förhållandena. Jag har mixtrat lite och kommit fram till att man får justera för det underlaget man åker mest på sedan får man kompromissa och acceptera att det övervarvar i bland när underlaget är isigt/hårt. Om någon hittat någon magisk "allround" variatorsetup med överladdning så dela gärna med er! :)
Ok. Det kanske inte går att få till optimalt i alla fören. Jag är bara lite skeptisk mot min nytro eftersom jag även haft problem när den var original.. Jag vet inte en enda gång då varvstoppen gått in på min förra skoter, en rx1 mountain med orörda variatorer fast neddrevad 2 kugg. Men med nytron var det ett väldans viktande hit å dit förra vintern.. Vill helst slippa detta bekymmer i vinter!
 

EngeMickman

Välkänd medlem
22 aug 2010
372
6
18
Piteå
Hejsan! Nu efter senaste snöfallet så har det gått att prova skotern lite mera om än det är alldeles för lite snö än..

Mina problem med att motorn gick mot varvstoppen är nästan helt borta nu när jag viktat på supertip vikterna alla gram. Idag gick den nån enstaka gång mot stoppen men det var på blankis.

Att man fått mer att köra med märktes även på att drivhjulen ville kugga över ibland så det blev till att spänna mattan lite hårdare!

Som jag förstod redan innan så verkar original maverick-mattan ha nog så dåligt bett och vill gärna tappa fästet. En challenger extreme 63mm ligger nog högst upp på priolistan just nu även om det förmodligen inte blir mattbyte i vinter..

Tycker också att skidorna skulle kunna lätta lite mer. provade på en åker med hyfsat fäste men inte lyfter dom nå mycket och bara första 10 metrarna kanske.. Kanske krävs bättre matta och mer snö för att lyckas bättre?? Hur upplever ni andra med långa mcx180-190 eran skoter? Är det svårt att få upp skidorna i vädret?

I övrigt är jag nöjd! Skotern känns betydligt rappare än original. Sen är ju ljudet läckert oxå! Jag gillar att den inte lever om en massa mer än original oxå!