Hejsan! Jag har monterat ett MCX190 kit på min Yamaha Nytro X-ride 2012 så jag tänkte dela med mig lite av installationen! Tänk på att installationen görs på egen risk så om man är osäker är det bättre att låta MCX eller liknande göra installationen! Finns säkert andra sätt att göra vissa av sakerna på men så här har i alla fall jag gjort! Klicka på bilderna för att se dom i helhet.
1. Ta bort kåpor, säte, bensintank, lyse, luft-box, avgassystem med ljuddämpare. Skruva även lös styrstången så att denna går att flytta i sidled så man kommer åt lättare. Töm motorn på motorolja.
[/URL][/IMG]
2. Installera MCX oljepump. För att få tillbaka oljan från turbon ska en sug-pump installeras bakom oljetanken och drivas av vevaxeln. Börja därför att skruva bort oljetanken. Bakom tanken slipar man ner tre upphöjningar för att pumpen ska kunna gängas in hela vägen.
[/URL][/IMG]
Ta sedan bort plastlocket i mitten där pumpen ska installeras. Skruva bort bulten (och pinnen i bulten) som sitter bakom plastlocket för att sedan byta ut den mot bulten som följer med pumpen. Man får låsa fast primärvariatorn för att kunna göra detta. Var försiktig så att bultbrickan ligger kvar i läge!
Sen skruvar man tillbaka mcx bulten med brickan och drar med rätt moment.
[/URL][/IMG]
[/URL][/IMG]
[/URL][/IMG]
Smörj upp pumpens delar med motorolja innan ni monterar den på skotern! Man börjar montera pumpaxeln med en liten pinne som man passar in i änden på bulten. Sen får man montera pumphuset. Använd o-ringen som sitter på plastlocket mellan pumphuset och godset! När pumphuset börjar gå tungt att gänga in för hand så kan man skruva i två M5 bultar och dra det sista med hjälp av en skruvmejsel. Avsluta pumpinstallationen med att montera fast pumphjulen med låspinnen, montera mellandelen med slanganslutningen snett till vänster samt montera locket till pumpen med de fyra bultarna.
[/URL][/IMG]
[/URL][/IMG]
[/URL][/IMG]
[/URL][/IMG]
3. Installera oljeslangen från motorn till turbon. Ta bort plastskyddet under motorn, detta har ni förmodligen redan gjort i och med att ni har tömt ut oljan från motorn. Ryck sedan ut kontakten för oljetryckssensorn och gänga ut sensorn. Denna är lokaliserad bredvid oljefiltret. Montera sedan fast den medföljande mcx-adaptern i hålet där sensorn satt. Använd lämplig gängtätning (själv använde jag mig av loctite 577). Sedan ansluter man oljetryckssensorn till banjo-anslutningen som följer med kittet. Även här används gängtätning. Sen drar man oljeslangen ner till anslutningen på skoterns vänstra sida. Oljeslangen som ska användas har en 10mm anslutning i ena änden och 12mm anslutning i den andra. Den mindre anslutningen monteras på adaptern. Tre kopparbrickor används för att täta.
[/URL][/IMG]
[/URL][/IMG]
[/URL][/IMG]
[/URL][/IMG]
4. Installera Pre-Coolern. Det ska monteras fast en kylare som sitter i bandtunneln som ska kyla luften från turbon innan den går till motorn. Därför måste man borra upp ett hål som är 51 mm i diameter. Hålet ska borras 35 mm från avgassystemets vänstra hål, sett i skoterns färdriktning. Man kan trycka och böja värmeskölden en aning för att komma åt bättre med borrmaskinen och hålsågen. Jag putsade även hålets kanter för att dessa inte skulle vara så vassa. Kylaren ska fästas med en bult och låsmutter. Man använder ett befintligt håll i tunneln genom att borra ut niten som sitter efter 341 mm från tunnelns framkant. Sen borrar man upp hålet med en 6,5 mm borr.
[/URL][/IMG]
[/URL][/IMG]