Mera skoterförbud i Riksgränsen

Lynxfun

Välkänd medlem
2 feb 2009
2.926
2
36
Norrbotten
Är tyvärr övertygad om att vi kommer att få se mer av detta för så fungerar det i fantastiska Sverige dvs istället för att hantera ett litet antal respektlösa skoterförare hårt så dras alla över en kam.
Skulle själv inte bli förvånad om även större och mindre markägare i en nära framtid kommer att ifrågasätta varför de skall ge möjlighet till att en skoterled går över deras mark när det ändå körs kors och tvärs där det passar och man kan heller inte se en vettig hastighetsanpassning i anslutning till bostäder, människor eller djur.

speedo_4

Välkänd medlem
25 mar 2008
2.083
3
38
35
Fåker
Tycker det är jävligt intressant att inte båt trafik har blivit förbjuden i sverige?
Är väl ingen som undgått kustbevakarna på femman?
Men jag har då inte hört något om att båttrafiken bör stängas för nöjjeskörning?
Jag vill ju faktiskt vara i skärgården och njuta av havet och tystnaden. inte höra massa ettriga båtar med vattenskidor kuta runt.

Detta är inte min personliga åsikt men så går snacket hos dom flesta skoterhatare. Byt ut detta till en fjällmiljö med skoter så har ni samma story.

Sen att det är en klick som förstör. Det är inte bara inom snöskoter. är inom vilken motorgren som helst.

Lynxfun

Välkänd medlem
2 feb 2009
2.926
2
36
Norrbotten
......Sen att det är en klick som förstör. Det är inte bara inom snöskoter. är inom vilken motorgren som helst.

Precis men hur skall vi jaga denna klick in i det hörn de själva förtjänar, finns det tydliga regler, anvisade leder i anslutning till fjällanläggningar eller fjällområden måste de respekteras.
Istället för att prata om förbud hit och dit tror jag att både turistnäringen och vi skoteråkare skulle ha nytta av ett modifierat regelverk (ok, jag vet att det är en långbänk utan like iom EU men förtjänas att diskuteras vilket det också gjort under annan rubrik i detta forum).
Om regelverket skulle vara tydligt och boten för att bryta mot detta skulle svida riktigt rejält, antingen i form av en gammaldags rejäl utskällning, rejäl pengabot eller efter upprepade förseelser förverkande av skotern/motorfordonet under en lagom tid skulle den klick som förstör i alla fall minska.
Sedan kommer det alltid att finnas kvar av klicken men "hangarounds" till dem skulle reduceras vilket också skulle minska "ballhetsfaktorn" då det är trist att visa sig på styva linan för en krympande krets.

Sedan är jag övertygad att vi skoteråkare måste föra vår egen debatt och inte peka finger mot andra fordons eller flytetygsnyttjare och det är något att bita i för t ex SNOFED, att ta initiativet i debatten, visa den positiva sidan av skoteråkning vilket vi, det stora flertalet sysslar med.

Jeens_

Välkänd medlem
4 nov 2007
1.136
2
38
Luleå
Tycker du att skoterförbud ska införas i Riksgränsen?
Ja: 821 röster (49%)

Nej: 855 röster (51%)

Knapp ledning!

R

Robin

handlar ju om just i anslutning till skidbackarna.. samma tillfälliga förbud som dom haft tidigare.. påverkar inte ens skoterkörning nämnvärt
Spelar ingenroll, det ena leder till det andra.. Bara vänta och se tyvärr.

rogerfågel

Välkänd medlem
5 sept 2008
112
0
6
Hörnefors
man ska göra som en kompis till mig gjorde de va en skidåkare som hytta åt han å polarn tvärnita å backa tillbaks till skidåkarn som stanna då klev han av skotern och ställde sig på skidan och togtag i skidspetsen och knäckte skidan på mitten eller bägge skidorna på mitten och sedan for han iväg!! snacka om iskallt

Lät ju inte speciellt smart...
Skidåkaren har ju samma rätt som alla andra att vara på skoterleden..
Inte speciellt iskallt heller bara ******t dumt gjort..

speedo_4

Välkänd medlem
25 mar 2008
2.083
3
38
35
Fåker
man ska göra som en kompis till mig gjorde de va en skidåkare som hytta åt han å polarn tvärnita å backa tillbaks till skidåkarn som stanna då klev han av skotern och ställde sig på skidan och togtag i skidspetsen och knäckte skidan på mitten eller bägge skidorna på mitten och sedan for han iväg!! snacka om iskallt
Är ju sådant som spär på skiten ännu mer. Däremot kunde han tagit ett rejält snack om vad skidåkaren gör där om denne är gnällig.