Metalliskt knackljud när motorn vrids runt för hand

Gabbe1

Välkänd medlem
6 nov 2011
1.601
21
38
Ö-vik
Ikväll tog jag isär rave-ventilerna på min Lynx 800R -08 för rengöring och då passade jag på att vrida runt motorn för hand och kika in på kolvarna genom hålen (där ventilerna ska sitta) i cylindrarna. Kolvarna såg jättefina ut men jag noterade att det hördes ett ganska ljudligt metalliskt knackljud när vevaxeln vrids fram och tillbaka lite snärtigt (ca ± 10º), det är enbart när motorn roteras baklänges som ljudet uppstår. Ljudet uppstår oavsett läge på vevaxeln. Ljudet blir svårare att framkalla när jag tog ut tändstiften, det tyder ju på att det är beroende på kompressionen.

Efter ett tag var jag tvungen att testa samma sak på frugans fläktkylda 550 och efter några sekunders testande så kunde jag framkalla i stort sett samma ljud även på den.
Båda motorerna går (i normal drift) perfekt utan missljud, även på backen (RER).

Jag har skruvat 2-taktare i över 20 år och inte stött på detta förrän ikväll, och jag vill självklart ha reda på exakt vad det är som orsakar ljudet. Är det vevlagerna som skapar detta trots att motorerna är i bra skick?

Ljudet kan liknas med det som uppstår om du slår lite lätt med ett metallföremål på motorblocket.
Det är kommer inte från TRA variatorerna, det har jag redan uteslutit (tog lös den).
 

odysse

Välkänd medlem
17 jan 2008
3.531
3
38
luleå
det är när kolven vickar i loppet och är helt normalt , jag har aldrig prövat på en varmkörd motor men gissar att det är tystare eller helt tyst då , med smidda kovar låter det rikigt mycket ...
 

Gabbe1

Välkänd medlem
6 nov 2011
1.601
21
38
Ö-vik
Ok, där ser man, kul att lära sig något nytt, tack för svar.
När jag först hörde ljudet så tänkte jag att det var nåt som lossnat inne i motorn eller att vevlagret var helt slut. Men då skulle den ju knappast gå felfritt vid normal körning.

Förra ägaren påstod att det var wiseco kolvar monterade.
Vad jag kan se så är det hyfsat nya blanka (ej ytbehandlade/teflonbehandlade) enkelringskolvar i motorn, kan det stämma att dessa är wiseco?
 

HampusDj

Välkänd medlem
24 maj 2006
2.612
11
38
33
Lugnvik
Standardfel på rotax är ju att "kulhållaren" som är i plast rasar och alla kulor hamnar i botten mot varandra och det låter lite maracas när man snurrar runt vevaxeln.

edit.

Du kollade även att skedarna i raveventilen var hela och sprickfri ? Fanns endel tidiga 800r som skedarna gick sönder på, dom hade 509 ingjutet på skeden.
 
Last edited:

M.Slagbrand

Välkänd medlem
25 feb 2010
284
1
16
Boden
Det finns absolut wiseco till 800r med enkla ringar. Däremot brukar wiseco ha coatade skirtar med ett laseretsat W på skirtarna.

OT: (Är dock osäker på att det finns wiseco med dubbla till 800r, däremot finns det till HO)
 

800PSR

Välkänd medlem
28 feb 2009
1.476
2
16
Vikmanshyttan
det är när kolven vickar i loppet och är helt normalt , jag har aldrig prövat på en varmkörd motor men gissar att det är tystare eller helt tyst då , med smidda kovar låter det rikigt mycket ...
X2 är lika på alla 800r oavsett mil
 

Gabbe1

Välkänd medlem
6 nov 2011
1.601
21
38
Ö-vik
Standardfel på rotax är ju att "kulhållaren" som är i plast rasar och alla kulor hamnar i botten mot varandra och det låter lite maracas när man snurrar runt vevaxeln.

edit.

Du kollade även att skedarna i raveventilen var hela och sprickfri ? Fanns endel tidiga 800r som skedarna gick sönder på, dom hade 509 ingjutet på skeden.
Ja det var faktiskt kontroll av detta som var anledning till att jag rev ventilerna, i min 2008 satt det de senare varianterna och de såg helt felfria ut.
Dock tror jag du blandat siffrorna lite, de nya bättre skedarna/giljotinerna har 906 ingjutet, de äldre hade 905.