Tripplarna är inte mer än ett väldigt fåtal kilo tyngre (om ens det).
Tillverkarna har lyckats få alla att tro att man måste ha en tvåcylindrig skoter får att inte gråta medans man kör över att den är så tung, dyr i drift, klumpig m.m.
Det är inte den egentliga anledningen; det kostar mycket mindre att tillverka en twin.
En trippel har jämnare motogång samt ett mycket bättre effektuttag, dock kostar den lite mer att tillverka och detta skyller tillverkarna bort på "högre vikt", jag tror personligen inte en trippel skulle väga mer idag om Cat, Pol eller Doo skulle göra en.
Tripplarna blev kvar längt i lakerace-maskiner som SRX, Mach Z Thundercat m.fl. Och med just en hög effekt hävdar sig trippeln bättre än en twin med samma litervolym. Det var inte sådan hysteri kring vikt då som nu och en lakeracer har mycket att banta ner i annat än motorn, dock kvarstår fakta: en lakeracer måste inte väga som en racereplika, därför har dom fått rykte om sig att det till stor del är trippelmotorn som bär stor del i skulden.
Hör inte till trådens ämne men en lite funderare till er som hävdar att tripplar är dåliga.
Trippel vs. twin...money talks...