Miniprojekt. Thundercat Mountaincat 153"

k-len

Välkänd medlem
12 jul 2005
8.891
38
48
36
mellansel
www.skoterlon.nu
Ännu ett projekt.

Eftersom king caten fortsätter jävlas med mig så var jag tvungen att köpa en backup skoter. Valet föll då på en thunder 1000 av årsmodell 2001 då jag länge varit sugen på trippel.

Körde den som den va några svängar, men konstaterade snabbt att den behövde lite mer grepp i mattan då det bara spann hela tiden, så då vart det dax för ett litet snabbt "mitt-i-sessongen-mini-project".

Alltså inger märktvärdigt, då jag vill köra också. Totalt tog byget 3 dagar.

Det som har blivit gjort:
* Reedspacers
* Jaws trimpipor
* Ombestyckad
* Modifierad luftburk
* Omställd tändning
* Annan variator setup (testar fortfarande)
* 8 kugg non-slip drivhjul
* Stålomspunnen bromsledning
* M8 matta (3850*380*57 nerkapad till 47mm)
* Förlängt boggie (hemmagjorda förlängningar
* Bytt till en mountain cat tunnel (bättre vinkel på kedjehuset och bredare fotsteg)
* Förlängt tunneln/vinklat fotstegen
* Annan lyftbåge bak
* Styrhöjare
* King Cat Styre
* Handkåpor
* Slp Powder pros
* Vänstergas
* Modifierad kylning
* Backväxel

Bilder till folket:

För att kunna byta chassie så måste såklart allting rivas, bara sätta igång.





Tog seden tag i tunneln på mountain chassiet. Då chassiet kommer ifrån en MC 600a så är det bara gjort för 345 matta, men då jag skall använda en 385 så var jag tvungen att förlänga.
Passade samtidigt på att vinkla fotstegen lite i bakkant.

Kapade bort en bit av ett ZR600 chassie att anväda som förlängning


Vinklade sedan fotstegen lite i bakkant:


Klart:


Stoppade sedan in mattan i maskinen så jag skulle kunna mäta ut förlängningarna:


Fräste av ett par gamla boggie skenor i samma vinkel som orginalskenorna har i bakkant:


Vinkeln blev ganska bra


Testade som hastigast emot mattan, verkar bli bra. Mattan ser slapp ut, men så är ju inte hjulen i bakkant heller:
 

k-len

Välkänd medlem
12 jul 2005
8.891
38
48
36
mellansel
www.skoterlon.nu
Fräste sedan ett gäng aluminiumprofiler som skall förstärka förlängningarna:


Slängde sedan ihop ett "2 wheel kit" och testade förlängningarna:


Eftersom jag använder arctic boggieskenor till förlängningen så innerbär ju det att jag kan ha slides hela vägen, på med dom:


Eftersom detta bara är ett miniprojekt orkade jag inte med någon seriös lackering såhär i sessongen, så jag sprutade på lite svart färg på burk bara:


Ihopskruvat:


Slängde sedan på framvagnen lite snabbt:




Så tog jag tag i kylarna.

Orginal så går kylarslangarna på mountaincat ovanför tunneln innan dom går in i bakdelen av tunneln, men då thundercat dynan inte är byggd på det viset, så var jag tvungen att göra en specialare.

Modifierad kylare bak, numer "raka" anslutninger istället för vinklade:


En av kylarna modifierade med rak anslutning, en kvar:



fick en styrhöjare ifrån en 2004as REV av en kompis. Fräste om den lite så den passade på mitt orginalstyrfäste:


Så var det dax för motorn:


Ner med den:


Sen var det bara slänga in allt som skall vara kring motorn, kedjehus, oljebehållare osv.


In med boggie:
 

k-len

Välkänd medlem
12 jul 2005
8.891
38
48
36
mellansel
www.skoterlon.nu
Så var det i stort sett klart, saknas lyftbåge bak och lite färg:


Och en bild i snön:



Ja, så blev det. Vet att det fortfarande är lite jobb kvar för att det ska se riktigt bra ut, men det blev nödlösningen medan king caten jävlas. Blir den kvar så blir det snyggare lack, annat boggie och ombyggd tunnel till sommaren. Men det återstår att se.

Hoj!
 

k-len

Välkänd medlem
12 jul 2005
8.891
38
48
36
mellansel
www.skoterlon.nu
sebbehallin, bcool: Tackar. För att vara gjort på 2 dagar och en förmiddag är jag nöjd.

Ante: Jo, lite kanske=D

hjulboggie rules: jadu, på detta viset har jag någonting med någorlunda effekt som går att köra iallafall. King Caten har jag jävlas med (motormässigt) i snart 2 år. Den är klar sålångt boggie/chassie/lackering osv sträcker sig. Men motorn vill inte gå som den ska.

så.. nu blir det TM1000 i vinter som stand-in för KCn, så hoppas jag att jag hinner få ordning på KCn till nästa vinter (*peppar peppar*)
 

zleric

Välkänd medlem
30 maj 2008
1.856
1
38
Luleå
Varför vill jag ha alla skotrar som du rör vid? Vi vill se ett litet filmklipp av hur den går med bettet från den där mattan :)
 

PuderSvensk

Medlem
18 mar 2010
20
0
1
Riktigt bra jobbat! Dumpa twinnen nu, trippel är enda raka. Möjligtvis kanske du borde överväga att transplantera KK:n så den får TC-snurran?
 

k-len

Välkänd medlem
12 jul 2005
8.891
38
48
36
mellansel
www.skoterlon.nu
Pudersvensk: Den tanken har flyget igenom huvet mer än en gång. Men om denna tillfredställer mig i vinter så blire nå special av den hära (mer än KCn), och sedan kanske man får köpa på sig en till thunder motor till king caten.
 

PuderSvensk

Medlem
18 mar 2010
20
0
1
Förstår det. Känslan av en trea är beroendeframkallande IMO. Håller på att slakta min moddade wedge (Ultra -97) som jag kört xcr800 i, kommer att migrera den till en Vertical Edge under sommaren. Håller långt ifrån samma byggtempo som du så jag åker twin resten av vintern, tyvärr. Trean får vila till nästa vinter...
 

k-len

Välkänd medlem
12 jul 2005
8.891
38
48
36
mellansel
www.skoterlon.nu
tackar tackar. Knepigt att det minsta projektet jag gjort, fått mest "credits". Jaja, kul iallafall=) Skall göra lite små förändringar sen kommer det upp nya frächa bilder på den.

Saker som jag hoppas ska hinna är:
* Lyft båge bak
* Bort med svartfärgen på förlängningsöverdelen
* Betterboards
* Sänka boggiet 4cm bak (dropbrakets)
*Justera vänstergasen lite

Men det blir nog inte förän helgen.
 

crosscalle

Välkänd medlem
21 nov 2010
380
0
16
Piteå
Fränt bygge, när man ser sånt här blir man bara mer och mer sugen på big block trippel. Saknar smattret något fruktansvärt, inte alls kul att starta f7an när man ska iväg på morgonen, visst går den bra, men inget manligt SOUND! :)