Miniprojekt. Thundercat Mountaincat 153"

k-len

Välkänd medlem
12 jul 2005
8.891
38
48
36
mellansel
www.skoterlon.nu
Har fått skotern att skära på en cylinder då den provades "riktigt" med långa mattan, hittade ett kylvattenläkage som jag misstänker är boven.

har beställt nya kolvar, honat cylindrarna, och funderar på en black magic topp med lösa förbränningsrum då detta skulle underlätta för framtida trimningsplaner.

Men nej, någon turbo blir det inte på denna, hade hoppats på att få ordentlig snurr på denna utan stressfläkt. Men spjällhus är tanken, vad man nu ska vilja ha dom till...
 

TeamArcticCatANTE

Välkänd medlem
1 dec 2008
1.476
3
38
malmberget/gällivare
ojdå! hoppas du får till det. och snabbt går det ju med dig. du ligger inte på latsidan med andra ord:) jag skulle vilja se en trimning på denna maskin, för en trippel är väll drömmen? och vad skulle det då inte bli om man trimmade en trippel?

hur går det med kingen?
 

k-len

Välkänd medlem
12 jul 2005
8.891
38
48
36
mellansel
www.skoterlon.nu
Kingen står stilla då jag konsentrerar mig på thundercaten som faktiskt går att använda, medans kingen fortsätter jävlas. Blir thunder1000 motor i den med framöver.

Denna kommer borras i sommar och få annan typ av bensinmatning så att säga. Men tills vidare så duger jaws piporna, omställda tändningen, reedspacers och den moddade luftburken kanska bra. Det rör på sig.
 

JohanL_EFI

Välkänd medlem
13 feb 2009
922
0
16
Örnsköldsvik
Kan bara säga att innan jag såg denna live... (både kort och lång) Har jag trots att man borde veta att en T-Cat är ganska kraftfull. Underskattat hur brutalt den levereras och att det verkar finns så pass mycket att ta av. Ljudet med piporna är väl inte helt fel det heller, även om man kan disskutera när det bli för mycket av det goda.:eyebrows:

När snackar vi ringsignal som skulle få alla telefonsamtal att bli roligare... :nod:

Nu när den är lång så har den ju dessutom en sportslig chans att få ner någon del av effekten i backen. Lite neddrevning några kugg och lite snällare inslag i primären ökar nog körbarheten. Detta är en grym maskin som kan bli än grymare när småfixet är klart.

Finns bara en slutlig lösning.. Släng ut dom där fosilerna från förra årtusendet och in med insprutning. :nuts:
 

k-len

Välkänd medlem
12 jul 2005
8.891
38
48
36
mellansel
www.skoterlon.nu
Hej hallå alla glada. Märker att jag legat på latsidan snart ett år med detta projekt. Allt tar mkt mera tid numer då man har familj att tänka på (tydligen =S)

Hur som helst. Tänkte återuppta dett miniprojekt en aning. Det enda som hänt sedan sist är väll att jag numer har ett M7 boggie instoppat samt drevet ner den från 1,6/1 till 1/2-

Bild på hur den såg ut i helgen:


För ett par veckor sedan hittade jag en stubbe och knäckte framvagnen, landade knasigt i ett hopp och vred tunneln och lite andra missöden. Så jag tänkte ändra lite saker som jag inte varit nöjd med.

Här är det som är tänkt göras inför helgens åkning:
* Bygga om tunneln/tunnelförlängningen
* Montera betterboards
* Bygga om framvagnen då den ändå är skev. Har just nu 108cm spårvidd och det är inte optimalt. Så tanken är att jag svetsar om a-armarna så jag får närmare 98-100 cm spårvidd

Inte hunnit så mkt idag, men framvagnen är åtminstonde klar, imorgon blir det tunneln.

Betterboards:


Uppe på lyften:


Demontering:


Bild på orginal övre a-arm (övre) och en ombyggd:


Här ser man tydlig skillnad på armarna:


Tänkte klä dem med kolfibervinyl men allt är sålt. Så jag tog en gammal burk svartfärg och sprutade på lite:


Ja, så långt han jag ikväll. Imorgon hoppas jag på att framvagnen sitter igen, så jag kan bygga ny tunnel.

Om någon inte förstår det så är detta funktion före form. Vill få den så lättanvänd som möjligt, och såhär mitt i säsongen så skiter jag i att inte lacken är perfekt och välputsat=)
 

Lukas

Välkänd medlem
21 feb 2010
454
0
16
Boden
Snygg maskin, ett riktigt monster! Älskar tripplar :) Hur fungerade det med m7 boggien?

Synd bara att en stubbe skulle jävlas med dig och det andra, menmen det kanske var bra ändå? :) Som jag har förstått det så är du sjukt duktig och jobbar snabbt, detta kommer bli grymt :)
 

rtx144

Välkänd medlem
9 nov 2011
330
0
16
Sävast
Nog finns det att ta av alltid i stortrippeln, min jobbarkompis har en 01 tc med 211 bromsade hk. Motorn är byggd av pf racing i lappträsk. Det som är gjort på den är portat block och cylindrar, kilad tändning och black magic topp, jaws pipes v-forse 3 or, highflow filter med kn snösockar. Har kört den några gånger under årens lopp, och den rör på sig kan jag lova:D. Dock så vill den ha soppa, 5 liter/milen är inte ovanligt..
 

k-len

Välkänd medlem
12 jul 2005
8.891
38
48
36
mellansel
www.skoterlon.nu
Ja. Inne på pitstop för lite tacos nu. Så jag tänkte dra en snabb update innan jag springer ut igen. Har ju bara ikväll på mig.

Demontering


Bild på hur tunneln vikit sig. Har förstärkt "några" gånger =)


Borra löst fotstegen:


Kapat bort höger fotsteg:


Kapade till en spånskive bit som grovmall:


3mm aluminium:


Grovt utskuret:


Kapade bort gamla tunnel förlängningen och lite av tunneln:


Höger tunnelsida kvar:


Märker ut var fotstegen skall sitta:


Tog isär en EXT550 och kapade bort översidan av tunneln från den:


fortsättning i nästa inlägg....
 

k-len

Välkänd medlem
12 jul 2005
8.891
38
48
36
mellansel
www.skoterlon.nu
Höger fotsteg fastnitat:


Dunkhållaren på plats:


Märkt ut och förborrat vänster fotsteg:


Vänster tunnelsida och fotsteg börjar ta plats:


Modifierade ett par ZRT 600 styrleder så de ska passa:


Höger framvagn snart testmonteras:


Så tänkte jag börja på en lyftbåge till bak, så jag rotade lite i hoppets-hörna:


Det här ska då bli en lyftbåge:




Ja, typ här är jag nu. Har väll gjort lite mer, lyftbågen är klar, framvagn sitter fast med nya dämparna, buksidorna är fastskruvade m.m Men har inga bilder på det.

Går ut och fortsätter nu, en till update kommer ikväll då allt är klart.

Hoj!:ciao:
 

k-len

Välkänd medlem
12 jul 2005
8.891
38
48
36
mellansel
www.skoterlon.nu
Tackar så mkt.

Nu har jag gjort kväll. Blev precis klar. Juster matta och framvagn får bli hemma hos JohanL_EFI i helgen.

Ber om ursäkt att via bilder är vriden. Ni får vinkla på huvet

Såhär blev lyftbågen. Inte riktigt som jag ville ha den men, får duga. Funktion=)


Ny smala framvagnen


Lackad båge, baklyse, buksidor monterade:


Vände på skotern för att kunna föra färdigt tunneln och justera in boggiet.


Byggde ihop ett par förstärkningar till bakre boggiefästena. 5mm alu:


Boggiet monterat:


Montera orginalhuven då jag ska på skoterträff i helgen, och där finns riskt för polis. Då behöver man reggplåt, dessutom är den så snygg:


Urbackad ur garaget:


Parkerad på uppfarten inför helgens åkning:



Ja, det var allt för den här gången. Nu står king Caten på lyften så med lite flyt så är den färdig nån jävla gång.