Minska skidtrycket.

mikaelvoss

Välkänd medlem
1 jan 2000
342
0
16
Örnsköldsvik
Hej

Skotern är så framtung så jag undrar om det finns något sätt att göra viktfördelningen lite bättre enkelt. Typ förlänga balataremmen fram. Är det något som är enkelt att göra, visst blir det lite skillnad då, visst måste jag göra en ny rem då och hur gör jag en bra? Rekomenderar ni detta trix eller har ni bättre förslag?

MVH Mikael V
 

keihin

Välkänd medlem
31 dec 1999
2.778
0
36
40
Skellefteå
Remmarna går ju i regel justera, ungefär som en livrem fast med en bult genom, har du justerat ut den max?
Sen spänner du främre boggiefjäder lite och kanske slackar den bakre...
 

mikaelvoss

Välkänd medlem
1 jan 2000
342
0
16
Örnsköldsvik
Hej, Kollade just detta. Men upptäckte att remmen fram inte ens var spänd hm...... Gick att spänna fjädrarna aningen mer fram, men kan det vara så att dom börjar bli trötta. Kan jag upptäcka om dom är slut på något annat sätt? Det är väl inte möjligt att dämparen är för kort? För jag tror den är orginaldämpare.
Vad gäller bak har jag en ny gasdämapre och fjädrarna är rätt lösa, men om jag gör dom lösare bottnar det så lätt om man kör upp för någon brant backe el dyl.

MVH Mikael V

 

keihin

Välkänd medlem
31 dec 1999
2.778
0
36
40
Skellefteå
Är remmen alltid slak? Dvs. även om hela boggien hänger fritt eller om skotern står så den har en knöl under boggien längst bak?

Om du sänker främre boggiefästet en liten bit så får du klart mindre skidtryck också.
 

Molle

Medlem
1 jan 2000
28
0
1
Sollefteå Sverige
Det finns 2 lägen på bakre boggie fästet, är han på nedre eller övre? Om han är på det nedre av hålen så kan du prova att flytta upp boggien snäppet upp.

och jag kan förstå att du vill ha mindre skidtryck på enticern för en kompis har en sån med och den är värkligen tung i fronten.
 

mikaelvoss

Välkänd medlem
1 jan 2000
342
0
16
Örnsköldsvik
Hej

Den sitter i det nedre men jag tänker inte flytta upp den eftersom den blir så låg då. Jag kör en hel del i snö där varje cm är värt mycket om man säger så. Har provat att spänna fjädrarna där fram och jag tror det hjälpte men tyvärr kan jag inte testa det eftersom det är sån hård snö så man kan inte testa hur mycket den dyker. Men dom är som sagt tung fram. Annars är den bra.

MVH Mikael V