Missljud variator venture rs

H

hällan

Hej
Jag har läst olika inlägg om variatorljud på venture rs men dom flesta verkar ha detta oljud på tomgången.

På min venture så låter den i hela registret , jag har renoverat primärvariatorn och satt in o-ringar på sidorna om vikterna men den låter fortfarande lika illa , har läst om några som fått axeln till primärvariatorn bytt stämmer det , vad är det för schims som en del bytt? någon som vet och kan skicka en bild?

Min venture har gått 1100 mil och jag är andra ägaren.

JiBe

Välkänd medlem
2 feb 2008
816
1
16
Kåge
Missljudet kommer inte från vikterna utan det upstår när den rörliga skivan "slår" fram å tillbaka mot glidklackarna som sitter på korset. Nu finns det ett kit att sätta dit med nya glidklackar med en o-ring, i kittet ingår 3 glidklackar å 3 o-ringar men för att få den helt tyst så tycker jag att du ska montera 2 kit, alltså byta ut alla 6 glidklackarna. Detta är utprovat och det finns ingen risk för att den ska börja gå tungt eller kärva. Nu verkar ju din maskin ha gått en bit så en synkning av förgasarna skulle nog inte vara fel, för att få en jämnare gång på tomgången.

H

hällan

Missljudet kommer inte från vikterna utan det upstår när den rörliga skivan "slår" fram å tillbaka mot glidklackarna som sitter på korset. Nu finns det ett kit att sätta dit med nya glidklackar med en o-ring, i kittet ingår 3 glidklackar å 3 o-ringar men för att få den helt tyst så tycker jag att du ska montera 2 kit, alltså byta ut alla 6 glidklackarna. Detta är utprovat och det finns ingen risk för att den ska börja gå tungt eller kärva. Nu verkar ju din maskin ha gått en bit så en synkning av förgasarna skulle nog inte vara fel, för att få en jämnare gång på tomgången.
Tack för den upplysningen , men problemet är att den låter lika illa genom hela registret inte bara på tomgång.

JiBe

Välkänd medlem
2 feb 2008
816
1
16
Kåge
Är det variatorn som låter då? Det kommer inte från kamkedjan? Finns dom som har haft problem med det.

JiBe

Välkänd medlem
2 feb 2008
816
1
16
Kåge
Kamkedjan går inte att sträcka manuellt, sträckaren är självjusterande med hjälp av en fjäder och det som kan hända är att fjädern mattas eller att den går av. Kamkedjan behöver du inte byta! Men du bör nog försöka konstatera vart ljudet kommer ifrån för att man vill inte byta sträckaren i onödan.

H

hällan

På den här sidan finns en sprängskiss med altenativ rebuild kit , är det den du menar och glidklackarna med nr 9 ? varför ingår det bara 3 st glidklackar i ett kit när det är 6 stycken?
är dom här glidklackarna större än original?

JiBe

Välkänd medlem
2 feb 2008
816
1
16
Kåge
Precis dom är det...men det där är den modellen utan o-ring. Jag tror att det bara ingår 3 st för att dom är rädda för att det ska gå tungt, men det gör inte det. Skillnaden är o-ringen som ska fjädra lite så att det inte blir stumt mot korset.... Titta på sprängskissen till -06ans venture istället där finns den nya klacken å o-ringen med!