Missljud variator

akka

Välkänd medlem
4 jan 2006
372
1
16
50
Matfors
Gjorde första provturen idag med nyinköpet en summit 800a. Är lite nojig över allt det där med vevlager etc. Och naturligtvis är de ett väldigt skramlande från variatorsidan. Tänkte ta isär variatorn men den sitter som berget. På min förra 600a var det bara dra loss. Inre skivan brukar ju sitta bra men inte själva variatorn. Någon som har tips på hur jag får loss den?

GoPro

Välkänd medlem
28 nov 2010
807
6
18
Värm och ta en gummiklubba och toucha till den lite lätt så brukar det släppa.

Vidgren

Välkänd medlem
15 sept 2006
7.352
40
48
47
Piteå
Årsmodell?

Det var ju många år sen dom frångick splinsad variator. Är ju en kona som sitter som berget om du har en nyare summit.

Lös med hela klabbet och sen dunka lös yttre skivan med hjälp av variatorbulten

akka

Välkänd medlem
4 jan 2006
372
1
16
50
Matfors
Årsmodell?

Det var ju många år sen dom frångick splinsad variator. Är ju en kona som sitter som berget om du har en nyare summit.

Det är en 08a. Men på 04an jag hade tidigare var det hur lätt som helst att få av själva variatorn men inre skivan fick man slita lite med. Är det kona på den yttre delen oxå? Trodde det bara var på den inre, dvs den del som sitter på veven.

Tack för hjälpen, skall börja med att lossa rubbet så får vi se om jag kan lyckas dela på det. :)

akka

Välkänd medlem
4 jan 2006
372
1
16
50
Matfors
Nä det här går inte så bra. Den sitter som berget, hur hårt vågar man slå? Känns inte bra att slå så hårt. Den har verkligen gift sig med inre skivan, tips mottages gladeligen...

Gabbe1

Välkänd medlem
6 nov 2011
1.601
21
38
Ö-vik
På en 08 sitter det säkerligen TRA7, den har inte splines som din 04 hade.
Ska du demontera en TRA7 så får du ta bort hela variatorn från vevaxeln och sedan dela den genom att gäng in avdragaren och tex dunka avdragaren mot ett betonggolv.

forsBerg_

Välkänd medlem
22 okt 2009
344
0
16
Gävle
Jaha, då missförstod ja dig. Men har du provat göra som Gabbe1 skriver ? De har alltid funkat för mig iaf. Men man brukar ju kunna få ta i endel.

akka

Välkänd medlem
4 jan 2006
372
1
16
50
Matfors
Skamm den som ger sig. Den lossnade tillslut!

Var köper man lämpligt renoveringskit? Hittar bara på stenmarks till Tra 7.

akka

Välkänd medlem
4 jan 2006
372
1
16
50
Matfors
Vad skall bytas? Rullar, oringar etc?
Rubbet. Beställt ett liknande kit från USA. Dock var det dyrare än det längre upp i tråden. Det verkar nästan för billigt för att vara sant om man jämför med priset på Stenmarksmaskin. :eek:hwell:

speedo_4

Välkänd medlem
25 mar 2008
2.083
3
38
35
Fåker
Rubbet. Beställt ett liknande kit från USA. Dock var det dyrare än det längre upp i tråden. Det verkar nästan för billigt för att vara sant om man jämför med priset på Stenmarksmaskin. :eek:hwell:
Du skulle kollat med Terrängmaskiner först. Aja. Då är grejerna på väg iallafall.

Gabbe1

Välkänd medlem
6 nov 2011
1.601
21
38
Ö-vik
Ja, BRP har onekligen chockat oss nordbor med prissättningen på dessa renoveringskit.
Jag har själv monterat ett kit i min TRA7 och kan intyga att det är originaldelar och att priset stämmer.

Malgomaj

Välkänd medlem
13 apr 2009
625
0
16
Hammarby
Årsmodell?

Jag skulle nog inte dunka så mycket på själva variatorbulten helst. Den kan böja sig. Skruva i avdragaren och slå på den istället.

Slätabjörnen

Välkänd medlem
15 dec 2012
1.512
4
16
Falun
Ja, det ser ut som just variatordelar är dyrare i USA. Jag kollade på repkit till min hos OEM Sledparts http://www.oemsledparts.com/ och där vill dom ha nästan 1200 för ett BRP repkit. Sedan tillkommer det ju moms, tull och frakt.
Annars har dom jäkligt bra priser, billigast av alla originalhandlare jag kollat.

Sent from my GT-I9305 using Tapatalk

Last edited: