Missljud Yamaha??

E

Ej medlem/Inloggad

Missljud variator yamaha RS

Jag har en RS Rage som har samma missljud som alla andra.
Vissa maskiner låter mer o andra mindre men det hela går enkelt att åtgärda med ett tjockare chims (Missljudet beror på detta chims). Felet är rapporterat till Yamaha Sverige och det kommer att åtgärdas på garantin.
Jag har monterat ett tjockare chims (dock ej det som yamaha senare ska montera) och missljudet är nu borta och maskinen spinner som en katt!!

Är förövrigt mycket nöjd med nya maskinen..

Xvector

Ny medlem
3 maj 2005
2
0
1
Örnsköldsvik
Hej yamaha har bytt chims på min variator men det kommer tillbaka efter ett tag. Jag har en rs mountain och de vercka skrammla mäst på dom....

Heggan

Välkänd medlem
4 okt 2004
386
0
16
41
Luleå
Har oxå en rs mountain och jag lämna in min på yamaha center i luleå. Fick det fixat på garantin och har åkt 120mil sen dess. Har inte hört en tendens på missljud efter omchimsningen.

cubaxx

Aktiv medlem
5 mar 2005
56
0
1
Vilhelmina kommun
Hej. har en rx1 Warrior årets modell och har faktiskt hört missljud vid variatorn till å från, inte alltid och jag hör det bara när den står på tomgång, så fort den får lite varv tystnar missljudet. Va e de för chims ni bytt ut var på primären sitter detta chims? Och vad ska man ersätta detta med? Ett tjockare , flera tunna eller...

Mikael_N

Välkänd medlem
12 aug 2004
4.403
4
38
55
Kalix, Sweden
www.kartman.se
När det gäller Warriorn så är det mest troligt reduktionsväxeln som låter.
Om du verkligen vill ha bort det så höj tomgången till ca 1500 varv så slipper du det.

Orsaken till att det skramlar mycket på RS'arna är för att den är 3-cylindrig och tänder var 270'e grad istället för 4'an som tänder var 180'e grad och det i sin tur gör så att vevaxeln rör sig med mycket ryckig fart under ett och samma varv då den står på tomgång.