Misstänker lagerhaveri, ljudklipp finns. Polaris 600 HO -06

johannyman

Välkänd medlem
18 jan 2011
152
0
6
Uppsala
Hej, idag när jag skulle köra in skotern i garaget så uppmärksammade jag ett motorljud jag inte vill kännas vid sedan tidigare... Kompisen har en lika dan med nyrenoverad motor dvs, kolvar, lager och stakar och den låter lika fast betydligt mindre.
Bifogar ett ljudklipp för era öron men HÖJJ inte ljudet då det kommer ungefär vid halva klippet och är väldigt högt.
Ljudet blev tydligare när skotern blev varm samt att tomgången sjönk till ca 1000rpm.

http://www.youtube.com/watch?v=dOzydkEmju0

Tacksam för lite tips!
 

asker

Staff member
Moderator
9 jan 2005
14.166
1.002
113
Stora Blåsjön
Låter väll som det brukar ur en Polaris :) Nä men kolla upp vad det beror på, lyft av cylindrarna och inspektera..
 

johannyman

Välkänd medlem
18 jan 2011
152
0
6
Uppsala
Tack för tipsen, tror dock ej att variatorn ändrar karaktär i ljudet beroende på motorns temp som denna gjorde, lät mycket mer när motorn kom upp i 40-50 grader än vad den gjorde när den var nystartad! Smörja får den iallafall... Kan man kolla upp variatorn på något enkelt sätt eller måste jag demontera den?

Jag skall lyfta topp och cyllar på lördag just för att det är snabbt gjort och jag har grubblat ett par veckor på kolvbyte, så då känner jag på stakarna samtidigt... Kommer vara bortrest ett par dagar så det passar bra med att påbörja en order från staterna ifall vevstakslagerbyte är ett faktum...
 

edvinsjolund

Välkänd medlem
8 jan 2006
5.598
4
36
41
Roknäs
Jag trodde också på variatorn men jag lämnade in den till lokala Polarishandlaren på felsökning (500 kr) och "det var troligen variatorn".

Det var det inte.
 

johannyman

Välkänd medlem
18 jan 2011
152
0
6
Uppsala
Sedan en till fundering, om det nu skulle vara staklager så borde de väl ge upp snabbt? Jag uppmärksammade missljudet när jag var en bit hemmifrån och körde tillbaka 2 mil under väldigt hög last och ljudet förändrades inte. Skramlet känns som det upphör när jag börjar varva skotern...

Klippet som är med refererar till gårdagens iaktagelser och då har jag kört ett par mil med det ljudet..
 

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.708
833
113
Kramfors
Variatorns vikter kan vara slut i sina bussningar så de kan röra sig i sidled. Tryck ihop variatorn och lås den i med typ tving. Känn sedan på vikterna om de är väldigt glappa i sidled ev slår de i sidoram variator. Känn även på rullarna som vikterna går mot om de är radiellt glapp. Om du är stark nog kan du testa hur glapp de stora huvudbussningarna är genom att klämma ihop variatorn på höger samt vänster sida om vart annat. Sätt händerna kvart i tolv och kvart över tolv och kläm stenhårt om vart annat.
Ett seriösare test är att skruva loss ytterlocket och besikta samma saker mer noga.

Om det är motorfel tror jag snarare på att kolven gått av i kjolen eller att cylinderkjol gått av. Vevlager brukar sällan höras och staklager rasar omedelbart. Så ryck av cylindrarna inte bara toppen!
 

Freddson

Välkänd medlem
6 mar 2009
1.018
0
36
Vaplan
Kan även vara så att tappen imellan skinkorna på veven som gått av på pto-sidan-sidan.
Skramla å klockade liknande på min då den gick.
Int säkert att de e de, men nog skulle jag riva för att vara på säkra sidan.
 

johannyman

Välkänd medlem
18 jan 2011
152
0
6
Uppsala
Tack för din input, det känns en aning tryggare.
Ja vevstakslager vill jag minnas att det smäller till direkt, iallafall på crossen :).. OM en cylinderkjol alternativt en kolv pajjar så borde ju det medföra ett direkt haveri kan ja tyckadå något släpper och hamnar i motorn.. Ska kolla igenom avgasportarna igen men jag är mer och mer övertygad om att det är min variator som är boven i dramat eftersom den går som den skall ändå i motorn.
 

HampusDj

Välkänd medlem
24 maj 2006
2.612
11
38
33
Lugnvik
Ett enkelt sätt att utesluta variatorn är ju att plocka av den och provstarta på tomgång och vevstakslager kan knacka innan haveri. Tro mig :)
 

johannyman

Välkänd medlem
18 jan 2011
152
0
6
Uppsala
Hej, då det strulade när jag skulle av med variatorn så kom grannen över och kände på grejjerna, han var övertygad om att vevlager på PTO sidan var slut. Så jag såg ingen annan utväg än att riva ner motorn ASAP! Sant och gjort så började jag med toppen och där kom första överraskningen..

Har någon gjort något med motorn tidigare eller går den så rent? Toppen såg flångny ut och inte en tillstymelse till sotavlagringar som satt fast i förbränningsrummet, fick den smockren med bara trasa utan kemikalier.. Cylindrarna ser helt nya ut om man frågar mig, har glott ner i ett par stycken crosscyllar genom åren.. MEN KOLVARNA hehe, först och främst så står det AB 77,12 på dom?? MADE IN USA är en annan text som framgår på insidan, men kolvarna är lika glapp som pitten i skafferiet, vilket jag direkt ser som orsaken till skramlet då vevstakslagrena känns stumma och fina..... SÅ frågan är om ett par nya kolvar gör susen... Tror det är orgkolvar och de har gått 550mil.
 

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.708
833
113
Kramfors
Den blir förmodligen inte mycket tystare med nya kolvar. Det ska vara rel stort glapp på dem minst 10-12 hundradelars glapp totalmått,, kan vara mer men jag vet inte exakt ditt borr (finns tabeller för resp borr. Man kan inte känna om en kolv är slut det måste mätas för det handlar om hundradelar. Men byt kolvar nu när den liks är isär för 550 mil är ett säkert milantal att byta på. Vissa kör närmare 1000mil på org kolvar men det rekomenderas inte.

Det var väldigt synd du inte fick lös varren för det kan ha varit den som slamrade då den gått 550 mil. 550 mil är ganska mycket på en variator så den bör renoveras då om man vill ha ut full effekt genom varren. Lilla minsta glapp i någon variatorbussning stjäl fruktansvärt med effekt och körbarhet.
 

johannyman

Välkänd medlem
18 jan 2011
152
0
6
Uppsala
Jo de har du väl rätt i. Variatorn kommer åka loss vare sig den vill eller inte, för nu gör jag iordning den när den endå är isär. Ska bli spännande och se utfallet nästa helg.

MVH Johan
 

bybon

Välkänd medlem
27 feb 2011
227
0
16
Harbo
Helst wössner
jag kör dom i snart allt jag äger eller har ägt!
har ALLDRIG haft nått som helst kolvrelaterat problem med dom
Orginal funkar ju såklart men brukar kosta en del flis!
jag har haft nån maskin som det har suttit Sno pro i och dom verkar också OK!

kan ju va lite surt att betala för Wössner kolvarna MEN dom e faan värda pengarna om man ska ha maskinen kvar!

förra året renoverade jag min 600cfi
den ena hade gått 800mil ,den fick kontrolerad vev med nya pboxar, och wössner kolvar i gamla cylndrarna

samtidigt så fick jag en renovering gjord av firma på min andra 600 cfi, efter att dom klantat sig på en service så att den tokskar
så där blev det ny vev nytt block nya orginal cyl. nya orginalkolvar osv

när dom båda hade gått 150mil så komptestade jag dom!
i den med wössner kolvarna så hade jag 0,7kg mer komp

och det märks att den e tätare när man kör den + att den gått ner i bränsleförbrukning efter kolvbytet
 

johannyman

Välkänd medlem
18 jan 2011
152
0
6
Uppsala
Hej, jag respekterar ditt svar och känsla för kvalitet men jag måste ändå ställa frågan som kan skapa debatt :)

Kan DU referera till ett haveri där man ansåg att lågpriskolvarna var felorsaken pågrund av bristnade precision eller kvalitet?
Jag kör Wössner i min hojj och är helnöjd med det...
Det skulle lika gärna kunna vara en känd kolvleverantör som tillverkar en "märkeskolv" och en piratkolv för att marknadsföra dessa under två olika namn.. För ingen vet att piratkolven kommer från märkestillverkaren samtidigt som dom tjänar pengar på två produkter...

Jag hävdar inte att det är så men det skulle rent praktiskt kunna vara så.
Ungefär som att folk skyller sina motorhaverier på dålig olja...
 

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.708
833
113
Kramfors
Man bör köra gjutena kolvar i motorer som inte är kända att spräcka kolvar eller cylindrar. Gjuten kolv håller måttet längre tid än smidd kolv och håller i oljefilmen bättre därför är alla org kolvar gjuten för det minskar risken för skärning.
Med smidda Typ wössner och wiseco kolvar är det dessutom ytterst viktigt med varmkörning annars får man en fyrpunktsskärning väldigt lätt såkallad kallskärning!

Nya sno-x kolvarna (gjuten) är förmodligen bra då de görs i Taiwan. Även pro-x (gjuten) lär vara bra även till skoter då de är så bra till hoj.

Snopro och spi är relativt bra men de kan tappa en ringstopp om man har oflax och ringarnas hållbarhet på snopro är kortare än de flesta andra märken. Ringarna går inte sönder men tappar spänsten fort på snopro ivf. Man måste även kolla så ringstopparna sitter där de ska mitt i mellan portarna men det gäller alla kolvar.