Misstänker lagerhaveri, ljudklipp finns. Polaris 600 HO -06

johannyman

Välkänd medlem
18 jan 2011
152
0
6
Uppsala
Byter kolvar i helgen, Polaris 600 HO -06

Tack för informationen. Ska absolut kolla efter ringstoppens placering så inget olyckligt händer.

Brukar det vara bökigt att återfylla kylsystemet med kylvätska?
 

bybon

Välkänd medlem
27 feb 2011
227
0
16
Harbo
OK Debatt alltså!
känns lite fel så här i ett forum, på varsin ort och spik nykter!
sånt här ska diskuteras mellan många ögon i skitig eller stökig miljö och relativt salongsberusad:)

kan lite snabt berätta om 2 av mina erfarenheter av billiga kolvar

jag hade en 670x för ett tag sen som det satt snoprp i
en dag kännde jag att det va dags för kolvbyte i den
men kände likaså att det inte var värt 3.5 till 4 tusen för riktiga kolvar
så jag kontaktade en leverantör av skoterdelar som sa sig ha "egna" kolvar av bra kvalitet. Hon lät snygg på telefon så det blev affär!
hem kom ett par billiga gjutna coatade kolvar
mätte lite snabbt på dom kollade stoppar o ringspel osv, det såg väl sådär ut men inget allvarligt!
sopade i dom och körde indom en si sådär 100 mil med lite olja i tanken
vid första längre fullgas repan så nöp maskinen oförklarigt på bägge cyl i stort sett samtidigt!!dvs. hårdare på den ena än den andra dock på båda!
förbannad och utan vettig förklaring så satte jag i dom gamla kolvarna obs, ändrade ingenring annat ,(till och med gamla packningar)sen gick den som den skulle och tålde vild tuktning som vanligt!!
tills den såldes; och den går än!!!

nr2

i min ungdom byggde jag folka motorer med skapliga effektuttag
i dom körde jag Mahle kolvar , dom va skpligt billiga o skapligt bra
med åren så lärde jag mig att dom inte tålde spikningar för då lossnade ringlandet på dom!
med dåtidens icke elektroniska bränslesystem osv så var det svårt att undvika lite spik vid injusteringen men va faan kolvarna va billiga så det gjorde inte så mycket! på sikt så hade jag fått till sånt cyltryck att stakarna komprimerades så ny rova konstruerades med samma typ av kolvar

efter bara några repor på strippen så hände nått som jag klandrar kolven för, en kolvbult gick rakt av mitt i staken sen kan du räkna ut vad som hände sen, med 8000+ varv 2 kg laddtryck o 230 blås:Cry:
om jag inte minns fel så var det typ oljelocket som va helt efter den smällen:Cry: antingen så var det fel på kolvbulten eller så kolapsade kolven så kolvbulten gick av!
kolvbulten återfanns inte så det är lite svårt att utreda.
Om nån kring mantorp har hitta bitar av den så kan ni väll höra av er:):):)

jag tror att det är med kolvar som med allt annat billigt
merparten är bra, men kvaliteten sviktar och har man otur att få den dåliga kolvbulten så gråter man på sikt
även dyra saker kan ha bristande kvalitet MEN om 1 av 10 billiga är dålig så kanske 1 på 10000 är dålig av dom dyra!!!
och då har Murphy lite svårare att hitta hem till just dig!

så jag anser att köpa dyrt är att spara pengar på sikt!

nu borde jag vara full efyer denna diskution , men fortfarande nykter så det är kanske inte så dumt med forum i alla fall:):)
 

johannyman

Välkänd medlem
18 jan 2011
152
0
6
Uppsala
Haha, förstår vad du menar. Man är som smartast med ett par högburkar i kroppen :) Skämt å sido så är jag fullt medveten om vad du menar och tycker att det är sunt resonemang. I maskiner med väldigt hög verkningsgrad är det högst viktigt att det som utsätts mest av allt är av bra kvalitet. Jag tänker inte chansa allt för mycket på det där med kolvar.
Jag är i allra högsta grad en pedant när det gäller underhåll och service, därför kan det lätt spåra ur, iallafall när det gäller 2 hjul. Skoter har jag inte så otroligt mycket erfarenhet av men den har fått näst in till allt som roterar utbytt i förebyggande syfte. Det som återstår när motorn är ihop är storservice av primären då det måste vara den som legat bakom ljudet eftersom stakarna är stumma som en grogg i bastun!
 

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.708
833
113
Kramfors
Kolvdebatt fortsätter.
Ett kolvmärke som är helt uteslutet är kimpex för det kan ge liknade skader som just beskrivits, helt otroligt de fortfarande finns på marknaden.
Jag själv har kört Snopro med katastrofala följder ringstopp lossnade och knäckte en cylinder totalt och på 3 andra kolvar var ringstoppen för nära boostport = okörbara. Jag mailade duells för att få nya eller ersättning men inte ett svar ens. Jag fick själv flytta ringstopparna och då satt jag fast dem bättre än snopro gjort. Jag har dem i nu och inga problem sofar.

Org Kolv just till denna maskin är klart bäst/säkrast.

Men om man ändå vill köra billigare kolvar som är gjuten så ska man söka Pro-x. Jag rek dem trots att de är nya på skotersidan. De har bra ryckte på mc och vattenskotersidan och en vattenskoter är väldigt lika i motor ,,typ samma. Jag har aldrig hört ett enda fel på dem och de är billiga men är svår att få tag i då de är så nya på skoter.

Sno-X är för nya så dem törs man inte uttala sig om men jag sätter i sådana nu i några skotrar som ska gå på vatten, de är från taiwan så de bör vara bra, tiden får tala där.

Spi har samma rykte som Snopro ev samma tillverkare??

Har man vettet att varmköra noga kan man köpa wiseco och wössner. wössner är förmodligen bättre än wiseco men wiseco är inte fy skam.
 

johannyman

Välkänd medlem
18 jan 2011
152
0
6
Uppsala
Tack för infon, vilka är det som säljer kimpex? Så man vet vad man skall hålla sig ifrån! Prox gick 50h i min KX250 och den bytte ja i förebyggande syfte! Nu kör ja wössner! Misstänker att ja haft original i min 600 och att det är första kolvbytet som gjorts!
 

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.708
833
113
Kramfors
Tack för infon, vilka är det som säljer kimpex? Så man vet vad man skall hålla sig ifrån! Prox gick 50h i min KX250 och den bytte ja i förebyggande syfte! Nu kör ja wössner! Misstänker att ja haft original i min 600 och att det är första kolvbytet som gjorts!
Jag har för mig Rinab. Ha som regel att aldrig köpa en kolv om det inte står från vilket fabrikat den kommer. Det gäller alla inre rörliga delar i motorn också.

Nu har jag dömt ut Snopro visserligen men för att vara rättvis så har jag kollat med locknersbilochmc som har sålt dem i flera år och han har ytterst lite reklamation på Snopro. Om det skulle vara många problem så skulle han byta kolvmärke såklart.
 

johannyman

Välkänd medlem
18 jan 2011
152
0
6
Uppsala
Ok. Nu har jag beställt snopro från lockners och man får hoppas att det håller för min sparsamma körning. Tack för alla tips och info, men den slutgiltliga frågan. Kan man byta slitdelarna i primären utan specialverktyg? Då menar jag delarna som orsakar missljudet som kolvbytet grundar sig på?

Har aldrig längtat så mycket efter våren och enduron.
 

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.708
833
113
Kramfors
Sv: Byter kolvar i helgen, Polaris 600 HO -06

Det låter bra kolla som sagt vart ringstoppen sitter så den inte går över en kanal. Ringgapet vet du säkert att de måste mätas. Snopro brukar ha rätt mått på gapet men kolla ändå.

Variators viktpinnars bussningar som jag tror är dyngslut och orsakar ljudet byter du lätt på plats utan att ta lös varren ens. Tryck in yttre skivan och lås fast den med en tving så kan du skruva lös vikterna och byta bussningar. De kostar runt 300kr.

Om du ska göra en helrenovering är det bängligare och kräver lite verktyg. Renovera hela varren är dyrt och det kan vara svårt att hitta både bussningen till rörliga skivan och locket. Polaris primär varre håller rätt bra i dessa bussningar så om du vill åka snarast så byt bara viktbussningarna och ev rullarna de går mot. Men besikta rullarna för de kan vara rätt ok trots 550 mil, känn även hur slut de stora huvudbussnningarna är på skivorna.
Leta bussnings kit på Duells = lockner säljer. Rinab och Skoterdelen har rätt mycket reno kitt. Köp pirat annars går du bankrutt.
 

johannyman

Välkänd medlem
18 jan 2011
152
0
6
Uppsala
Tack, ska kolla varren i helgen när ja hänger i nya kolvarna! Och absolut kolla ringarnas passning. Ja det blir några piratprylar till varren, dom skall tydligen vara genomgångna för 350mil sedan!

Brukar det vara bökigt att återfylla kylsystemet? Några smidiga tekniker att tillämpa?
 

johannyman

Välkänd medlem
18 jan 2011
152
0
6
Uppsala
Som sagt, kan återrapportera att vevstakarna var ok, cylindrar uppmätta hos motorslip i Uppsala och dom var runda och fina helt repfria och tydlig honingsmarkering. Skilde några tusendelar i diameter. Osv.. nya kolvarna hade samma ringstopsplacering som originalkolvarna som satt i! Men dom nya kolvarna och ringarna gör att kolvarna sitter tajt och fint... variatorn behöver en riktig service dock.