modda Viper

Grillis

Välkänd medlem
7 jul 2007
570
0
16
Vuollerim
Tjena undrar vad man borde köpa till en viper mountain -04. vad som ni skulle sattsa på att köpa Typ: v-kitt, slutbruk men vinner man nå hk tack för svar och vilket märke är bäst i såna fall vill inte ha nån som bara skriker, bredare skidor, styrhöjare och styre, dyna, quickroads, no-slip driv? ge förslag tack.

Undie

Välkänd medlem
16 dec 2005
3.280
125
63
50
Orsa
om du ska börja modda, ge dig på ett vettigt V-kitt först det gör otrolig skillnad på skotern, sen är det väl bara o känna efter när du kör om du behöver styrhöjare osv

Grillis

Välkänd medlem
7 jul 2007
570
0
16
Vuollerim
okej mer svar tack. vad tror du om bredare skidor tror dom som sitter är lika breda som dom på sxr min far nu byter in? och det är 13 cm tror dom blir smala på den relativt tunga mountain skotern.

Undie

Välkänd medlem
16 dec 2005
3.280
125
63
50
Orsa
Ja det är juh en mountain skoter så det är nog lite bredare än sxr, men ett par slp pp är inte helt fel... dessutom är vipern så mycket mer balanserad än sxr så dom extra 10 kilona (tror det va 10) kommer du defenetivt inte att märka..

Grillis

Välkänd medlem
7 jul 2007
570
0
16
Vuollerim
okej men har hört att den är jävligt tung vid vägning mot en MM700 skulle den väga 15 kg mer typ och den väger 234?

boggen77

Välkänd medlem
29 sept 2007
526
0
16
Mora
Jag började med att slänga på ett v-kitt från kn racing på min viper mtn! Blev en grym skillnad.. Nu funderar jag på nytt styre och lite högre höjare! Dynan bryr jag mig inte i då jag nästan bara står.. Vad gäller skidorna så har jag ingen erfarenhet.. Har aldrig provat mtnskidor

Stins1!

Välkänd medlem
15 mar 2008
5.264
10
36
Sundsvall
De e bara din fantasi och plånbok som sätter gränserna ;) Men ett v-kitt, styre + höjare Apex MTN medar eller SLP PP. Det är väll det vanligaste man ser folk moddar sina skotrar med.

Grillis

Välkänd medlem
7 jul 2007
570
0
16
Vuollerim
De e bara din fantasi och plånbok som sätter gränserna ;) Men ett v-kitt, styre + höjare Apex MTN medar eller SLP PP. Det är väll det vanligaste man ser folk moddar sina skotrar med.

nått åt det hållet jag tänkt mig. gör reedspacers nån skillnad? sen det här med slutburk är det ju så delade meningar men jag vet att du tjännar kanske 4 kg och det är ju bra. men hur är det då tappar man hästar eller får man nån enstaka mer?

Undie

Välkänd medlem
16 dec 2005
3.280
125
63
50
Orsa
ska du få mer hästar med en slutburk ska du köpa typ en burk från mbrp eller slp som faktiskt ger hästar, men då får du räkna på 4000:- köper du några andra burkar kan du tappa hästar

Stins1!

Välkänd medlem
15 mar 2008
5.264
10
36
Sundsvall
Reedspacers ger renare gång på lågavarv, blir av med bluddret och får bättre gassvar. Ger väll 2-5hk.

Slutburk behöver man inte. Vipern låter nog gött orginal ;)

Så här lät min Viper -02 me Speedtech slutburk. Hade den i ungefär 3 veckor sen sålde jag den.

http://www.garaget.org/video/cvisfsy6oxmq

snurre

Välkänd medlem
3 jun 2008
774
0
16
Lycksele
Vad jag har hört så skall inte Reed spacers göra någon skillnad på vipermotorn.
Jag rekomenderar att byta skidor till Yamahas egna mountainskidor. Jag blev ruskigt nöjd med dem, har totaltek styrstål med 8" coromant. Skidor, stål och monteringssats landade på ca 3500kr på Temab. Sen köpte jag även halkskydd till ytterkanterna "rören" på fotstegen, 400kr blev det. Dyrt men orkade inte göra egna. När jag hade satt dit dem ansåg jag att dom var värda varenda krona. Sen funkar dessa lite som förstärkning också.

Det som jag inte är nöjd med och jag kommer att "modda" är: Matta med högre kammar, no-slip drivhjul, hårdare fjäder till främre boggiedämparen eller annan dämpare, högre och hårdare dyna, styrhöjare (jag är drygt 190cm lång), sen kan det även hända att jag drevar ner den, gör lätt 170 (på mätaren) efter isen vilket är onödigt enl mig.
Variatorkit rekomenderar jag då man vet att det gör skillnad på egentligen alla maskiner.

Lycka till!

Andersson

Välkänd medlem
31 jan 2007
1.338
1
16
Kiruna
Skulle satsa på ett par SLP Powder Pro Skidor och V-kitt direkt vilken skillnad det blir säger jag bara! Underbara skidor som fungerar helt underbart i snön/leden/banan och V-kitt gör en enorm skillnad i Vipern.

Grillis

Välkänd medlem
7 jul 2007
570
0
16
Vuollerim
låter bra jag är 188 cm lång och snart 17 år så man vet aldrig om man växer nå mer hoppas inte det :D jo skidor känns som det viktigaste tror jag. snurre kan du mäta hur bred yamahas mountain skidor är och orginal och är det olika skidor på den kort vipern och viper mountain? v-kitt hade ochså varit roligt

berrob

Välkänd medlem
25 jul 2007
3.324
1
36
Luleå
Drömmen med en viper vore ju trots allt. Öhlinare fram, Lynx boggie bak, högre dyna samt styra. SLP Trippel pipor med ljuddämpare (tysta varianten) , gärna nån cc till , variator kitt. 44mm kammar :) Hade nog blivit optimalt. Ev längre fjädringsväg i framvagnen också...

Undie

Välkänd medlem
16 dec 2005
3.280
125
63
50
Orsa
Drömmen med en viper vore ju trots allt. Öhlinare fram, Lynx boggie bak, högre dyna samt styra. SLP Trippel pipor med ljuddämpare (tysta varianten) , gärna nån cc till , variator kitt. 44mm kammar :) Hade nog blivit optimalt. Ev längre fjädringsväg i framvagnen också...
Mmmm drömmen av den våta varianten =)

snurre

Välkänd medlem
3 jun 2008
774
0
16
Lycksele
Om jag kommer ihåg det så fixar jag det i veckan.

Ang våta drömmen. Det ligger ju ute en modviper på blocket med hauck 760 kit, trippelpipor, öhlinare fram, lynx boggie, mountainskidor, m.m.

Grillis

Välkänd medlem
7 jul 2007
570
0
16
Vuollerim
Hahah. tackar snurre bara höra av dig i forumet eller nå :D kom på att jag kanske glömt lägga till en liten detalj att det är en Viper (Mountain) -04 som står på min gård kring 12 ikv längtar då nu som fan. hört att det sitter knacksensor är det ett +?