Moment top + cylinder på Arctic 440?

Tengil

Välkänd medlem
23 mar 2005
823
48
28
Dvärsätt, Jämtland
Ok tack för svaret. Men vilket moment gäller för cylindrarna? Har inhandlat en momentnyckel idag för att det ska bli riktigt gjort. Vore bra om någon har alla siffrorna.
 

henkew

Välkänd medlem
31 dec 1999
1.630
0
16
45
Bredbyn
www.henkew.com
Perfekt Tengil, du har startat just en sån tråd som jag tänkte starta!

Men jag undrar hur mycket man ska dra toppen + dom fyra cylinderfotsbultarna på en Zr440 -97.
Det är väl kanske samma värden som för 91:an men det känns alltid bra att höra vad som gäller...


Hoppas att vi får ett snabbt och bra svar så att vi kan få nyskick på våra skotrar till helgen! :)



PS. Jag fixar till rubriken lite.
 

Tengil

Välkänd medlem
23 mar 2005
823
48
28
Dvärsätt, Jämtland
Ja jag hoppas att nån arctic kunnig kan ge oss lite information. Sen undrar jag också hur man på enklast sätt tömmer kylsystemet på glykol så att det inte rinner ner i vevhuset och förstör! Såg på sprängskissen att det var en "drain" plugg på vattenpumpen. Är det där man tömmer eller finns det nån tapp på vevhuset? Ös på med ideér!!
 

Snävan1

Semi PRO sledder
29 okt 2004
28
0
0
Strand
Om jag tyder min verkstadshandbok rätt så får jag fram att bägge
motorerna ska dras med följande moment:
Topp = 20-25Nm
Cylinder = 30-40Nm


När det gäller tömning av kylsystemet så använde då jag pluggen vid vattenpumpen då jag tömde min 550.
 

Tengil

Välkänd medlem
23 mar 2005
823
48
28
Dvärsätt, Jämtland
Ok. Perfekt! Tack för svaret! Förresten..är det någon som vet vilken kompression det ska vara på en 440 lc motor? Runt 9 kg? Vet att det bör vara lika mycket på bägge i af.
 

MrGreen

Välkänd medlem
1 jan 2000
1.700
0
16
57
Hoting
Tengil skrev:
Ja jag hoppas att nån arctic kunnig kan ge oss lite information. Sen undrar jag också hur man på enklast sätt tömmer kylsystemet på glykol så att det inte rinner ner i vevhuset och förstör! Såg på sprängskissen att det var en "drain" plugg på vattenpumpen. Är det där man tömmer eller finns det nån tapp på vevhuset? Ös på med ideér!!
Helt riktigt så tömmer du kylsystemet med drain pluggen och den är utformad som en slangnippel så du kan trycka på en slang och leda bort vattnet så du slipper söla ner hela baljan och golvet under.
 

henkew

Välkänd medlem
31 dec 1999
1.630
0
16
45
Bredbyn
www.henkew.com
Tengil skrev:
Ok. Perfekt! Tack för svaret! Förresten..är det någon som vet vilken kompression det ska vara på en 440 lc motor? Runt 9 kg? Vet att det bör vara lika mycket på bägge i af.
He blev ju en lyckad tråd det här!

Ang. kompet så vet jag inte om det är samma i våra motorer men jag får i.a.f. bra exakt 7kg i min med schyssta kolvar och cylindrar.
Rätt lite men jag tror inte att det ska vara mer, nån som har korrekt värde svart på vitt?