Monoshock som smäller.

jammen600

Välkänd medlem
14 dec 2004
1.395
0
36
Timrå
Ni som vet varför smäller det i boggien på en RX1 med monoshock boggien
vid körning på led med spasmerboopgastumme toppar, frågar för en kompis räkning som tydligen inte ha råd att medverka aktivt i vårt superforum denna outtömliga källa på information.:nod:
 

berrob

Välkänd medlem
25 jul 2007
3.324
1
36
Luleå
Det är så det är helt enkelt. Viktförskjutnings staget som låter. Det nere vid mattan.
Om ni kollar med Yamaha handlaren så kan det finnas några brickor man kan köpa för att få tyst på eländet.

Det kan ju också vara läge att kolla så det är rätt injusterat. Följer med en speciell nyckel för det.
 

jammen600

Välkänd medlem
14 dec 2004
1.395
0
36
Timrå
Det är så det är helt enkelt. Viktförskjutnings staget som låter. Det nere vid mattan.
Om ni kollar med Yamaha handlaren så kan det finnas några brickor man kan köpa för att få tyst på eländet.

Det kan ju också vara läge att kolla så det är rätt injusterat. Följer med en speciell nyckel för det.
Snacka om snabbt svar det är gediget, ska informera den snåle om detta
och tack för informationen.:smile1:
 

Rizzzo

Välkänd medlem
29 nov 2009
252
1
16
Ni som vet varför smäller det i boggien på en RX1 med monoshock boggien
vid körning på led med spasmerboopgastumme toppar, frågar för en kompis räkning som tydligen inte ha råd att medverka aktivt i vårt superforum denna outtömliga källa på information.:nod:
Det är regleringstången/Control rod som låter. Du kan ju ta lös den och ta isär den och rengöra och bara sätta in lite fett i den. Man kan fixa till det med en fjäder m.m har jag för mig hos Yamaha center. När du sätter denna på -Max- så är den tyngre att styra men du får mera grepp i marken. -Min- lättare att styra men sämre grepp. original sitter denna på STD(mitten) Den ska även bara dras med special verktyget som följer med och har en skala, som man ska sätta på ett speciellt sätt. När du sedan låser efter justeringen dra bara 35 nm inget mera, annars blir den svår att få lös och du kan ha sönder ditt vertyg. När du lika är i farten så sätter du ditt sag på 40-45mm så funkar din dämpare som den ska.