Monosuit/overall/vuxenpyamas hiss elr diss???

kenth

Välkänd medlem
27 sept 2011
1.397
2
38
Säter
När du menar att Gortex är bättre än Sympatex, vad syftar du på då? Slittålighet eller?

Tobe Privus monosuit ligger på 6995kr!!!

Klim är helt enkelt top of the line märket inom snöskoter. Finns en del att anamma från mountaineers kläder för att bli ännu bättre, men TOBE har långt kvar, då det till stor del handlar om att se ball ut istället för att lägga ner det där lilla extra på passform och detaljer som fungerar i ur och skur. Visst har TOBE suits gjort stora framsteg både utseende och kvalitétsmässigt, men jämför bara en sådan liten detalj karborrbandet vid handleden på en TOBE med en KLIM eller varför inte en Haglöfsjacka. Liten, men ack så viktig. Sen är ju Gore-Tex alltid Gore-Tex.

Last edited:

T.N.T.

Välkänd medlem
26 feb 2009
3.144
5
36
Gänsen mellan Falun å Borlänge
Klim är helt enkelt top of the line märket inom snöskoter. Finns en del att anamma från mountaineers kläder för att bli ännu bättre, men TOBE har långt kvar, då det till stor del handlar om att se ball ut istället för att lägga ner det där lilla extra på passform och detaljer som fungerar i ur och skur. Visst har TOBE suits gjort stora framsteg både utseende och kvalitétsmässigt, men jämför bara en sådan liten detalj karborrbandet vid handleden på en TOBE med en KLIM eller varför inte en Haglöfsjacka. Liten, men ack så viktig. Sen är ju Gore-Tex alltid Gore-Tex.
Ja vad de gäller passform har jag inget att klaga på hos tobe, men smaken är som baken,
Visst är gortex otroligt bra men läser man åtskilliga sidor om gortex och sympatex så är sympatex betydligt bättre tyg än gortex vad de gäller vattenpelare och andningsförmåga, vattenpelare på tobe 45000mm och på gortex 28000mm tex, å då återstår väl slitaget och det hittar jag inga tester på gortex vs. Sympatex!!! Så frågan är om Klim verkligen är bättre? Kanske på slitage och andra praktiska funktioner?

mattgojohn

Välkänd medlem
1 jan 2000
1.876
112
63
Skellefteå
Det är ju inte tyget som ger plagget sin vattentäthet, andningsförmåga, utan membranet, dvs, gore-tex, sympatex, eVent etc. Alla dessa är kvalitetsmembran och vi som kunder har nog svårt att märka så stora skillnader mellan dessa. Det som skiljer är som Kenth skriver kvalitén i "sömnaden", så i butiken, gå gärna från plagg till plagg och syna, man märker skillnad.

RullstolsZigge

Aktiv medlem
17 sept 2013
74
7
8
Berg
Vart köper man vanliga overaller? Finns nån modell på Jula men de är både skitfula och dåliga. Vill inte ha nån värstingmodell för 6000 heller även om de är jätteprisvärda.

JAAG

Välkänd medlem
1 jan 2000
4.527
409
83
Malå/Adak
Vart köper man vanliga overaller? Finns nån modell på Jula men de är både skitfula och dåliga. Vill inte ha nån värstingmodell för 6000 heller även om de är jätteprisvärda.
Dom stora arbetsklädestillverkarna, Blåkläder, Fristads, Björnkläder osv, har i regel bra grejer om det inte behöver se så ballt ut. Taiga hade en gång i tiden en Goretexoverall, det var första gången jag såg hängslen i en overall, den var inte billig men Taiga gör bara Top_of_hte_line-pryttlar för industri/militär/polis, inget modekrafs.

asker

Staff member
Moderator
9 jan 2005
14.216
1.052
113
Stora Blåsjön
Nackdelen med arbetsoveraller är att dom oftast är för varma för aktiv körning.
Men annars har du jetwear som kostar mellan 2-3000kr beroende på när du köper dom.
Annars kan man hitta billiga skid/snowboard overaller, dock är dom inte så bra... köpte själv en Salomon overall billigt som var i nyskick som har ett nypris på 9-10000 och den är jag då inte imponerad av, tobe overallerna känns riktigt bra i jämförelse i funktion för snöskoter..

tafflo

Välkänd medlem
19 okt 2008
202
1
18
Jag köpte en vanlig snowpeople-overall som jag kört två säsonger med, jag tycker den är helt okej för vad den kostar, halva priset så ja betala typ 1200 spänn, näst sista overallen var också en snowpeople som ja fick när ja köpte moppe, typ 20 år sen :) så den har varit med x antal timmar haha.
Ang arbetsoverall har ja de i jobbet o de som är totalt värdelöst att dom inte har snölås i benen, får silvertejpa fast benen mot bootsen, känns sådär, tror de är fristads varsel ja har i jobbet. Testade på jula ifjol men dom har fantastiskt dålig passform, lika bred som lång :)

kenth

Välkänd medlem
27 sept 2011
1.397
2
38
Säter
Någon som har testat FXR Ranger Suit, eller bara klämt o känt?
Stretchmaterial är alltid välkommet och vattentät ska det vara med mindre kända material som HydrX och ACMT.
Ser ok ut. Pris 6495kr

kenth

Välkänd medlem
27 sept 2011
1.397
2
38
Säter
Var på VIP invigning av Bohlins nya butik/verkstad igår. Grymt ställe.
Klämde, kände o testade en FXR Ranger suit. Det enda posetiva jag kan säga är att den har stretchpaneler på en del ställen. Annars är det inte mycket man får för 6495kr(!)
Den är formgiven för feta amerikaner som inte reser sig speciellt ofta för att köra aktivt.Den sjukt tilltagen över buken. Jag är 175cm/75kg. Testade M. Bra i längd, men jag hade lätt fått plats med en 6mån bebis i bärsele innanför. Dessutom ordentligt vadderad i bakpartiet så när det blir blött där så kommer den vara blöt resten av dagen.
Slängde på mig årets TOBE direkt efter och det kändes som, wow vilken skillnad. I allt. Passformen är grym. Minst hälften så tung? Vattendropparna får svårt att fästa på det nya yttertyget. Tobe klättrar ett steg närmare toppen. Den som väljer en FXR framför TOBE får gärna förklara varför, då det för mig är obegripligt.
Hade vart roligt att få testa en Klim direkt efter, men tyvärr fanns det ingen på plats.

eing9911

Välkänd medlem
8 dec 2008
1.398
181
63
Offerdal, Jämtland
Jag lyfter tråden för nu har det gått nästan ett år sen senaste inlägget.

Har det hänt nått nytt på vuxenpyjamasfronten? Jag tänkte skaffa en och har väl fastnat för Tobe Privus av någon anledning.

Hur var föregående säsong? Vad ska man ha? Som ovanstående skriver, varför ska man välja FXR före Tobe? (Vilken FXR är förresten jämförbar med tex Privus?) Klim har jag definitivt inte råd med (har egentligen inte råd med de andra heller men måste ha något då jag lessnat på mitt 2-delade Halvarsson ställ, he bli för blött nu för tiden...)

Monumento

Välkänd medlem
21 jul 2008
1.233
4
38
Norra Sverige
Jag lyfter tråden för nu har det gått nästan ett år sen senaste inlägget.

Har det hänt nått nytt på vuxenpyjamasfronten? Jag tänkte skaffa en och har väl fastnat för Tobe Privus av någon anledning.

Hur var föregående säsong? Vad ska man ha? Som ovanstående skriver, varför ska man välja FXR före Tobe? (Vilken FXR är förresten jämförbar med tex Privus?) Klim har jag definitivt inte råd med (har egentligen inte råd med de andra heller men måste ha något då jag lessnat på mitt 2-delade Halvarsson ställ, he bli för blött nu för tiden...)
har åkt med FXr och tobe. Tobe känns lite lättare men fastnar betydligt mer snö på dessa. Åkte med Spetsnatz (stavning) modellen. Tobe blir inte blöt av all snö den samlar men är drygt med all snö dock.

Skulle rekommendera FXR.

jani8

Välkänd medlem
31 maj 2012
194
1
18
byske
Var upp till Arvidsjaur och köpte en Tobe Opus på rean där ,får hoppas att man blir nöjd med att köra med en monosuit.