Motorklyvning. Något att tänka på? Rotax 377

grop

Välkänd medlem
Är det något speciellt att tänka på för att få bort variatorskivan och svänghjulet/tändsystemet?

En avdragare har jag förstått att jag behöver. Trodde jag skulle kunna få isär blockhalvorna utan att ta bort svänghjul eller variatorskiva men någon del kilar fast så jag får inte isär dom. Hade tänkt ta lös allting för att ha lite mindre att handskas med då man ska ta lös variatorskivan.. Men se det lyckades inte
 

grop

Välkänd medlem
Klyvning Rotax 377

Nu har jag förökt på tok för länge att få lös både variatorskivan och svänghjulet på den saten! Det är alltså Rotax 377 som sitter i en Lynx 3900 -88. Har fattat att det inte bara är att sätta en avdragare i variatorskivan och dra. Utan har satt en lång gängstång i axeln och försökt med hjälp av en bult pressa lös skivan. Men är det inte de yttre gängorna man ska använda sej av?

Sen har jag ingen vanlig avdragare så jag har inte haft möjligheten att ta lös svänghjulet. Men jag har fått höra att den bara ska vara att ta en mejsel att bryta lite lätt med och sedan knacka till med plasthammare. Det har då inte hjälpt för mej. Varken med lite våld eller lite mer.

Hur fan gör jag enklast?
Håller på att bli tokig. Skulle ju få ihop skiten ikväll/natt.
 

bcool

Välkänd medlem
20 mar 2008
5.277
5
38
Luleå
Tändplattan sitter i båda blockhalvorna, så du måste absolut bort med svänghjul och tändplatta. Variatorn kan du låta sitta kvar, såvida du inte ska byta yttre vevaxeltätning, då måste du bort med den...

Annars är det inga svårigheter!
 

grop

Välkänd medlem
Jag ska byta alla packningar och vevaxeltätningar. Tändplattan har jag märkt sitter fast i halvorna. Har sett nu att det ska kunna gå att få ett övertryck med olja för att få lös varitorskivan. Kom just på att jag har en vedklyv hemma... kanska man ska använda sej av hydraliken på den... ;)
 

fax110

Välkänd medlem
12 dec 2008
189
1
6
Vännäs/Robertsfors
Sv: Klyvning Rotax 377

nja är väl snarare så att en rotax 377 är lite småt ovanlig nuförtiden och dessutom en odödlig motor är nog inte många som klyvt sin 377a
 

Pyrro

Välkänd medlem
12 sept 2005
2.807
1
36
Sundsvall
Sv: Klyvning Rotax 377

Kan ju även vara så att ingen skruvar i dem för att man får en annan motor för 1000kr.
 

grop

Välkänd medlem
Sv: Klyvning Rotax 377

Kan ju även vara så att ingen skruvar i dem för att man får en annan motor för 1000kr.
1000kr hittar jag ingen för men 2000kr hittar jag. Men jag köper inte en motor för ens 1500 som jag inte vet något om. Då tar jag hellre isär motorn själv så jag vet hur allt är. Att köpa en motor som KAN haverera efter 50 mil har jag ingen lust att köpa.
 

Pyrro

Välkänd medlem
12 sept 2005
2.807
1
36
Sundsvall
Ja för att få bort variatorn behöver du en avdragare, finns att köpa hos din närmaste Återförsäljare.

Samma sak gäller svänghjulet, antingen köper du en avdragare eller bygger en egen.
Jag hade byggt en egen då det bara blivit kaffeved av de köpta avdragarna jag använt.
 

grop

Välkänd medlem
Vad vill du se? Här är några bilder jag har tagit.

Det det hela började med. En bränd kolv.


Innan jag satte igång för fullt.


Blocket delat, men variatorskivan sitter kvar. upptäckte i det här läget att jag behöver byta några lager också. Litet väsande ljud från minst 2 lager.


Självklart är man ute i naturen då man har möjlighet. Här håller jag på med terapijobbet att göra ren och skrapa bort packningar. En sak som jag funderar på är om jag måste in med någon packningspasta eller liknande mellan blocken. Satt inget där till min förvåning.
 

spitchen

Välkänd medlem
5 dec 2008
836
0
16
Dala Järna
Om du behöver så finns alla toleranser, moment, sprängskisser och verktyg mm i verkstadshandboken för ockelbo under övrigt.
 

muotkas

Välkänd medlem
2 jan 2007
1.462
0
36
Kiruna
Fått lös variatorn? Du kan köra med oljetricket, attså olja in i hålet och gängtejp fast i bulten, och gänga in! du borde den lossna.
 

Lynxi

Välkänd medlem
20 jan 2006
890
3
16
Luleå
När jag tog lös inre variatorhalvan till min Lynx 250 -89 så skaffade jag en bult med fingängad tumstigning, samt ett dorn från järnaffären som jag fick kapa av litegrann.
Dornet förs in i variatorhalvan o sedan gängas bulten in på den. Jag satte tjock olja på gängorna för att undvika gängskärning.
Sedan körde jag med muttermaskin o det har fungerat bra.
Vid ett tillfälle fick jag hålla i själva variatorskivan med handen, jag höll alltså upp motorn från garagegolvet så att jag kunde dra på en smäll på bulten med en studsfri plasthammare.
Då lossnade variatorhalvan med en smäll.
 
Last edited:

grop

Välkänd medlem
Var och letade igenom skruv och bult lådan noga idag. Hittade naturligtvis inget som passade. jag hittade en vinkel från ett rörsystem som passade men naturligtvis så hade jag inget som passade på andra sidan. Hade tänk koppla på hembyggda vedklyven och trycka på med den. Jaja... ska se om jag hinner med mej i morgon så ska jag till en kille som kan, har och gör ALLT.
 

Lynxi

Välkänd medlem
20 jan 2006
890
3
16
Luleå
Ska försöka hitta bulten med tumstigning i mitt garage. Har förslarvat bort den nånstans.

Packningsmaterialet som du ska använda mellan blockhalvorna heter Loctite 574 flänstätning och är orange till färgen.