Motorklyvning. Något att tänka på? Rotax 377

Pitabroed

Välkänd medlem
7 nov 2005
3.275
84
48
Övik
Håller själv på med en 447 nu, ungefär samma projekt som du. Mina kolvar såg ut precis sådär, fast en hade det försvunnit några bitar ur tom. Packboxen på MAG sidan var helväck, såg även ut att läka mellan blockhalvorna och lite här och där :)

För variatorn är det M14x1,25 stigning, samma gäng som på ett tändstift, så linda bara på gängtejp på tändstiftet, fyll olja i hålet och dra dit tills det är hyffsat stumt. Sen knackar du till med en hammare på stiftet så ska det ploppa lös.
 

grop

Välkänd medlem
Har nu satt ihop halvorna igen (fick hjälp med variatorskivan).

Har en liten fundering angående gummipluttarna som satt i motorn från början. Dessa använde jag mej inte utav nu utan jag tog oringarna och satte de över lagrena i stället då det tidigare saknades. Någon som tror att det ska ha någon betydelse vilket man använder? Ren känsla så bör det vara bättre med oringarna då de även tätar runt lagrena så inte oljan tar den vägen i stället.

Här på bilden visar jag gummipluttarna och dess placering. Nu är de alltså bortplockade och istället sitter oringar på lagrena.

 

grop

Välkänd medlem
Nu lever pärlan igen! Hur kan man vara säker på att variatorn inte får för sej att börja lossna då? Känns lite olustigt att det inte är något spår eller liknande som håller den.

Har ni några råd inför inkörningen? Inte tomgång och inte fullgas har jag förstått iaf.
 

Lynxi

Välkänd medlem
20 jan 2006
890
3
16
Luleå
Om konan på både axeln o variatorn var torra från olja o fett, så är det inget att oroa sig för.
Dra bara åt variatorn igen efter ett par mils körning.
Jag tankade upp skotern med 20 liter 4% oljeblandning efter renoveringen.
När jag tog isär motorn igen så var kolven o ringarna i fint skick.
Kör bara som vanligt, dock ingen iskörning med lite gas o ligga "på rulle" så att säga, utan låt motorn jobba hela tiden.