Jo, jag har en mach1 -93 med en rotax 670-motor, den är helt original. Varje år är jag påskveckan i fjällen, ungefär som en avslutning på skotersäsongen, då är det ingen snö när jag kommer hem därifrån.
Så för 2 år sedan när vi var i fjällen gick den kall efter att ha gått med normal temperatur. Så pågick det väl i två dagar, sen helt plötsligt gick den varm. Så höll den på och skiftade temperatur ibland, men eftersom vi var i fjällen kunde jag inte göra nånting åt det hela, bara köra och hålla koll på tempmätaren.
Så till ifjol bytte jag termostat till en ny. Körde ingenting på hela vintern förrän våran årliga fjällen-vecka. Kollade tempen när jag körde och den låg normalt. Så den tredje dagen så blev den varmare och varmare, att jag vek ut i lössnön hjälpte inte. Sen var den oftast normal, gick ner till kall ibland och låg så ett bra tag och blev ibland varm.
Nu är det snart skotersäsong så nu måste jag ta tag i det hela. Är det någon som har något tips? Har inte lust att köpa en termostat till (700kr).
Kanske ska tillägga att med kall menar jag 40C, normal 60C och varm när den tar i "rödmarkeringen". Och den pendlar inte hela tiden i temperatur, kan som sagt ligga normalt i tio mil. Sen bara sjunka till 30-40C och ligga så i tio mil för att sedan långsamt stiga till 90C.
Så för 2 år sedan när vi var i fjällen gick den kall efter att ha gått med normal temperatur. Så pågick det väl i två dagar, sen helt plötsligt gick den varm. Så höll den på och skiftade temperatur ibland, men eftersom vi var i fjällen kunde jag inte göra nånting åt det hela, bara köra och hålla koll på tempmätaren.
Så till ifjol bytte jag termostat till en ny. Körde ingenting på hela vintern förrän våran årliga fjällen-vecka. Kollade tempen när jag körde och den låg normalt. Så den tredje dagen så blev den varmare och varmare, att jag vek ut i lössnön hjälpte inte. Sen var den oftast normal, gick ner till kall ibland och låg så ett bra tag och blev ibland varm.
Nu är det snart skotersäsong så nu måste jag ta tag i det hela. Är det någon som har något tips? Har inte lust att köpa en termostat till (700kr).
Kanske ska tillägga att med kall menar jag 40C, normal 60C och varm när den tar i "rödmarkeringen". Och den pendlar inte hela tiden i temperatur, kan som sagt ligga normalt i tio mil. Sen bara sjunka till 30-40C och ligga så i tio mil för att sedan långsamt stiga till 90C.