Mountain Max -01 renovering/förbättring?

Triple800

Välkänd medlem
1 jan 2000
1.845
5
38
41
Boden
Tänkte jag skulle göra en projekttråd för en gångs skull fast jag redan kommit en bit i mitt projekt.

Började med att i höstas sälja bort alla gamla och nya skotrar (sammanlagt 5st) samt en massa delar som blivit liggandes för länge pga. flytt bland annat.

Men skotermänniska som man är så kunde man ju inte hålla sig när man ramlade över en maskin som tycktes vara till jävligt rätt kurs med tanke på skicket.

Började med att modda dit xenon och en liten styrhöjare +annat styre som redan låg i garaget. Lite ombestyckning av variator och förgasare blev det direkt också. Första provturen på innan nyår så slutade hastighetsmätaren att funka och jag tog in skotern för översyn igen .... här börjar allt som ska göras /är gjort fanns en hel del att störa sig på så de blir en riktigt genomgång.

Kommer uppdatera med bilder eftersom hade jag tänkt på de som blir gjort på den.

Blir bla.

*genomgång av boggie/framvagn
*Pipor
*xenon (redan monterat)
*variator bestyckning
*förgasar bestyckning
*montering av avgastemp
mm.

Står just nu utan boggie och framvagn för uppdatering/renovering.

Börjar med min skoterlyft/motorstativ grej som hittades bland allt skrot på jobbet:)


Nån kam borta på mattan går väl att leva med.


Boggien ute för renovering av axlar,byte av alla lager och byte av nån bussning. Skulle sitta en öhlinare fram i boggien igentligen då jag skulle köpa av en här på forumet men den har inte dykt upp på ca 3 månader och han svarar inte på mina pm så den kommer nog aldrig. Ev. blir det en engans istället. Håller även på att göra egna quickrods. Kommer bilder på dom också.


Framvagnen isärplockad då det visade sig att nån tidigare ägare monterat sxr stag på höger sida (aningen längre) så den var alltså bredare på höger sida än vänster:hmmmm: Håller även på att göra om ett par HPG racing dämpare så dom passar yamaha infästning.


Kommer mer senare.
 

snurre

Välkänd medlem
3 jun 2008
774
0
16
Lycksele
Roligt projekt, det blir nog en rolig skoter när den är klar.
Kändes det inte att framvagnen var annorlunda höger mot vänster? Hur mycket skiljer armarna mot varandra?
 

Triple800

Välkänd medlem
1 jan 2000
1.845
5
38
41
Boden
Den kändes mjukare på höger sida (kan även bero på krokig dämpare) men har ju bara hunnit prova den ett par km innan jag tog in den för meck igen. Stagen på högersidan var 3cm längre än på andra sidan.
Kan ju vara stag från srx eller nåt annat också vet inte vad de är för spårvidd på sxr/srx mfl. Men jag kortade dom bara 3cm och svetsade ihop igen.

Var även bytt trailarm på den sidan så den har nog smakat på stubbe, träd eller liknande.



Var drivaxellagret som for då hastighetsmätaren slutade fungera. Så de är bytt nu också.
 

ErikBerg

Välkänd medlem
14 apr 2006
2.957
8
38
Utanför Umeå
Hej. Kul med ännu ett MM-projekt!

Jag kan varmt rekommendera:
1) Quickrods. Gör faktiskt jättestor skillnad. Skidorna nere på leden eller skidorna uppe i lössnön, välj själv.
2) Byt skidor! Jag bytte till SLP PP. Det var nog de bäst spenderade pengarna. :)
 

Triple800

Välkänd medlem
1 jan 2000
1.845
5
38
41
Boden
Ska fota å berätta om xenon konverteringen när jag varit till garaget nästa gång.

1. Quickrodsen blir nog klara ikväll så de är på G
2. Ang. slp PP skidor så har jag haft såna på 4 maskiner redan och bara varit nöjd på två av dom. Har ett par helt nya nytro org. skidor som de nog blir att testa först.

Hade inte tänkt plöja ner en förmögenhet (nog dyrt redan) på den här maskinen då de ev. blir nytt nästa år igen eller ha kvar den här ett år till och förlänga den och bygga om ännu mer. Får se vart de slutar:worried:

Har ju haft en benägenhet att byta/köpa skoter minst 2 gånger per år senaste åren.
 

Triple800

Välkänd medlem
1 jan 2000
1.845
5
38
41
Boden
Kan väl börja med xenon konverteringen först då.

Började med att bygga en batterihållare som passar på kedjehuset där org. batterihållare brukar sitta. Drog upp + och - matning till lykthuset.

Finns en kontakt med tre kablar i nånstans på kabehärvan kring luftburken med en röd,svart och röd/vit kabel. Där tog jag ut laddström till batteriet från den röda och svarta kabeln.

Batteri med hållare.


Monterade ballaster och reläsatsen inne i lamp/mätarhuset samt kopplade in alltihop. Så nu har man fungerande hel och halv xenon 50w:)




Styrhöjaren med styre (kan behövas om man är över 190 lång), nu även med handtagsvärmare som ska kopplas in.


Här syns hur jag dragit om gas och oljepumpsvajer över luftburken. Även bytt till Viper Mtn gasvajer. Notera även kylaslangen som dragits om för att inte ta i piporna.


En bild på fulpiporna som ska dit. Funderat på att lacka dem med värmefärg men har för mig de inte brukar se så fint ut efter första provsvängen så dom kanske får se ut såhär i vinter iallafall.


Monterade en ny kedja ikväll men upptäckte att den var exakt samma skick som den som satt där innan så nu har man ju en fin reservkedja över också:)


En liten bild efter framvagn blev ihopmonterad med rätt längd på stagen och ombyggda framdämpare.


De var allt för ikväll ska bygga klart rodsen imorgon var det tänkt och göra fotstegs/boggie infästnings förstärkningen klar.
 

Triple800

Välkänd medlem
1 jan 2000
1.845
5
38
41
Boden
Har inte hunnit ta nån bild vid tidigare provstarter men ska göra de så fort den är igång igen (mest troligt innan helgen)
 

Triple800

Välkänd medlem
1 jan 2000
1.845
5
38
41
Boden
Först nu kommer en liten update då jag var tvungen att åka till våran kungliga huvudstad å lära stockholmarna hur man röjer snö på järnvägen:)

Först en bild på fotstegsförstärkningen även förstärkning av främre boggie infästningen. Har borrat ut alla org. nitar som satt bakom förstärkningen och borrat igenom från baksidan och även nitat i org. hålen så nu sitter den rätt så bra.

Under konstruktion



Färdigt



Såhär blev det med dom hembyggda quickrodsen (funktion före utseende)



En bild på skönheten när den nästan är klar utvändigt (lite mörkt i garaget bara)



Så nu återstår färdigmontering av piporna samt montering av en del extra utrustning (yxa,digatron mm.) och så förstås bestyckning av förgasare och variatorer.

Lite saker som dök upp på posten



Vikter som är lite påsvetsade ska testa nita dom med tyngsta nitarna men tror att de blir för lätt ändå.



Just nu lutar det dock åt att försöka få dit en Polaris P85 primär istället då jag har mer saker till dom liggandes på hyllan tex. justerbara vikter massor av fjädrar mm.

Verkar ju inte gå att få tag i beggade Yamaha vikter för att testa ut vad som fungerar och köpa nya blir man ju ruinerad av. Tror de var kring 800kr styck för 89L-00 som jag inte ens vet om dom kommer fungera.
 

ErikBerg

Välkänd medlem
14 apr 2006
2.957
8
38
Utanför Umeå
Snyggt med fotstegsförstärkningarna! Ser fabriksgjort ut = som det ska när man moddar, tycker jag. :nod:

Men du, de där skitpiporna ska väl inte sitta på en så fin skoter, sälj dem till mig! ;)
 

Triple800

Välkänd medlem
1 jan 2000
1.845
5
38
41
Boden
Snyggt med fotstegsförstärkningarna! Ser fabriksgjort ut = som det ska när man moddar, tycker jag. :nod:

Men du, de där skitpiporna ska väl inte sitta på en så fin skoter, sälj dem till mig! ;)
Jo å dom lackades i all hast med fälgspray:) Lite tur att de blev nästan samma nyans dessutom.

Haha bara ren lyckträff när jag ramlade över dom piporna å dom lär nog få sitta där tills skotern säljs åtminstone:)

Kan ju avslöja att jag provstartat med piporna en snabbis i garaget å de läter förjävla gött:) Filmade även provstarten men filmen blev så stor så jag vet inte vart man ska lägga upp den isf. Blir nog mer film sen när jag ska ut å provköra.
 

Triple800

Välkänd medlem
1 jan 2000
1.845
5
38
41
Boden
Har bara tagit nån bild i dagsljus idag men får försöka få nån i mörker sen också. Kommer nog lite bilder från första provturen efter mod. men jag glömde kameran i garaget så de blir nog imorgon.

Kommit fram till några saker som måste åtgärdas innan nästa sväng.

*Mattspänning (rappade hela tiden i djupsnön men den tog sig iallafall)
*Variator bestyckning (jävligt dålig backshift dock höll den rätt varv ca 8-8100)
*Dra fast styret (fick lowriderstuk efter lite bus i snön)
*Göra klart fästena till digatron

säkert nå mer när jag ändå börjar skruva
 

850-t5

Välkänd medlem
24 nov 2009
519
1
18
Umeå
Har bara tagit nån bild i dagsljus idag men får försöka få nån i mörker sen också. Kommer nog lite bilder från första provturen efter mod. men jag glömde kameran i garaget så de blir nog imorgon.

Kommit fram till några saker som måste åtgärdas innan nästa sväng.

*Mattspänning (rappade hela tiden i djupsnön men den tog sig iallafall)
*Variator bestyckning (jävligt dålig backshift dock höll den rätt varv ca 8-8100)
*Dra fast styret (fick lowriderstuk efter lite bus i snön)
*Göra klart fästena till digatron

säkert nå mer när jag ändå börjar skruva
rappningen för mattan löser du med Non-slip hjul ju. säg inte att du inte har montera det? det är ju ett måste på MM.
 

Triple800

Välkänd medlem
1 jan 2000
1.845
5
38
41
Boden
Tanken är att om jag behåller den så ska den förlängas ev.med nytro MTN matta och då hade jag behövt byta hjulen igen så de får gå med orginal ett tag till. Men jag tror ju de funkar bättre om man spänner mattan rätt.

Såg nu att den hänger ner ca 3-4cm bara av att man lyfter upp den så den måste ha slackat lite efter några mils körning.
 

ErikBerg

Välkänd medlem
14 apr 2006
2.957
8
38
Utanför Umeå
Nonslip = guld. Min rappar inte längre, inte ens med slappt spänd matta och full mutter från stillastående i 1 meter lössnö. :D
 

Triple800

Välkänd medlem
1 jan 2000
1.845
5
38
41
Boden
Frågan är ju bara hur dom som kört utan non-slip 1500-2000mil har klarat sig utan igentligen? Visst är det bra men de kändes onödigt att lägga ut 2500kr för att kanske behöva köpa nya efter 50mil igen. Blir som sagt om jag behåller skotern och förlänger den.

Jajja här kommer kvällens bilder iallafall.

Piporna monterade å klara.


Även tempgivarna monterade.


Nästan dagsljus men de syns ju lite hur det lyser med Xenon


 

850-t5

Välkänd medlem
24 nov 2009
519
1
18
Umeå
fy fan vad tjusigt med xenon.. vore gött med att få slippa montera ett batteri bara för det..