mountain max på 2 cyl

Jonte G

Medlem
3 jan 2005
26
0
1
Luleå
Problem!!!

Har problem med min mountain max 700 -97.
Känns som att jag tappar en cykinder ibland. Motorn orkar inte riktigt varva ur
då man drar på.
Stannar man och stänger av skotern får jag dra 6-8 ggr innan den startar igen, fast
motorn är varm ( irriterande).
På tomgång verkar den gå som den ska och kallstarter är inget problem.
Har nya tändstift och ny rem.
Emellanåt går den riktigt bra igen med 700:ans härliga klipp.
Vad är fel, bestycking, tändproblem???
Har förstått att man ska vara försiktig att gasa med choke.

Nån som har nån ide???

E

ejwbegysv

Svårt att veta... Hur ser stiften ut?? Är dom lika på alla?? Eftersom den blir svårstartad så känns det som förmycke soppa..

Lättast är att dynotesta skotern.. då ställer dom in förgasarna perfekt åt dig..

Yamaha MM 700

Medlem
4 jan 2005
12
0
1
Gävleborg
Har en exakt lika dan... har haft lite samma problem med min. Nästa gång den dör på ena burken prova med att rycka en tändhatt å prova starta å forsätt så tills du hittat vilken burk som lagt av prova sen att stoppa i ett nytt stift å se om den går bättre, i sånna fall kan det
vara insugsmembranet som inte vill öppna ibland.
Kommer problemet oftast efter att du kört lungt en bit?

Jonte G

Medlem
3 jan 2005
26
0
1
Luleå
Ja, det händer oftast då jag kört lungt ett tag. Har kört på BR9ES men läste på en anna tråd att man kan prova lite mjukare stift. Har köpt BR9EYA som jag ska testa idag.
Rycka i en tändhatt, kan det vara glapp i den eller?
Byter man insugsmembran eller går det att rengöra på nåt sätt?
Verkar dra ganska mycket olja och bensin, måste laga hastighetsmätarvajern så jag vet hur långt jag kört.

Yamaha MM 700

Medlem
4 jan 2005
12
0
1
Gävleborg
Nej inte glapp i den, men om du ryckt en och den fortfarande går på två då vet du vilken burk som inte funkar... min egen slog t.ex alltid igen på mittenburken detta pga att membranet inte ville stänga riktigt, så på låga varv fick den för mycket soppa. Nu går den som ett skott.. Rengöra kan man prova med men dom va inte så dyra och köpa nya heller. jag kommer ca 12-14 mil på en tank med min.

Jonte G

Medlem
3 jan 2005
26
0
1
Luleå
Ok, då fattar jag.
Bytte stift till BR9EYA och nu går den mycket jämnare.
Fortfarande lite svårstartad då den är varm. Danne på Yamahacenter i Luleå sa att den kan suga in lite bensin i förgasarna efter man slagit av den, där av problemet.
Men man kanske måste kolla membranen i alla fall.