MountainMax 700 -01 kända fel och brister?

130fi

Välkänd medlem
1 mar 2007
810
0
16
Drevdagen
Jag har alltid fått gått ner 2 storlekar på huvudmunstycket från standard på alla mina maskiner(2-taktarna),(jag kör nästan alltid på 500-800m höjd)
Jag fick min mm700-00 att gå ner från 2,5l/mil till ca 1,8l/mil när jag bytte h-munstycket.
Har för mig att jag flyttade nålarna också,men det märker du.
 

Robster

Välkänd medlem
14 okt 2004
790
0
16
Dalarna
Men hur är det med bränsleförbrukning och ombestyckning? är det ingen risk den nyper? Jag är ännu inte riktigt haj på skotrar och tvåtakt, men vill gärna veta och lära mig mer. =D
Instämmer med 130fi. Att bestycka ned en MM700 två steg är riskfritt om du inte ska köra lakerace när det är svinkallt. Dock måste du justera nålarna också. Du ska flytta upp nålarna ett steg (= flytta ned låsbrickan en skåra närmare spetsen) för att inte gå för magert. Bränsleskruven ska ut 1,5 varv. Sen har du en riktigt härlig maskin som svarar supersnabbt och drar 1,8 l/mil i snitt.

Mvh R
 

JeppeR

Välkänd medlem
31 jan 2008
928
0
16
Arvidsjaur
Läste hela tråden och tycker den lät intressant. Jag kör själv en Mountain Max 700 -00 som går riktigt bra! Har aldrig haft problem med den förutom att den ljuter lite grann (tror jag vet felet).

Annars så är det 141" 51mm matta och jag tycker den går bra överallt, jag har kört relativt långt på hård sjö med nästan bara is utan att bränna några slides, de var inte varma. Jag vet inte om förra ägaren har gjort något med skotern, men det finns inget fel på den varken i orginal mattan eller slidesen.

Den tar aningen mycket, tycker jag, jag har inte ombestyckat den för jag vet inte hur man gör, och inte satt något trim eller något annat. Är däremot sugen på pipor och/eller slutburk!

Jag tycker du skall investera i en MM du får en RIKTIGT driftsäker skoter som är rolig att köra överallt, den har rätt mycket vrid och går ändå nog hårt (även om man alltid vill ha mer effekt).

Mvh Jeppe
 

Robster

Välkänd medlem
14 okt 2004
790
0
16
Dalarna
... Den tar aningen mycket, tycker jag, jag har inte ombestyckat den för jag vet inte hur man gör, och inte satt något trim eller något annat. Är däremot sugen på pipor och/eller slutburk!

Jag tycker du skall investera i en MM du får en RIKTIGT driftsäker skoter som är rolig att köra överallt, den har rätt mycket vrid och går ändå nog hårt (även om man alltid vill ha mer effekt).

Mvh Jeppe
Du kan utan problem bestycka ned den två steg och få en riktigt snål maskin som svarar betydligt bättre på gasen än vad den gör nu. För de som är intresserade så har jag lite sprängskisser mm som gör att de flesta kan bestycka om själva utan problem. Kan lämna med telefonnumret ifall det verkligen krånglar så kan man ta det över telefon istället.

Pipor gör att det blir ett avsevärt bättre löd i maskineriet (+20% effekt brukar göra sånt... =)), men frågan är hur ofta man använder det. På ledstrykare som vill pressa järnet så kommer flinet att fastna i ansiktet efter bara ett par hundra meter. På puderklättrare som kör uppför branta bergsidor likaså. Men för oss som ägnar oss åt boondocking mellan träd där man krånglar och grejar så är skillnaden endast i en betydligt snabbare gasrespons (nästan lite för nervös ibland om man ska åka i jämn fart på guppigt underlag) och såklart ett jäkla löd när man håller stumt. Mot det skall ställas att även när en pipad maskin är helt injusterad så drar den 0,7 liter mer per mil, vilket ger 8 mil kortare actionsradie! Något att tänka på.

//R
 

JeppeR

Välkänd medlem
31 jan 2008
928
0
16
Arvidsjaur
Men om jag sätter pipor kan jag väl inte bestycka den så den tar mindre soppa! Då kan jag sätta en slutburk ist för pipor och bestycka om den så den blir snålare och går lika bra?
Mvh Jeppe
 

Robster

Välkänd medlem
14 okt 2004
790
0
16
Dalarna
Men om jag sätter pipor kan jag väl inte bestycka den så den tar mindre soppa! Då kan jag sätta en slutburk ist för pipor och bestycka om den så den blir snålare och går lika bra?
Mvh Jeppe

Finns ingen slutburk till dessa motorer som ger mer effekt än orginal. Samtliga som testats seriöst ger mindre effekt än orginal. Dessutom låter de helvetiskt (t o m högre än pipor).

Det jag menade är att den bestyckning som Bender anger till piporna är fet för att även de som håller fullt flera mil ska klara sig. Kör du mer försiktigt så kan du bestycka ned. Frågan är bara hur mycket och det beror på din körstil.

//R
 

dhenniz

Välkänd medlem
17 nov 2005
1.163
3
38
Strömsund
En sak jag sitter och klurar på, som jag faktiskt verkligen gillar med gammelarticen, är att den är riktigt fin att mjukstarta med, det är ganska lågt tillslag på variatorn, så det går smyga riktigt mjukt och fint i skogen, fastän den faktiskt river iväg riktigt bra uppför ett dike, eller liknande.

eftersom jag gillar att försöka trixa mig fram i skog och terräng (det roligaste jag vet med skotern) och se vad både jag och maskinen klarar så undrar jag ju nu hur MM'en är?

sen så kom jag på, iom att det är en trippel, hur pass mycket dyrare kan det bli OM nu något skulle hända med motorn?
 

Robster

Välkänd medlem
14 okt 2004
790
0
16
Dalarna
En sak jag sitter och klurar på, som jag faktiskt verkligen gillar med gammelarticen, är att den är riktigt fin att mjukstarta med, det är ganska lågt tillslag på variatorn, så det går smyga riktigt mjukt och fint i skogen, fastän den faktiskt river iväg riktigt bra uppför ett dike, eller liknande.

eftersom jag gillar att försöka trixa mig fram i skog och terräng (det roligaste jag vet med skotern) och se vad både jag och maskinen klarar så undrar jag ju nu hur MM'en är?

sen så kom jag på, iom att det är en trippel, hur pass mycket dyrare kan det bli OM nu något skulle hända med motorn?
Din och min körstil är exakt samma. Finns inget roligare än att trixa och knixa sig fram i skog och terräng! Jag åker MM, så du får gissa själv hur jag tycker den fungerar i sån körning... :D

Rent allmänt så är nog "red head" motorn i alla sx,sxr och MM kanske den mest stryktåliga som tillverkats. På snowests forum fanns tidigare en tråd där man debaterade vilken motor som var den mest hållbara och där var det överlägset flest som röstade på "red head" motorn. Yamma har alltid varit grym kvalitet (med något enstaka undantag) och 700-motorn är inte så hårt trimmad så den håller i en evighet.

//R
 

dhenniz

Välkänd medlem
17 nov 2005
1.163
3
38
Strömsund
Jobbade lite extra idag, och tog skotern till jobbet, det var skitkul att köra dit, det har snöat här, så det var mjukt och fint för ett par småhopp och riktigt skoj att ta sig fram. På väg hem sen så tog jag det lite lugnare, stannade halvvägs hem och tänkte testa köra lite ospårat efter en lina. DÅ började jag verkligen sakna en bättre lämpad maskin. articen började sjunka, och när jag gasade på var det precis att den tog sig fram. jag fick lägga all tyngd bak för att få upp skidorna, och sen var det bara att hålla i sig. 19mm kamhöjd och 75hk på 270kg skoter som dessutom vill kugga över ganska rejält i tung lös snö hur hårt man än spänner mattan gjorde att det inte var den otroliga upplevelse jag velat ha. det var så otroligt på gränsen att jag skulle fastna. det var bara att ge järnet och hålla i sig tills jag kom till ett ställe där jag kunde vända. sen blev det gamla spåret tillbaka. Nu saknar jag verkligen en MM.

Föret som blivit nu skulle vara så oooootroligt roligt med en lite bättre lämpad maskin. =/
 

Robster

Välkänd medlem
14 okt 2004
790
0
16
Dalarna
En tanke till som slog mig, hur pass stora problem med överkuggning är det?
Faktiskt inte så farligt om du kör orginal. Visst, du behöver ha mattan mer spänd än på andra modeller så det sliter slides lite extra när det är hårt. Men ingen fara.

Köpte extroverts själv från www.richmotorsports.com när jag bytte matta och förlängde boggien. Gav 500 kr för drivhjulen och sedan dess har den inte kuggat över en enda gång, trots att jag numera kör med ganska slapp matta och pipor mm. =)

//R