Munstycken

R

Reinegren

Jag har en Polaris Indy 500 som jag har köpt ett par Decker pipor till och jag undrar om nån vet vilka munstycken jag ska använda?
 

.Strand.

Välkänd medlem
10 sept 2004
2.194
0
36
Rosvik
Brukar det inte följa med en tabell som visar vad du ska ha för munstycken beroende på var du kör (höjd).
 
E

Ej medlem/Inloggad

nej. köpte dom begagnade fick varken tabell eller munstycken. det är därför jag undrar om någon vet
 

Olov Johansson

Välkänd medlem
31 dec 1999
158
0
6
41
Umeå
www.ninelives.se
Du kan relativt enkelt läsa av hur mager bestyckningen är genom att göra t.ex. en fullgaskörning i 3-5 sekunder, slå av motorn på nödstoppen och stanna skotern. Läs nu av stiften så har du en indikation på hur mycket bensin den får. Detta kan göras vid olika varvtal. Se bara till att motorn liger stadigt på varven du vill se, och att du stänger av motorn innan du släpper gasen. Då får inte steften mer bensin som göra att stiften visar fel färg.

En generell regel är att ju vitare stiften är desto mindre bensin får den, vilket leder till större värmeutveckling.
Ju brunare stift desto mer bensin får motorn.
Om man vill ha en säker bestyckning för längre fullgasrepor m.m. är det att föredra om stiften har en lätt chokladbrun färg.
Har du väldigt bra kylning på maskinen kan man gå ner lite mer på munstyckena, men läs stiften ofta i början eller till du känner att du har koll och litar på bestyckningen.
Det är bäst att prova sig fram själv, rekomendationer på maskiner kan variera rätt mycket samt att denna maskin har rätt många år på nacken och då inte längre har samma inställningar som då rekomendationerna gjordes.
 

negative

Medlem
1 jan 2000
30
0
1
Olov Johansson skrev:
Du kan relativt enkelt läsa av hur mager bestyckningen är genom att göra t.ex. en fullgaskörning i 3-5 sekunder, slå av motorn på nödstoppen och stanna skotern. Läs nu av stiften så har du en indikation på hur mycket bensin den får. Detta kan göras vid olika varvtal. Se bara till att motorn liger stadigt på varven du vill se, och att du stänger av motorn innan du släpper gasen. Då får inte steften mer bensin som göra att stiften visar fel färg.

En generell regel är att ju vitare stiften är desto mindre bensin får den, vilket leder till större värmeutveckling.
Ju brunare stift desto mer bensin får motorn.
Om man vill ha en säker bestyckning för längre fullgasrepor m.m. är det att föredra om stiften har en lätt chokladbrun färg.
Har du väldigt bra kylning på maskinen kan man gå ner lite mer på munstyckena, men läs stiften ofta i början eller till du känner att du har koll och litar på bestyckningen.
Det är bäst att prova sig fram själv, rekomendationer på maskiner kan variera rätt mycket samt att denna maskin har rätt många år på nacken och då inte längre har samma inställningar som då rekomendationerna gjordes.
Tilläggas ska att är stift "Lätt chokladbrun" vid 5c är det lika med motorhaveri vid -15c. Mao. kolla alltid stiften när det är kallt.
En kompis bestyckade in sin skoter i juli, vad tror ni hände på första turen i det 25 grader kallare december :)


Markus
 

Olov Johansson

Välkänd medlem
31 dec 1999
158
0
6
41
Umeå
www.ninelives.se
Det beror helt på hur man kör motorn också, växlande varvtal ger inte alls samma värmeutveckling som långa fullgasrepor.

Det är att rekomendera att bestycka in motorn vid ca 10 minus som är en rätt vanlig körtemperatur.
Bestyckar man in sin maskin i juli ber man om problem, eller så ska man inte försöka sig på sådana inställningar själv då kunskapen inte finns.
 

Skotran

Välkänd medlem
1 jan 2000
671
0
16
Bjurholm
Räcker det verkligen med 3-5 sekunder? tycker det låter lite. har kört några mil med nytt stift på moppen och då var det förfarande vitt