mxz 440 rev

mxz_fluffy

Välkänd medlem
4 apr 2007
172
0
6
östersund
Tja!
inhandlade nyss en 440rev -04a
köpte den på fredan
bytte kolvar på lördan
och körde på söndan.

ena stifter är gyllenbrunt medans de andra är svart. nu har jag lite extra olja i tanken när jag kör in kolvarna.

men vad ska förgasarna stå på för inställnigar.
jag kör på 290 på munstyckerna. den bluddrar lite då och känns vassare när den fått stå en stund. när man har kört 10minuter mattas toppeffekten av känns de som.

men frågan är alltså vad ska nålarna stå på och vilken nål styr vad???

finns en som sitter under anslutningen till luftburken som man skruvar ifrån sidan. den är utskruvad ca 1 varv. sen finns det en annan som är större och som går snett uppåt i förgasaren. Den sitter ovanför anslutningen. den är utskruvad ca 8varv.


hur ska det vara?
 

aman_junior

Välkänd medlem
25 apr 2006
1.330
1
16
Lill byn
Kör jag varje dag ändå? Syftade inte på hur tucktad maskinen är. Utan är möjligt att den som haft den innan har bestyckat om den.
Är 290s munstycke orginal? Du kan alltid prova dig fram ang förgasare justeringen.


Dessutom ser jag svårt på att du utser samma påfrestningar på maskinen som den gör när den går i tävlingar, säger inte att det är omöjligt heller.
 

mxz_fluffy

Välkänd medlem
4 apr 2007
172
0
6
östersund
jag har provat olika munstycken och just nu sitter det 290 i. orginal kommer dom med 350 har jag för mig men nu är det ju plusgrader. men jag e fundersam på hur alla nålar ska ställas och vilken som styr vad???
 

gulingen

Välkänd medlem
7 nov 2004
2.436
1
36
290 låter som ett rätt så bra val vid den här temperaturen (5-10grader). Testa med nålen i mittläget då det är original. Ev. kan du få bort bludret som du får ibland om du sänker nålen ett steg.
Den lilla skruven vid luftboxen är luftskruven och den är 1 (ett) varv utskruvad standard. Den större, räflade skruven är tomgångsskruven och tomgången bör ligga på 1800varv/min.
 

mxz_fluffy

Välkänd medlem
4 apr 2007
172
0
6
östersund
290 låter som ett rätt så bra val vid den här temperaturen (5-10grader). Testa med nålen i mittläget då det är original. Ev. kan du få bort bludret som du får ibland om du sänker nålen ett steg.
Den lilla skruven vid luftboxen är luftskruven och den är 1 (ett) varv utskruvad standard. Den större, räflade skruven är tomgångsskruven och tomgången bör ligga på 1800varv/min.


STORT TACK
precis de svaret jag ville ha! tomgångsskruven är utskruvad ca 8 varv är det någorlunda ok???
min varvräknare visar inte på låg tomgång. vaknar till typ vid 3000.

hur får man loss wiren så jag kan ta ut nålen?
 

Pitabroed

Välkänd medlem
7 nov 2005
3.275
84
48
Övik
Wiren brukar bara vara att haka ur, annars finns det en låsskruv som man måste öppna på. Öppna och kolla så ser du garanterat
 

gulingen

Välkänd medlem
7 nov 2004
2.436
1
36
STORT TACK
precis de svaret jag ville ha! tomgångsskruven är utskruvad ca 8 varv är det någorlunda ok???
min varvräknare visar inte på låg tomgång. vaknar till typ vid 3000.

hur får man loss wiren så jag kan ta ut nålen?
Jag vet inte hur långt ut tomgångsskruvarna är standard men skruva ut bägge två lika mycket till dess du hamnar på ca 1800varv/min.
För att justera nålen på TMX-förgasarna så skruvar du av locket och tar upp trotteln, sen drar du upp fjädern och trycker ihop den så mycket som det går (använd en tång för att hålla tillbaka fjädern). Sen justerar du lätt nålen med hjälp av clipset på nålen.
 

mxz_fluffy

Välkänd medlem
4 apr 2007
172
0
6
östersund
För att justera nålen på TMX-förgasarna så skruvar du av locket och tar upp trotteln, sen drar du upp fjädern och trycker ihop den så mycket som det går (använd en tång för att hålla tillbaka fjädern). Sen justerar du lätt nålen med hjälp av clipset på nålen.
tackar så mycket. nålen stog i mittenläget/3dje uppifrån på båda förgasarna. ska prova att köpa nya stift och köra en tur nu i helgen. Det sitter NGK BR9ECS stift i nu. ska jag köpa nya sånna eller vad ska man sattsa på i sin 440?
 

gulingen

Välkänd medlem
7 nov 2004
2.436
1
36
tackar så mycket. nålen stog i mittenläget/3dje uppifrån på båda förgasarna. ska prova att köpa nya stift och köra en tur nu i helgen. Det sitter NGK BR9ECS stift i nu. ska jag köpa nya sånna eller vad ska man sattsa på i sin 440?
BR9ECS är de stift de kommer med då de är nya. De är lite dyrare (ca 100kr/st) men för mig har de fungerat kanon, jag har aldrig släckt ett ECS-stift. Kom bara ihåg att du inte får ändra elektrodavståndet på dessa stift eftersom de då troligtvis går sönder. Det finns två olika, det ena har 0.5mm avstånd och det är den modellen du ska ha. Vissa SDI-motorer (kanske alla?) har BR9ECS med 0.9 mm avstånd tror jag.