MxZ-440 X ( 2000 ) Oktanval ?

PixXx_

Välkänd medlem
29 sept 2006
112
0
6
Hej !

Har en MXZ-440 X ( 2000 ) och undrar vilket oktan jag ska köra på ?
Jag kör på 98 nu men det skulle ju underlätta ekonomiskt om jag körde på 95. Jag kör på 98 därför att 3 skoterfirmor säger att jag skall köra på 98 när det gäller denna maskin.
ORDET ÄR ERAT!
VAD TYCKER NI ATT JAG SKALL KÖRA PÅ ?
(det är orginal topp !)

Vad kör ni själv på i era maskiner?


//PixXx
[/B]
 
Senast redigerad av en moderator:

Silly Bear

Moderator
27 maj 2005
3.465
23
38
44
Umeå/Boden
Sv: 95/98 oktan??

vad jag hört så ski-doo köras på 98 vilket jag gjort med min

det gör väl inte många 10 or på tank i skillnad därimot ett lite större hål i ekonomin om skotern inte riktigt vill tåla 95
 

håxås

Välkänd medlem
22 jul 2006
1.158
10
38
42
häggenås
www.junggrensmotorteknik.se
Sv: 95/98 oktan??

(98 Oktan) 2003-12 BF 98 Åretruntkvalitet Ångtryck 65-70 Kpa Vikt 0,7584Kg/Liter Innehåller 0,2% Etanol

(95 Oktan) 2004-03 BF 95 Vinterkvalitet Ångtryck 87 Kpa Vikt 0,7456Kg/Liter Innehåller 5% Etanol

(95 Oktan) 2003-07 BF 95 Sommarkvalitet Ångtryck 66,8 Kpa Vikt 0,7560Kg/Liter Innehåller 5% Etanol

OBS att den 5% Etanolinblandningen i 95 Oktan magrar ut bränsleblandningen med runt 2,5% men minskar risken för spikning. Utmagringen är som att gå från 400 Huvudmunstycke till 390. Den kylande effekten av etanolen kompenserar för det minskade energi innehållet. Något frostskydd behöver absolut inte användas.
 

Virre

Välkänd medlem
9 jan 2006
628
0
16
Kiruna
Sv: 95/98 oktan??

(98 Oktan) 2003-12 BF 98 Åretruntkvalitet Ångtryck 65-70 Kpa Vikt 0,7584Kg/Liter Innehåller 0,2% Etanol

(95 Oktan) 2004-03 BF 95 Vinterkvalitet Ångtryck 87 Kpa Vikt 0,7456Kg/Liter Innehåller 5% Etanol

(95 Oktan) 2003-07 BF 95 Sommarkvalitet Ångtryck 66,8 Kpa Vikt 0,7560Kg/Liter Innehåller 5% Etanol

OBS att den 5% Etanolinblandningen i 95 Oktan magrar ut bränsleblandningen med runt 2,5% men minskar risken för spikning. Utmagringen är som att gå från 400 Huvudmunstycke till 390. Den kylande effekten av etanolen kompenserar för det minskade energi innehållet. Något frostskydd behöver absolut inte användas.
Det hära var intressant att läsa
 

The Engineer

Välkänd medlem
1 jan 2000
228
0
16
Sv: 95/98 oktan??

OM ski doo säger du ska köra på 98 så ska du göra det..

Sen ska jag förklara en sak och om bensin och effekt som många inte riktigt förstått. Om tex BRP säger att de rekommenderar 98 oktan i en tex mxz 600 så är denna rekommendation endast en säkerhetsmarginal från deras sida, kikar du på den tekniska datan för maskinen så står det nästan alltid "min 92 RON" Maskinen kan alltså gå ner till 92 oktan utan att spika! Nu har vi inte 92 i svergie utan får köra på 95! Så det finns ingen anledning att tanka 98 i denna maskin då maskinen är optimerad för att klara 92 oktan. Det finns inget i styrboxen som vet vilken bränslekvalitet du kör på..Så de som kör standard maskiner där ute och vill jaga kronor så tanka 95. Det är däremot att rekommendera att du tankar första tanken för året 98 oktan för att kompensera för de oktantalen som bensinen som stått minskat med..Kan gärna ingående förklara mer vad detta handlar om någon vill veta..
 

gulingen

Välkänd medlem
7 nov 2004
2.436
1
36
Sv: 95/98 oktan??

Som en tidigare talare sa (eller skrev), räkna mellankostnaderna så ser du att det inte kommer skilja så mycket pengar. Samtidigt så ska det inte vara någon fara att köra på 95 oktan eftersom kompressionen inte är så väldigt hög i den motorn. I instruktionsboken till min mxzx 440 -2004 står det att man ska använda minst 95 oktan och den har inte lägre komp gentemot din.
 

PixXx_

Välkänd medlem
29 sept 2006
112
0
6
Sv: 95/98 oktan??

OM ski doo säger du ska köra på 98 så ska du göra det..

Sen ska jag förklara en sak och om bensin och effekt som många inte riktigt förstått. Om tex BRP säger att de rekommenderar 98 oktan i en tex mxz 600 så är denna rekommendation endast en säkerhetsmarginal från deras sida, kikar du på den tekniska datan för maskinen så står det nästan alltid "min 92 RON" Maskinen kan alltså gå ner till 92 oktan utan att spika! Nu har vi inte 92 i svergie utan får köra på 95! Så det finns ingen anledning att tanka 98 i denna maskin då maskinen är optimerad för att klara 92 oktan. Det finns inget i styrboxen som vet vilken bränslekvalitet du kör på..Så de som kör standard maskiner där ute och vill jaga kronor så tanka 95. Det är däremot att rekommendera att du tankar första tanken för året 98 oktan för att kompensera för de oktantalen som bensinen som stått minskat med..Kan gärna ingående förklara mer vad detta handlar om någon vill veta..


tack >Engineer<
 

gulingen

Välkänd medlem
7 nov 2004
2.436
1
36
mxz 440 skall ha minst 98 oktan (comp 14.8/1..)
14.8 kör de med i usa då de har racingsoppa och högkompstoppar. Inte att förväxla med det vi kör med i Sverige, här ligger kompressionsförhållandet på mellan 12-13/1. Kör du med 98 oktan i en som har 14.8 kommer det högst sannolikt att spika.
 

Mxz440

Ny medlem
19 okt 2006
4
0
1
Vasa
USA och Europa mäter oktan på olika sätt. 87 MON-oktan (motor octane number) i USA motsvarar ungefär 95 RON-oktan (research octane number) i europa. Jänkarnas premium-soppa är till och med bättre än vår blyfria 98 oktan. 92 MON-oktan är drygt 100 RON-oktan.