MXZ-600 ( 1999 ) Går på en cylinder... ?

Brogge1

PRO sledder
10 nov 2007
689
3
0
Lofsdalen
Tjena.
Var ute och åkte i helgen när jag började höra ett klånkande ljud från motorutrymmet och kände att den började tappa eftekt. Jag börja kolla om tändhattarna satt på riktigt och kunde inte hitta nått fel där jag stod mitt ute i skogen så jag åkte hem och börja skruva och då märkte jag att den gick på en cylinder.

Jag testa byta stift och kolla att jag hade gnista på båda och det hade jag men den ville ändå inte tända på den högra cylinderna. den fick soppa men jag funderar på om den kan ha fått förlite soppa eftersom munstyckena värkarar vara för små för stiften var nästan kolsvarta.

Kan det vara en kolvring som gått?
Kan det vara att den får förlite soppa?
Kan det vara en packning eller nått annat fel?
 

frenell

Välkänd medlem
14 sept 2007
240
0
16
Sv: Går på en cylinder, mxz 600 99"

var stifen svarta så går det för fett..kolla kompet i den..kan vara en pakning ev packbox
 

Jimmy

Välkänd medlem
13 okt 2006
3.212
0
36
43
Kiruna
Sv: Går på en cylinder, mxz 600 99"

Stiftet är vitt om den får för lite. Kolla kompen är att rekomendera!
 

Brogge1

PRO sledder
10 nov 2007
689
3
0
Lofsdalen
Sv: Går på en cylinder, mxz 600 99"

Stiftet är vitt om den får för lite. Kolla kompen är att rekomendera!
Stiftet var mera brun bränt.

Ska kolla komp såfort jag får hem skotern från kompisens garage.

Men vet även att stifiten kanske inte vill ge gnista när dom sätts i.. hur gör man enklast för att kolla om dom funkar när dom sitter i. plocka av toppen och kolla eller?.

Kan det vara nått annat än stiftet som spökar då?
 

svampen

Välkänd medlem
14 nov 2007
132
0
6
östersund/lit
Sv: Går på en cylinder, mxz 600 99"

Stiftet var mera brun bränt.

Ska kolla komp såfort jag får hem skotern från kompisens garage.

Men vet även att stifiten kanske inte vill ge gnista när dom sätts i.. hur gör man enklast för att kolla om dom funkar när dom sitter i. plocka av toppen och kolla eller?.

Kan det vara nått annat än stiftet som spökar då?

de spelar ju ingen roll om stiften är igängade eller inte. om dom ser ut att fungera bra når dom e urskruvade betyder det inte att dom fungerar bra.. kan vara för svag gnista när det kommer till kritan och ska tända soppa..
 

REVare

Välkänd medlem
24 sept 2007
374
0
16
Sv: Går på en cylinder, mxz 600 99"

Om den går på en cylinder borde det stift som den inte går på rimmligt vis vara "blött" och svart.

Annars låter det med "klonk" ljud och tappad effekt som att det är nåt lager eller kolv haveri dvs. nåt allvarligare fel.
Ta bort grenröret och kolla hur kolvarna ser ut eller som andra sagt ta ett komp prov.

Annars kan en vevaxeltätning oxå göra att den går på en cyl. och att ett ramlager havererar om man fortsätter att köra med en trasig vavaxeltätning
 

Brogge1

PRO sledder
10 nov 2007
689
3
0
Lofsdalen
Sv: Går på en cylinder, mxz 600 99"

Om den går på en cylinder borde det stift som den inte går på rimmligt vis vara "blött" och svart.

Annars låter det med "klonk" ljud och tappad effekt som att det är nåt lager eller kolv haveri dvs. nåt allvarligare fel.
Ta bort grenröret och kolla hur kolvarna ser ut eller som andra sagt ta ett komp prov.

Annars kan en vevaxeltätning oxå göra att den går på en cyl. och att ett ramlager havererar om man fortsätter att köra med en trasig vavaxeltätning
Jo den cylinder som den inte går på är stiftet svart och blött,,
Nån som har nått tips där man kan köpa billiga delar, tex kolvar, kolvringar, packboxar osv.

Tack för alla svar hitils. I morgon får jag se när jag ska göra ett kompprov om det är nått med cylindern överhuvudtaget.
 

flodde

Välkänd medlem
28 aug 2007
298
0
16
nyland
kör komptest, du har gnista ? får den soppa ?

visar komptestet att de e ojämt tryck så får du plocka upp och ev byta kolvar / ring .

kolla efter kolvar och dyligt på www.stenmarksmaskin.se. tycker dom har schyssta priser =)
 

Brogge1

PRO sledder
10 nov 2007
689
3
0
Lofsdalen
Nu har jag plockat isär motorn i molekyler. Den högra kolven var general slut i muttan. Även cylindern hade tagit rikligt med stryck.
Kolvbulten satt verkligen fast i Kolven.
Efter lite våld fick jag äntligen ur kolven.
Efter en liten överblick kunde jag se att vevstaken på högersidan var det som ett sotlager ovanpå.


Så min tanke är nu att borra upp cylindrarna 0.5-1.0mm.
För att slippa skicka iväg cylindern på Nikasilning i england och inte få åka skoter på länge.
Och komma billigare undan?
Och jag har definitift inte råd att köpa en ny cylinder.


Är det nån som har erfarenhet av uppborrade cylindrar?
Håller det ungefär lika bra som ny nikasilade cylindrar?
Vad brukar det kunna kosta?

Ska under tiden medans jag väntar på delar göra en felsökning av vad som kan gått snett. Så man förhoppningsvis slipper detta problem igen
 
Last edited:

Vidgren

Välkänd medlem
15 sept 2006
7.352
40
48
47
Piteå
Hmm inte kommer du väl runt omnikasiling om du borrar upp den??

Det måste ju ändå vara nikasil i loppet... Hör dig för vad någon av de etablerade tar för att horna/borra och lägga ny nikasil.. Det kostar inget att fråga runt iallafall.
 

aman_junior

Välkänd medlem
25 apr 2006
1.330
1
16
Lill byn
Hmm inte kommer du väl runt omnikasiling om du borrar upp den??

Det måste ju ändå vara nikasil i loppet... Hör dig för vad någon av de etablerade tar för att horna/borra och lägga ny nikasil.. Det kostar inget att fråga runt iallafall.
Jag betalade ca 900kr/st per cylinder vid uppborrning.
nikasilning i cylinder fick jag ge 2200kr per cylinder för.


Men vid uppborrning så måste du ju göra båda, då kommer du verkligen dyrare undan. Inte helt omöjligt att förhandla till sig ett bättre pris vid uppborrningen + nikasilningen.
 

Brogge1

PRO sledder
10 nov 2007
689
3
0
Lofsdalen
Jag betalade ca 900kr/st per cylinder vid uppborrning.
nikasilning i cylinder fick jag ge 2200kr per cylinder för.


Men vid uppborrning så måste du ju göra båda, då kommer du verkligen dyrare undan. Inte helt omöjligt att förhandla till sig ett bättre pris vid uppborrningen + nikasilningen.

Hmm.. aa jag ska som sagt var höra mig för lite.
Men det var nån idiot som sa att jag inte behövde nikasila om när jag borra upp.

Ska ringa Simo imorgn och prata lite med dom får jag höra vad dom säger...

Finns det överhuvudtaget nån som nikasilar i sverige?

Och måste man nikasila båda cylindrarna om det är bara en som ser ut som en påse katt bajs och den andra är fräsch?