MXZ-700 ( 2001 ) Knackande ljud vid variator utrymmet... ?

Piffen

Medlem
11 feb 2007
34
0
1
Östersund
Förra veckan var jag ute och körde och upptäckte att varje gång jag gasade till efter en bromsning så small det till.
Stannade och drog skoter fram och tillbaka och konstaterade att det förmodligen var bromsskivans glapp på axeln som orsakade oljudet.
For hem och skruvade sloss det mesta och kunde senare konstatera att krysskilen var aningen sliten (passade på att renovera sekundärvariator och transmission också).
Idag efter en veckas mekande skulle jag äntligen få släppa lös mina 122 frustande hästar men besvikelsen lät sig inte vänta, samma ***** problem som innan. Ljudet kommer från vänster sida när du gasar efter en inbromsning eller att du bara har släppt på gasen i en kurva för att sen gasa igen.
Kan det vara primären eller är det bara många glapp små...

Tacksam för alla svar jag kan få.
 

2stroke

Välkänd medlem
31 dec 1999
4.445
2
38
Norrbotten
www.lynxtalk.se
Något av detta är det.

* Sekundär variator lagret.
* Drivaxel lagret på vänster sida. ( "Känns" ljudet i din vänstra fot ? )
* Drag åt TRA ( primär variator ) bulten.


.
 

Piffen

Medlem
11 feb 2007
34
0
1
Östersund
Sv: MXZ 700 knackande variator!!!? (-01)

Sekundärvariatorlagret??? Menar du det lager som sitter inne i transmissionen?
Möjligtvis att det kan ha att göra med lagret på drivaxeln för jag har kännt ett visst knack på vänster fot.
Jag hoppas att det här blir susen för nu åker han i molekyler igen *hä*:eek:
 

2stroke

Välkänd medlem
31 dec 1999
4.445
2
38
Norrbotten
www.lynxtalk.se
1. Sekundärvariatorlagret ?
Menar du det lager som sitter inne i transmissionen ?

2. Möjligtvis att det kan ha att göra med lagret på drivaxeln för jag har kännt ett visst knack på vänster fot.
1. Det lagret som sitter direkt bakom sekundärvariatorn på axeln.
Inte det som är inne i kedjehuset/transmissionen.

2. "Klämm" fast foten stadigt i vänster fotholk och chassiets sida,
Ut och kör en sväng..
Om lagret är dåligt så känner man genom skon ett malande/gnagande/knackande ljud.
Desto mer trasigt lager desto tydligare känner man detta symptom.



.
 

Piffen

Medlem
11 feb 2007
34
0
1
Östersund
1. Det lagret som sitter direkt bakom sekundärvariatorn på axeln.
Inte det som är inne i kedjehuset/transmissionen.

2. "Klämm" fast foten stadigt i vänster fotholk och chassiets sida,
Ut och kör en sväng..
Om lagret är dåligt så känner man genom skon ett malande/gnagande/knackande ljud.
Desto mer trasigt lager desto tydligare känner man detta symptom.



.
Nja, det här oljudet är väldigt högt. Står du brevid när man kör i väg så hör du det och då menar jag inte att du ska dra på för fullt. Det är inte som ett konstant gnagande/malande ljud.
Sen antar jag att man måste lös med lagret inne i transmissionen för att få lös drivaxeln *suck* Börjar bli lite le för det går åt så ***** mycket olja. Eller det är kanske lättare om man tar av hela transmissionshuset för lagret är ju pressat.
 

Piffen

Medlem
11 feb 2007
34
0
1
Östersund
Svaret på den knackande variatorn!!!!! MXZ 700 -01

För en månad sedan så ställde jag den här frågan på forumet och jag fick en del svar som lät väldigt lovande. Det var ju bara att följa tipsen och se om allternativen stämde. Tyvärr så hade alla fel!! Med det vill jag inte säga att felet på skotern var pga tipsarna. Jag kan ha förklarat lite dåligt.

När jag väl låg där på golvet och hade skruvat isär drivaxel, tappat bandet och kände mig bara allmänt nere för att jag inte hade hittat något fel så såg jag något i framvagnen som fångade mitt intresse.
Där krängningshämmaren?!?! går in i chassiet så finns det en plaststyrning som håller hämmaren där. Den var väl inte riktigt där. P.g.a plastens frånvaro så hade staget slagit upp ett större hål och det blev ett ***** oljud när man ryckte i staget.
Efter ett antal uppborrade nitar och lite annat bök och stök så sitter det en ny plaststyrning där och vips så är knacket borta när man kör. Jag har nog aldrig känt mig så tillfredställd som nu :D

Så nu vet ni att om det kommer något oljud från vänster sida på skotern när ni kör så är det bara lite plast för 40 kr som är trasigt. En ronovering av hela skotern behöver ni inte göra om ni följer mitt råd.

Mvh Anders B


MXZ-700 ( 2001 ) Knackande ljud vid variator utrymmet... ?
Förra veckan var jag ute och körde och upptäckte att varje gång jag gasade till efter en bromsning så small det till.
Stannade och drog skoter fram och tillbaka och konstaterade att det förmodligen var bromsskivans glapp på axeln som orsakade oljudet.
For hem och skruvade sloss det mesta och kunde senare konstatera att krysskilen var aningen sliten (passade på att renovera sekundärvariator och transmission också).
Idag efter en veckas mekande skulle jag äntligen få släppa lös mina 122 frustande hästar men besvikelsen lät sig inte vänta, samma ***** problem som innan. Ljudet kommer från vänster sida när du gasar efter en inbromsning eller att du bara har släppt på gasen i en kurva för att sen gasa igen.
Kan det vara primären eller är det bara många glapp små...

Tacksam för alla svar jag kan få.
 

gulingen

Välkänd medlem
7 nov 2004
2.436
1
36
Sv: Svaret på den knackande variatorn!!!!! MXZ 700 -01

Härligt att du fick till det. Kul att någon följer upp ett gammalt problem så man får höra vad som orsakade det.