MXZ 800 -01, bra köp?

Camo

Välkänd medlem
26 mar 2007
286
0
16
Storuman
Kan börja med att säga att jag är en 18 kille som bott på skoter sedan väldigt tidig ålder men tyvärr har inte jag eller min familj ekonomi för att köpa mig en värsting skoter som jag drömmer om (polaris IQ 600 <3).

Jag har nu därimot hittat en relativt billig MXZ 800 -01 med 44 mm matta/fatbar styre och jag vill veta av er som kör ski doo eller en likadan sådan (själv kör jag polaris just nu) om det är en bra maskin för inte för stora hopp, om den är lätt manövrerad i puder snö och om det är mycket att köra med såsom om den klarar skidres över vatten och snö eller om den är för tung som några kompisar jag frågat säger men dom har aldrig kört en så därför frågar jag här.

jag har också tänkt köpa till nån grym men enkel dyr cross huv på den för att få den att se mer brutal ut och vill också veta om det finns några andra lätta/billiga sätt att få en sådan att se ut som ett riktigt grymt åk med slutburk och sådant.

finns det några bra sidor där man kan beställa cross huvar och andra styling grejjer till en sån här modell länka gärna..

hoppa nån av er kan svara på iallafall nån fråga så jag får veta mer nu och kanske köper skotern före någon annan gör det
 

erkehe

Välkänd medlem
17 jul 2007
164
0
6
Umeå
Sv: MXZ 800 -01

Är inte erfaren av just den där modellen! men kan gissa =) Skidres gör den nog! är ju en 800. Om den inte är för tung som den kanske är :/ fast har ju 44mm matta så lär klara sej bra i pudret bara du orkar hantera den. Cross huvar och "styling" styren osv.. hittar du mycket av på blocket för fina priser :) crosshuvar är nog bäst att du köper begagnat annars blir det dyrt! styren och styrhöjare finns det många sidor till exempel http://www.peperformance.se/ ...

Klara hopp.. borde den nog klara av! för mej att ski-doo erbjuder ganska bra fjädring
 

Vidgren

Välkänd medlem
15 sept 2006
7.352
40
48
47
Piteå
Sv: MXZ 800 -01

Men hjälp till att rädda skoteråkningen ..... Skippa slutburken.

Skrikande slutburkar irriterar alla så till den grad att politikerna till slut totalförbjuder skotern.

Sen om du sätter neon lampor och en mattsvart kolfiber dildo som tanklock det bryr sig den allmänna opinionen mindre om.
 

erkehe

Välkänd medlem
17 jul 2007
164
0
6
Umeå
Sv: MXZ 800 -01

Men hjälp till att rädda skoteråkningen ..... Skippa slutburken.

Skrikande slutburkar irriterar alla så till den grad att politikerna till slut totalförbjuder skotern.

Sen om du sätter neon lampor och en mattsvart kolfiber dildo som tanklock det bryr sig den allmänna opinionen mindre om.
Slutburken lever inte om så ***** mycket.. blir bara ett skönare ljud ! :rolleyes:
 
Senast redigerad av en moderator:

gulingen

Välkänd medlem
7 nov 2004
2.436
1
36
Sv: MXZ 800 -01

Men hjälp till att rädda skoteråkningen ..... Skippa slutburken.

Skrikande slutburkar irriterar alla så till den grad att politikerna till slut totalförbjuder skotern.

Sen om du sätter neon lampor och en mattsvart kolfiber dildo som tanklock det bryr sig den allmänna opinionen mindre om.
Word, du har så rätt så rätt.
 

700DeepSnowSpecial

Välkänd medlem
29 okt 2006
446
0
16
Byn
Sv: MXZ 800 -01

Har en polare som har en sådan, tro inte att jag snackar skit om den modellen men så här är de, den är törstig som fan 3-4 liter milen drar den lätt om man börjar leka, den reser fint om när man börjar mata fast den bara har en 32as matta. Jag tycker iaf inte att den är tung. En bra skoter med ös. Men om du har de svårt med ekonomin så är kanske en 600/700 bättre, med en nerdrevning så är dom minst lika roliga och går billigare. Men du bestämmer :p
 

Camo

Välkänd medlem
26 mar 2007
286
0
16
Storuman
Sv: MXZ 800 -01

Jag har inte så stort problem med ekonomin gällande bensin och sånt, har bara inte råd med en skoter för 120 000 ;)

Länka gärna alla sidor ni vet där man kan beställa crosshuvar/dynor ja allt möjligt smått och gått som kan hjälpa till att göra skotern till "min egen".. skulle vara väldigt tacksamt
 

erkehe

Välkänd medlem
17 jul 2007
164
0
6
Umeå
Sv: MXZ 800 -01

Jag har inte så stort problem med ekonomin gällande bensin och sånt, har bara inte råd med en skoter för 120 000 ;)

Länka gärna alla sidor ni vet där man kan beställa crosshuvar/dynor ja allt möjligt smått och gått som kan hjälpa till att göra skotern till "min egen".. skulle vara väldigt tacksamt

Okej :D

www.blocket.se
www.peperformance.com
www.skotertorget.se
[SIZE=-1]www.locknersbilochmc.se
Du kan ju alltid bara söka på www.google.se ;)

:D
[/SIZE]
 

Vidgren

Välkänd medlem
15 sept 2006
7.352
40
48
47
Piteå
Sv: MXZ 800 -01

Slutburken lever inte om så ***** mycket.. blir bara ett skönare ljud ! :rolleyes:
Ehh... Jo dom flesta lever om.

Finns undantag förstås men dom flesta skriker som attan..

KÖR ORIGINAL så får ni kanske fortsätta köra.
 

berrob

Välkänd medlem
25 jul 2007
3.324
1
36
Luleå
Sv: MXZ 800 -01

Hmm jag skulle inte köpa en MXZ 800X -00 eller -01 dom har haft otroliga problem med 800, till 00an ? eller var det 01 ? finns det typ 3 eller 4 rättningar på kolvarna.

Och dom är bara en del av problemen. Så är inte skotern servad så har den inte rättningarna..

Om man bortser från problemen med 800an så är det en toppenskoter i övrigt, men som sagt jag skulle passa mig för 800an har en kjompis som körde en 800a gick bra som fan tills den skar ... har varit mkt strul med den.

Skippa slutburken, skönare ljud eller inte, skotern lär inte gå bättre.
 

Vidgren

Välkänd medlem
15 sept 2006
7.352
40
48
47
Piteå
Sv: MXZ 800 -01

Är det bara bytt kolvar och ringar så ska det väl inte vara något problem....
 

Johnken

Aktiv medlem
28 nov 2004
76
0
6
44
Luleå
Har haft en sån i ett par säsonger å den gick då bra. Soppan va den inte alls farlig på för en 138hk maskin. Ledåkning ca 2,5 liter milen (inte spec lugn körning) å lek så visst 3 liter milen ungefär.

Skidres å dyl e d lite sämre med om man inte är å fifflar lite med den kopplade boogien.

Min hade en 38mm matta och var neddrevad 2 kugg vilket gjorde den riktit rapp.

Så för en 30-35k får man rätt mycke köra med å jaa... ja vet inte va ja ska säga om komforten så här i efterhand när man kört de nyare maskinerna men man överlever väl iaf! Boggien tål då mycke stryk iaf! =)
 

_vaafaan_

Välkänd medlem
9 jan 2007
330
0
16
Norrbotten/pajala
Min kompis har en sån som jag kört me ganska mycket. och inte kan ja då påstå att det är så mycket pulver för att vara en 800. men visst de kanske bara är den som inte är riktigt frisk.. styr höjjare och annat styre är ett måste.. ett variator kitt på dom är att rekomendera. min kompis hade på det ett tag å då verkade den gå som ***!