Mxz 800x -01 utan gnista - hjälp!

keihin

Välkänd medlem
31 dec 1999
2.778
0
36
40
Skellefteå
Har inte märkt några symptom alls...var ute och åkte som vanligt, korsade en väg och typ 10 meter längre bort så stanna den bara, precis som om man kommit åt nödstoppen, men det är nåt annat. Den är helt utan gnista.
Har testat bytlåna MPEM-box från en Rave 800 men ändå ingen gnista.

Kan det vara nåt med DESS-grejen som jäklas?
Provade även bytlåna min DESS-hatt till en annan MXZ och den andra startade på min hatt men min skoter gav ingen gnista med den andra hatten...

Tacksam för alla tips, det är ju snart påsk!

TobbeE_87

Guest
18 feb 2005
786
0
16
37
Sollefteå
statorplattan då? Har hört att dom gå sönder/bli glapp. Men det är ju bara en gissning på va felet kan va, inte alls säker.

HK mattan

Välkänd medlem
31 mar 2006
256
0
16
Snöriket
Är inte DESS:en kopplad till MPEM-boxen? Så att du provade Raven:s dess i den när du hade den boxen i alltså! Kanske borde prova byta tändspolen med den andra mxz:an... Se om de är den som gått?!? Hoppas allefall du får till den till påsk! Ha'de

keihin

Välkänd medlem
31 dec 1999
2.778
0
36
40
Skellefteå
Ja jag hade Ravens DESS när vi testade, men hursomhelst så ska väl skotern starta med vilken DESS som helst?

Nåja, har plockat bort svänghjulet idag å kikat å mätt lite...triggern verkar ok, ger 231Ohm...däremot får jag inget utslag alls från statorn hur jag än mäter så det är väl den som har gått då...

Dooleys

Välkänd medlem
5 apr 2006
798
0
16
Gnista

När du tar ut kontakten från MPEM-boxen så mäter du bara statorn och inget annat kan då påverkas, men om du får rätt utspänning som är det säkraste sättet så kan du prova med att koppla bort allt från styret så har du fått bort stoppknappen iaf.
År -01 så var det problem med enhhel del statorer och de har åtgärdat de nya ifall du behöver en ny.
Mycket sällan en tändspole går sönder, Box eller stator brukar vara problemet men du kan även kontrollera stiften i de vita kontakterna (Skitkontakter) som brukar åka ut och då blir det ju ingen kontakt mellan dess och box.